Hoofdstuk 5: De Consument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Vandaag.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Coaching inleiding en consument
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Stijgen en dalen constante stijging toenemende stijging
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Winstmaximalisatie monopolist
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
Hoofdstuk 11: De arbeidsmarkt
Hoofdstuk 4: Elasticiteiten en Schokken
Hoofdstuk 7: Productie en Kosten
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Alle Markten Samen Model AA-AV
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Afrika: Topo nakijken en leren.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 8 37 t/m 46.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Goede tijden, slechte tijden
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5: De Consument Economie, een Inleiding Hoofdstuk 5: De Consument

De Consument Gedrag verklaren Algemeen kader: Van consumenten (gezinnen) Op goederenmarkt Algemeen kader: Maximaliseren van doelstellingsfunctie Onder beperkingen

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

1. De budgetbeperking Gegeven Consument kiest Formeel: Prijzen p1 en p2 Budget y Consument kiest Goederenbundel Combinatie van goederenhoeveelheden (q1 en q2) Deze bundel moet binnen budget passen Formeel:

1. De budgetbeperking Budgetbeperking: Budgetrechte: ofwel Budgetrechte: Geeft budgetbeperking grafisch weer Rechte AB Budgetverzameling: Driehoek OAB

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking 1. Een verandering van het inkomen 2. Een verandering van de relatieve prijs 3. Een proportionele verandering van alle prijzen De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

1.1. Een verandering van het inkomen Verhoging van inkomen Groter intercept Evenwijdige verschuiving van budgetrechte naar rechts Verruiming keuzemogelijkheden consument

1.1. Een verandering van het inkomen Verlaging van inkomen Kleiner intercept Evenwijdige verschuiving van budgetrechte naar links Vermindering keuzemogelijkheden consument

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking 1. Een verandering van het inkomen 2. Een verandering van de relatieve prijs 3. Een proportionele verandering van alle prijzen De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

1.2. Een verandering van de relatieve prijs Prijs van goed 1 (2) stijgt Kleiner intercept op horizontale (verticale) as Budgetrechte wentelt naar binnen Zie ook richtingscoëfficiënt Vermindering keuzemogelijkheden consument

1.2. Een verandering van de relatieve prijs Prijs van goed 1 (2) daalt Groter intercept op horizontale (verticale) as Budgetrechte wentelt naar buiten Zie ook richtingscoëfficiënt Verruiming keuzemogelijkheden consument

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking 1. Een verandering van het inkomen 2. Een verandering van de relatieve prijs 3. Een proportionele verandering van alle prijzen De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

1.3. Een proportionele verandering van alle prijzen Prijzen van beide goederen stijgen proportioneel Helling blijft ongewijzigd Intercept op horizontale en verticale as verkleint = Afname van inkomen Prijzen van beide goederen dalen proportioneel Intercept op horizontale en verticale as vergroot = Toename van inkomen Proportionele toename (afname) van prijzen en van inkomen: geen verandering budgetrechte

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

2. De voorkeuren van de consument Cruciale gedragsveronderstelling Persoonlijke voorkeuren: gegeven 3 veronderstellingen opdat ons uitgangspunt realiteit benadert

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument 1. Veronderstelling 1: Volledigheid van de voorkeurordening 2. Veronderstelling 2: Niet-verzadiging (meer is altijd beter) 3. Veronderstelling 3: De voorkeurordening is transitief 4. De marginale substitutievoet De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

2.1. Veronderstelling 1: Volledigheid Elk paar goederenbundels kan worden geordend: Z is te verkiezen boven T T is te verkiezen boven Z Of indifferent (onverschillig) tussen T en Z

2.1. Veronderstelling 1: Volledigheid Beschouw figuur 5.4.: Indifferentiecurve: Verbindt bundels waarvoor individuele consument onverschillig is Deelverzameling onder indifferentiecurve: Bundels die minder goed zijn dan Z Deelverzameling boven indifferentiecurve: Bundels die beter zijn dan Z Merk op: er zijn oneindig veel indifferentiecurven Door elk punt dat niet op de getekende curve ligt (door Z) kunnen we nieuwe indifferentiecurve tekenen die alle evenwaardige bundels verbindt Verzameling van alle curven: indifferentiekaart

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument 1. Veronderstelling 1: Volledigheid van de voorkeurordening 2. Veronderstelling 2: Niet-verzadiging (meer is altijd beter) 3. Veronderstelling 3: De voorkeurordening is transitief 4. De marginale substitutievoet De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

2.2. Veronderstelling 2: Niet-verzadiging Consument heeft liever meer goederen dan minder Hogere indifferentiecurve bevat bundels die consument verkiest boven bundels op lagere curve

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument 1. Veronderstelling 1: Volledigheid van de voorkeurordening 2. Veronderstelling 2: Niet-verzadiging (meer is altijd beter) 3. Veronderstelling 3: De voorkeurordening is transitief 4. De marginale substitutievoet De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

2.3. Veronderstelling 3: Transitiviteit Als de consument Z boven T verkiest En T boven R verkiest Dan moet hij ook Z boven R verkiezen Transitiviteit impliceert dat indifferentiecurven elkaar niet kunnen snijden (zie volgende slide) Snijdende curven De consument Is indifferent tussen Z en T Is indifferent tussen T en R Maar is niet indifferent tussen Z en R Schending transitiviteit

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument 1. Veronderstelling 1: Volledigheid van de voorkeurordening 2. Veronderstelling 2: Niet-verzadiging (meer is altijd beter) 3. Veronderstelling 3: De voorkeurordening is transitief 4. De marginale substitutievoet De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

2.4. De marginale substitutievoet Voor zeer kleine wijzigingen: Bereidheid tot betalen voor goed 1 (dvd’s) in termen van goed 2 (boeken) Voor extra goed 1, hoeveel goed 2 wil consument opofferen Om finaal hetzelfde nut te behouden U = U

2.4. De marginale substitutievoet Beschouw bundel Z Marginale substitutievoet We mogen deze consument AB boeken afnemen in ruil voor EF dvd’s meer, zodat nieuwe bundel R op dezelfde indifferentiekromme ligt MSV = AB/EF = -2 Negatief, want beide goederen zijn gewenst Merk op: dalende marginale substitutievoet langsheen indifferentiecurve Afnemende betalingsbereidheid voor extra eenheden van goed naarmate consument er meer van heeft Typisch bij convexe indifferentiecurve

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen

3. De keuze van de consument Consument zal goederenbundel kiezen Op indifferentiecurve zo ver mogelijk naar rechtsboven Die betaalbaar is, d.w.z. in driehoek OAB ligt (zijden inbegrepen) Niet-verzadiging: optimale keuze op budgetrechte Punt M is niet optimaal

3. De keuze van de consument Beschouw punten F en G Snijpunten indifferentiecurve met budgetrechte Niet optimaal! Alle bundels in gekleurde zone liggen op hogere curve en zijn nog steeds betaalbaar Optimale bundel: punt E Raakpunt indifferentiecurve aan budgetrechte ‘niet-verbeterbare keuze’ In raakpunt E: helling van budgetrechte = helling van indifferentiecurve

3. De keuze van de consument In raakpunt E: helling van budgetrechte = helling van indifferentiecurve Stel: punt S Als consument AB boeken afstaat… …wil hij FG dvd’s meer Maar in feite kan consument FH dvd’s meer krijgen (zie budgetrechte) In punt S kan consument zich dus nog verbeteren Dit is niet meer mogelijk in raakpunt

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen 1. Inkomenswijzigingen 2. Prijswijzigingen 3. Wijzigingen in de voorkeuren

4.1. Inkomenswijzigingen Inkomenstoename Figuur 5.10.: Inkomensafname Evenwijdige verschuiving budgetrechte naar rechts Figuur 5.10.: 2 normale goederen Consumptie van beide neemt toe Inkomensafname Evenwijdige verschuiving budgetrechte naar links Figuur 5.11.: 1 normaal goed: merkproducten 1 inferieur goed: witte producten Consumptie van merkproducten neemt af, consumptie van witte producten neemt toe

FIGUUR 5.11.: GEVOLGEN VAN EEN DALING VAN HET INKOMEN BIJ INFERIEURE GOEDEREN

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen 1. Inkomenswijzigingen 2. Prijswijzigingen 3. Wijzigingen in de voorkeuren

4.2. Prijswijzigingen Prijsdaling van dvd’s Budgetrechte wentelt naar buiten Nieuw intercept op horizontale as

Studie van prijswijzigingen Prijseffect - Slutsky Substitutie effect Meer dvd’s gevraagd (relatief goedkoper geworden) Minder boeken gevraagd (relatief duurder geworden) Inkomenseffect Koopkracht gestegen door lagere prijzen Meer dvd’s gevraagd (indien normale goederen) Studie van prijswijzigingen Gebruiken om partiële vraagcurve af te leiden

4.2. Prijswijzigingen Giffengoederen: Snobgoederen: Inferieure goederen Daling van prijs  Stijging van koopkracht  daling van consumptie inferieur goed Omgekeerd inkomenseffect Waarbij inkomenseffect sterker is dan substitutie effect Prijseffect is positief Snobgoederen: Goederen worden aantrekkelijker Naarmate hun prijs hoger is

De Consument - Inhoudstafel De budgetbeperking De voorkeuren van de consument De keuze van de consument Verschuivingen van het evenwicht: inkomens- en prijswijzigingen 1. Inkomenswijzigingen 2. Prijswijzigingen 3. Wijzigingen in de voorkeuren

4.3. Wijzigingen in de voorkeuren Voorkeuren van consument Veranderen niet met prijzen of inkomen Realistische veronderstelling? – Snobgoederen En wat met Verslaving Sociale competitie Conformisme