K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Spoor monitoring 2 Planning – 11.15; Introductie Geert Bouckaert – 11.25; uw ervaringen (fiches) – 11.55; Praktijkvisie; Luc Deschamps – 12.25; discussie op basis van uw ervaringen en de uiteenzettingen – 12.30; afsluiting
Spoor monitoring 3 1. Introductie Prof. Dr. Geert Bouckaert
Spoor monitoring 4 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Twee citaten geven de dubbele potentialiteit cijfers en indicatoren weer: “you can prove anything with statistics, even the truth” (uit: “yes, prime minister”) “He uses indicators as a drunken man uses lampposts, for support rather than illumination.” (naar Andrew Lang)
Spoor monitoring 5 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Prestatiemeting is maar zinvol als vraag en aanbod van gegevens elkaar vinden
Spoor monitoring 6 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Evolutie van vraag en aanbod van informatie mbt de voedselketen Geen controle, geen vraag Gemediati- seerde Crisis Meer informatie ontoereiken de controle
Spoor monitoring 7 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Vraagzijde: waarvoor zouden gegevens van prestatiemeting gebruikt kunnen worden? –Management-toepassingen Interbest. relaties: bv beheersovereenkomsten HRM: bv. evaluatie van mandaten Financiële cyclus: bv. prestatiebegrotingen, cost accounting –Beleidstoepassingen Strategische planning Vgl in internationale context (Lissabon proces) Beleidsplanning en evaluatie
Spoor monitoring 8 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Aanbodszijde: het meetsysteem als proces – doelstellingen van het meetsysteem (waarom meten?) – afbakening van het meetobject (wat gaan we meten?) – indicatorenontwikkeling (welke? wie? hoe?) – dataverzameling (wie? hoe? kosten/baten?) – analyse van de data? (van data naar informatie) – rapportage (aangepast aan doelgroep?) resultaat; informatie geschikt voor gebruik
Spoor monitoring 9 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Aanbodszijde: wat is dan een goed meetsysteem? – technisch valide en betrouwbaar benaderen de indicatoren de te meten concepten? zijn de resultaten extrapoleerbaar naar de populatie? geven herhaalde metingen dezelfde resultaten? – functioneel is het meetsysteem doelgericht, functioneel voor de vraag – legitiem is het meetsysteem gedragen?
Spoor monitoring 10 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Verschillende profielen zijn mogelijk
Spoor monitoring 11 Conclusie –Mogelijk, maar niet altijd even gemakkelijk (tangibles versus non tangibles; input versus effect) –Nuttig, maar voorwaardelijk (aandacht voor mogelijke perverse effecten) –Noodzakelijk, maar met een geïntegreerde visie en met een intrinsieke motivatie
Spoor monitoring Uw ervaringen één positief aspect groene fiche één negatief aspect rode fiche
Spoor monitoring Een praktijkvisie; Luc Deschamps
Spoor monitoring 14 Bewering 1 Cijfers kunnen indicatoren worden, maar omgekeerd komt nog vaker voor
Spoor monitoring 15 Bewering 2 Een prestatiemeetsysteem in gebruik hebben, betekent niet dat het gebruikt wordt (having it without using it!)
Spoor monitoring 16 Bewering 3 Bij vergelijkende indicatorensets (benchmark) vergeet men al te gemakkelijk rekening te houden met elementen van een verschillende omgevingscontext.
Spoor monitoring 17 Bewering 5 Een meetsysteem omvat best een doordachte set van diverse indicatoren en houdt rekening met de te realiseren doorlooptijden.
Spoor monitoring 18 Bewering 4 Outcome-indicatoren op zich bieden geen informatie omtrent de oorzaken van de outome- effecten.
Spoor monitoring 19 Bewering 6 Als bij beheersovereenkomsten prestatie- en/of effectindicatoren het betalings- en evaluatiekader vormen dan moeten de gesprekpartners geschoold, gezagvol, gemandateerd zijn + een gezamenlijk referentiekader aanvaarden
Spoor monitoring 20 Bewering 7 Een stelsel van indicatoren is eigenlijk maar ‘een’ informatiebron, nooit “de” informatiebron.
Spoor monitoring 21 Bewering 8 Soms vraag ik me af “Hoe werden beleidsprogramma’s en - doelstellingen 25 jaar geleden opgevolgd & geëvalueerd”
Spoor monitoring 22 Bewering 9 Kwaliteitscirkels zijn best te verantwoorden als structurele fora voor ervaringsuitwisseling en continue motivatie.
Spoor monitoring Debat