K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent www.steunpuntbov.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Analyse van incidenten
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Workshop Gegevens in BRON als basis voor de bekostiging
Innoveren voor gezondheid
De zin en onzin van escrow
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Routine Outcome Monitoring
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Klassieke AO Leseenheid1
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
door Thom Beuker WELKOM
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Workshop contentstrategie
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Onderwijsconferentie
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
 Doel  Doelgroep  Aanloop  Userstudy  Resultaten  Ervaringen van de gebruiker  Besluit 1.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Ondernemend Suriname DE NIEUWE KOERS VOOR INVESTMENT MANAGEMENT IN RELATIE TOT ONDERNEMERSCHAP BIJ “MINDERHEDEN” BEWUSTWORDING EN BEVORDERING.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
In het spoor van Frank © Koen Sergeant. Vraag 1  Vorm een zo lang mogelijk woord met de letters: N, i, i, r, t, t, o, t, a, e, m, u, s.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Management Accounting Management Control
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent

Spoor monitoring 2 Planning – 11.15; Introductie Geert Bouckaert – 11.25; uw ervaringen (fiches) – 11.55; Praktijkvisie; Luc Deschamps – 12.25; discussie op basis van uw ervaringen en de uiteenzettingen – 12.30; afsluiting

Spoor monitoring 3 1. Introductie Prof. Dr. Geert Bouckaert

Spoor monitoring 4 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Twee citaten geven de dubbele potentialiteit cijfers en indicatoren weer: “you can prove anything with statistics, even the truth” (uit: “yes, prime minister”) “He uses indicators as a drunken man uses lampposts, for support rather than illumination.” (naar Andrew Lang)

Spoor monitoring 5 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Prestatiemeting is maar zinvol als vraag en aanbod van gegevens elkaar vinden

Spoor monitoring 6 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Evolutie van vraag en aanbod van informatie mbt de voedselketen Geen controle, geen vraag Gemediati- seerde Crisis Meer informatie ontoereiken de controle

Spoor monitoring 7 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Vraagzijde: waarvoor zouden gegevens van prestatiemeting gebruikt kunnen worden? –Management-toepassingen Interbest. relaties: bv beheersovereenkomsten HRM: bv. evaluatie van mandaten Financiële cyclus: bv. prestatiebegrotingen, cost accounting –Beleidstoepassingen Strategische planning Vgl in internationale context (Lissabon proces) Beleidsplanning en evaluatie

Spoor monitoring 8 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Aanbodszijde: het meetsysteem als proces – doelstellingen van het meetsysteem (waarom meten?) – afbakening van het meetobject (wat gaan we meten?) – indicatorenontwikkeling (welke? wie? hoe?) – dataverzameling (wie? hoe? kosten/baten?) – analyse van de data? (van data naar informatie) – rapportage (aangepast aan doelgroep?)  resultaat; informatie geschikt voor gebruik

Spoor monitoring 9 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Aanbodszijde: wat is dan een goed meetsysteem? – technisch valide en betrouwbaar benaderen de indicatoren de te meten concepten? zijn de resultaten extrapoleerbaar naar de populatie? geven herhaalde metingen dezelfde resultaten? – functioneel is het meetsysteem doelgericht, functioneel voor de vraag – legitiem is het meetsysteem gedragen?

Spoor monitoring 10 Workshop: Zin en onzin van prestatiemeting Verschillende profielen zijn mogelijk

Spoor monitoring 11 Conclusie –Mogelijk, maar niet altijd even gemakkelijk (tangibles versus non tangibles; input versus effect) –Nuttig, maar voorwaardelijk (aandacht voor mogelijke perverse effecten) –Noodzakelijk, maar met een geïntegreerde visie en met een intrinsieke motivatie

Spoor monitoring Uw ervaringen één positief aspect  groene fiche één negatief aspect  rode fiche

Spoor monitoring Een praktijkvisie; Luc Deschamps

Spoor monitoring 14 Bewering 1 Cijfers kunnen indicatoren worden, maar omgekeerd komt nog vaker voor

Spoor monitoring 15 Bewering 2 Een prestatiemeetsysteem in gebruik hebben, betekent niet dat het gebruikt wordt (having it without using it!)

Spoor monitoring 16 Bewering 3 Bij vergelijkende indicatorensets (benchmark) vergeet men al te gemakkelijk rekening te houden met elementen van een verschillende omgevingscontext.

Spoor monitoring 17 Bewering 5 Een meetsysteem omvat best een doordachte set van diverse indicatoren en houdt rekening met de te realiseren doorlooptijden.

Spoor monitoring 18 Bewering 4 Outcome-indicatoren op zich bieden geen informatie omtrent de oorzaken van de outome- effecten.

Spoor monitoring 19 Bewering 6 Als bij beheersovereenkomsten prestatie- en/of effectindicatoren het betalings- en evaluatiekader vormen dan moeten de gesprekpartners geschoold, gezagvol, gemandateerd zijn + een gezamenlijk referentiekader aanvaarden

Spoor monitoring 20 Bewering 7 Een stelsel van indicatoren is eigenlijk maar ‘een’ informatiebron, nooit “de” informatiebron.

Spoor monitoring 21 Bewering 8 Soms vraag ik me af “Hoe werden beleidsprogramma’s en - doelstellingen 25 jaar geleden opgevolgd & geëvalueerd”

Spoor monitoring 22 Bewering 9 Kwaliteitscirkels zijn best te verantwoorden als structurele fora voor ervaringsuitwisseling en continue motivatie.

Spoor monitoring Debat