Voorstelling van een “Training in Stressbeheersing”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Minimale interventie Christine van Boeijen.
Advertisements

(Kwali)tijd van leven (para)medisch centrum S e c o n d C a r e
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
De website
Zelf aan de slag Ervaringen met telefonische coaching van ouders met drukke, opstandige of angstige kinderen.
Zelf aan de slag ? Trainershandleiding Oefeningen Casuïstiek
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
VUmc Basispresentatie
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Anorexia en Boulimia Nervosa
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Assessment en Geestelijke Gezondheid
Diseasemanagement in de praktijk
Van Klacht naar Kracht Rosmalen Wijchen.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
Arousal, angst & stress Definities
Omgaan met internaliserende problemen op school
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Presentatie contactpersomemnetwerk
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Stemmingsstoornissen
Ontwikkelingen in Depressiebehandeling
Presentatie Doorbraakproject Depressie 9 oktober 2008
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Ik heb iets van autisme of zo
18 november 2011.
Autismespectrumstoornis
ROUTINE PROCESS MONITORING de ROM van de toekomst?
Dossier Empowerment.
Depressie bij ouderen.
Psychotherapie bij depressie Frans de Jonghe – Pien Wijn
Over dementie, depressie en delier. Jaap Nanninga,ouderen-psychiater
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Psychosociale begeleiding bij kanker
Vanaf januari Blijf er niet mee zitten
Omgaan met de gevolgen van trombose
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Hoe gaat het met je? Coaching Vergroot het persoonlijke functioneren, en stimulering van eigen capaciteiten, ambities en behoeften. Het biedt inzicht in.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
MS, denken en voelen (Naam org
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Voorstelling PAAZ.
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Heeft uw kind (vermoedelijk) ADHD?
Stemmingsstoornissen
Depressie bij kinderen en adolescenten
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Angststoornissen en hypochondrie
Medisch en Psychotherapeutisch Centrum Voor Studenten (MPTC)
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Gedragsproblemen en stoornissen
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Stemmingsstoornissen
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Voorstelling van een “Training in Stressbeheersing” Medisch en Psychotherapeutisch Centrum Kirsten Plessers Klinisch psychologe en gedragstherapeute

Voorstelling en aanbod PTC Psychotherapeutische hulp voor studenten K.U.Leuven, GroepT en Lemmensinstituut Hulp bij psychische, relationele en psychosomatische klachten Vaste staf van psychologen en psychiaters, met bijkomende psychotherapie-opleiding, daarnaast psychologen en psychiaters in opleiding onder supervisie

Voorstelling en aanbod PTC Na aanmelding vindt allereerst een intake plaats: probleemverkenning, diagnose en indicatiestelling. Na teambespreking wordt therapievoorstel gedaan: individueel of in groep Individueel: advies, informatie, medicatie, individuele psychotherapie (van verschillende therapierichtingen) In groep: groepstherapie, faalangsttraining, groep voor uitstellers, mindfulnesstraining, sociale vaardigheidstraining, eetstoornisgroep, instapgroep

Relatief nieuw aanbod: training in stressbeheersing Wijkt in bepaalde opzichten enigszins af van klassieke aanbod: Opzet: in aula/ seminarielokaal voor grote groep (tot 60 studenten) Educatief en meer preventief van aard.

Achtergrond Volgens de Engelse psycholoog Jim White kent geestelijke gezondheidszorg bepaalde lacunes: Hoge prevalentie van psychische problemen, waaronder vooral angst- en stemmingsstoornissen Individuele therapie blijkt de gouden standaard

Achtergrond Toch kent individuele therapie ook beperkingen: Hoge drempel Efficiënt ? Focus op behandeling eerder dan op preventie

Achtergrond Als aanvulling op de individuele therapie een benadering nodig die Educatief en Preventief van aard is Als eerste stap in een zogenaamd “stepped-care-model” van de GGZ

Training in stressbeheersing 6 wekelijkse lessen van telkens 2 uur Geen groepstherapie, maar een training/cursus Geen therapeut-patiënt relatie, maar een docent – student relatie Gericht op het vergroten van kennis en het aanleren van vaardigheden Gebaseerd op gedragstherapeutische principes

Ook interessant in het MPTC? Wachtlijstprobleem Adolescentieperiode = kritische periode om copingsvaardigheden aan te leren Educatieve opzet = setting waarmee studenten het meest vertrouwd zijn

Aanpassingen Illustraties en voorbeelden die zeer herkenbaar zijn voor studenten Stuk over werkgerelateerde problemen werd vervangen door studiegerelateerde problemen: Faalangst en uitstelgedrag

Inhoud van de cursus: opzet en rationale Tweevoudige doelstelling: Verwerven van inzicht in de mechanismen van stress, in het bijzonder in de manier waarop stress ons functioneren beïnvloedt Ontwikkeling van een ruim en gevarieerd copingsarsenaal. Filosofie: preventie en vroegtijdige detectie/ interventie

Inhoud van de cursus: concreet 1. Algemene introductie en informatie over stress Opzet van de training Inhoud van de andere sessies Werkbare benadering van stress: model van de weegschaal Vicieuze cirkel: gedachten, acties, lichamelijke aspecten Huiswerk: eigen stress in kaart brengen

Inhoud van de cursus 2. Lichamelijke aspecten bij stress Stress als vecht- en vluchtreactie Basisprincipes van relaxatie Oefening in buikademhaling en progressieve relaxatie CD en relaxatie-dagboek: oefening!

Inhoud van de cursus 3. Cognitieve aspecten bij stress Negatieve automatische gedachten en denkstijlen Oefening dmv “ABCD-schema’s” (Ellis & Beck)

Inhoud van de cursus 4. Gedragsmatige aspecten bij stress Probleemoplossende vaardigheden Exposure-principe: confrontatie Assertiviteit

Inhoud van de cursus 5. Angst, paniek en slaapproblemen Paniek: 3-voudige aanpak: lich, cogn, gedrag Slaaphygiëne

Inhoud van de cursus 6. Neerslachtige gevoelens en studiegerelateerde problemen Depressief gekleurde klachten Faalangst en uitstelgedrag Korte samenvatting Aan de slag!

Specifieke kenmerken Educatief van aard Vrijblijvend karakter Laagdrempelig en zeer toegankelijk Helder en werkbaar denkkader Gericht op vergroten van zelfredzaamheid

Stresstraining in MPTC: praktisch Gestart in 2005, inmiddels 11 trainingen achter de rug met gemiddelde van circa 40 studenten per training Aangekondigd via verschillende kanalen Op een vaste weekavond, gedurende 6 weken, mbv power-pointpresenatie Doorgaans 1 training per semester

Onze bevindingen Drop-out is eerder beperkt Weinig interactie en bijgevolg feedback Meeste persoonlijke vragen worden gesteld in pauze of na de les.

Thesisonderzoek “Psycho-educatie bij stress” door Tom Van Daele, 2009 Effectiviteitsonderzoek in AJ 2007-2008: 2 trainingen in 2de semester

Onderzoeksdesign Pre a FU d Post b training training Post c’ Prepre a’

onderzoeksdesign Vooral geïnteresseerd in de vergelijking van: Het verschil tss TR1a en TR1b enerzijds en Het verschil tss TR2a’ en TRb’ anderzijds Instrumenten: Klachtenvragenlijsten (Depression Anxiety Stress Scale, Penn State Worry Questionnaire, Outcome Questionnaire) VL die peilen naar copingsvaardigheden (Utrechtse copinglijst, Means-End Problem-solving Test)

Resultaten Bij aanvang: hoge scores op de verschillende klachtenvariabelen Na initiële training (TR1a versus TR1b): Significante afname van klachten Significante toename van copingsvaardigheden Deze verandering behouden bij FU

Resultaten Nuance! Nood aan verdere effectiviteitstudies Ook in de wachtlijstcontrolegroep is er een gelijkaardige, weliswaar kleinere, verandering (TR2a’ versus TR2b’) Sample is klein Drop-out in het onderzoek is behoorlijk groot Nood aan verdere effectiviteitstudies

Indicatiecriteria Welke student deze training adviseren? Aangesproken door laagdrempelige karakter Wil copingsarsenaal uitbreiden om stress beter te hanteren om Stressklachten voor te zijn (preventief) Milde/ beginnende angst- en depressieve klachten te reduceren

“Milde” klachten kunnen zijn: Matige faalangstklachten Overmatig studeren, perfectionistische studiemethode; verwaarlozen van hobby’s, onvermogen om effectief te ontspannen Vaak gepaard met irrationele cognities omtrent eigen kunnen en eigen capaciteiten Opm: kan zich ook manifesteren in uitstelgedrag Andere, niet-studiegerelateerde stressklachten Gevoel grip over eigen leven te verliezen, gespannenheid, onvermogen te genieten Piekeren, verminderde concentratie, prikkelbaarheid, verhoogde emotionaliteit, … Vermijdingsgedrag Lichamelijke stressklachten (versnelde AH, verhoogde hartslag, inslaapprobl., hoofdpijn, vermoeidhied, …) Dysthyme of mild depressieve klachten sombere stemming, lusteloosheid, verminderde interesse en plezierbeleving Vermoeidheid, gebrek aan energie Gevoelens van schuld en imcompetentie, laag zelfbeeld, sombere toekomstvisie Verminderde concentratie en besluitvaardigheid, piekeren Passiviteit, terugtrekgedrag

Indicatiecriteria Bovenstaande lijst is zeker niet exhaustief Belangrijk criterium: klachten mogen niet te handicaperend zijn; zelfhulp moet haalbaar zijn (veronderstelt voldoende zelfredzaamheid) zo worden beginnende klachten in de kiem gesmoord Sensibiliseringseffect bij zwaardere problematiek Bij twijfel over ernst van de klachten: intake op MPTC

Hoe doorverwijzen? Gezien het preventief karakter van de training is een voorafgaandelijke intake niet noodzakelijk (in tegenstelling tot elk ander aanbod van MPTC). Elke student van K.U.L (geen doctoraatstudenten), Groep T en Lemmensinstituut kan zich online inschrijven: www.kuleuven/gezondheid/psycholoog/stress.be Via de website wordt bij het begin van elk semester de training met de nodige praktische info aangekondigd. Start volgende training: di 20 april ‘10