Wim Smeets Reflectie door Annemie Dillen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Chantal Bergers 7 februari 2013
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ontmoeting van mens tot mens.
Zoals eens op weg naar Emmaüs….
Reflectievaardigheden en instrumenten
Implementatie van de UNCO-MOB
Samenwerkingsprotocol
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Respectvolle bejegening
Een leven lang leren Informatie voor classicale vergaderingen over de Permanente Educatie.
Empowerment van individu
Volgende dia is: Voorstellen
Gebruikerscommissie Gaëlle Vanbutsele
Ontwikkelingstraject kinderen
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Pastoraal op school.
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
BOODSCHAP VAN PAUS BENEDICTUS XVI VOOR DE VASTEN VAN 2009
Presentatie Axel Liégeois
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Wat is ethiek? Ethiek = systematische reflectie op meer spontane ‘moraal’ (‘normen & waarden’) (Vgl. titel NRC-cursus Ethiek: ‘Normen en waarden, kritisch.
Pijn in de palliatieve zorg
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
Als je de dood niet kent...
Academisch Centrum voor Praktische Theologie.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Zingevingsvragen in de palliatieve zorg
Aandacht voor kanker Complementaire zorg
5 manieren van praten over de dood
Klinisch redeneren en evidence based practice
Die ziekte in mijn familie krijg ik die later ook?
Zingeving bij ouderen en hun mantelzorgers
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Goed geestelijk is goed zakelijk
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Leerstijlen KOLB SJM.
Verpleegkundig redeneren
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
STOPPEN MET DIALYSEREN
Marjolein Rikmenspoel Isala Saxion Deventer
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Fases in het radicaliseringsproces
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Expertise gerichte geestelijke verzorging: Kansen voor binnen én buiten de muur Jan Willem Uringa Geestelijk verzorger, afdelingshoofd MMW, CT & GV.
Seksualiteit en kanker
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Het loopbaangesprek.
LECTORAAT END OF LIFE CARE
Pathologie en ziektebeelden
Ziektebeleving bij niet-westerse migranten “verklaringsmodellen”
Wat is palliatieve zorg?
Methodisch werken in de dagelijkse werking
De toolkit zingeving als scholingsinstrument
Lessons learned: De ontwikkeling van onderwijs aan studenten verpleegkunde en verpleegkundigen over spirituele zorgverlening Drs. Aliza Damsma R.N, MScE,
Transcript van de presentatie:

Wim Smeets Reflectie door Annemie Dillen Het spirituele aspect in het detecteren van psychosociale behoeften in de oncologische praktijk Wim Smeets Reflectie door Annemie Dillen

Algemene ideeën Screeningsinstrument voor verschillende disciplines (in het bijzonder verpleegkundigen) op een oncologische afdeling van ziekenhuis Belang van screeningsinstrument: integratie en systematisering (geen willekeur) Vertrekkend vanuit een holistisch mensbeeld – spiritualiteit maakt deel uit van ‘noden’ en ‘behandeling’ Spiritualiteit is geen monopolie voor pastor/geestelijk verzorger – multidisciplinaire aanpak – efficiënte doorverwijzing Spirituele zorg is essentieel voor goede patiëntenzorg: keuzes worden beïnvloed door spiritualiteit en spritualiteit is verbonden met kwaliteit van leven (positief / negatief)

Integrale benadering (Smeets) Basiscategorieën (G&S) Fitchett (2002) Leget (2003) Experiëntieel Ervaring en emoties 2. Cognitief – narratief Geloof en betekenis, Geloven/weten 3. Sociaal gezag en leiding/gemeenschap Ik/ander 4. Moreel Roeping en gevolgen Vergeven/vergeten 5. Ritueel Ritueel en praktijk 6. Coping (toegevoegd) Moed en groei Vasthouden/loslaten; doen/laten

Op basis van dit schema: 8 vragen (nadeel: vrij lang en complex) (voordeel: spiritualiteit in vele dimensies) Nadeel van sommige screeningen: slechts één of twee vragen, spritualiteit wordt gereduceerd tot bv. ‘zin’ of ‘vertrouwen op God’

Schema als basis voor 4 stappen “Screening (mogelijk herhaald om verandering vast te stellen) & observatie (met ‘observatie-instrument’, gericht op gedrag) door artsen en verpleegkundigen “Indicatie voor verwijzing naar geestelijke verzorging en andere disciplines” “Kennismaking” door geestelijke verzorgers/andere disciplines “anamnese” door geestelijke verzorgers/andere disciplines (daarna begeleiding/counseling – vrij of gericht)

Indicatiecriteria voor verwijzing naar geestelijke verzorging (Smeets) A. op verzoek van de patiënt B. op verzoek van de naasten van de patiënt C. als aanbod geestelijke verzorger (eigen initiatief) D. In het kader van behandelingsprotocol van een afdeling E. In het kader van een ziekenhuisbreed protocol F. Op basis van een multidisciplinair vastgestelde ‘spirituele nood’ en ‘spirituele coping’

Enkele andere modellen Hierna volgen enkele schalen/indelingen die Smeets opneemt en bespreekt, maar tegelijk ook kritisch benadert

Wanneer is specialistische geestelijke verzorging wenselijk (NCCN, 2008) 1. omgaan met verlies 2. vragen over levenseinde en dood 3. verlies van vertrouwen 4. vragen of de invulling/zin van het leven 5. vragen over relatie met goddelijke 6. isolatie ten opzichte van een religieuze gemeenschap 7. schuld 8. vragen over de zin van een behandeling 9. behoefte aan rituelen

Kritiek van Smeets op NCCN lijst Weinig consistent Weinig theoretisch onderbouwd Niet alle dimensies van spiritualiteit

SAIL (Spiritual Attitude and Involvement Scale) (2006) 1. verbondenheid met zichzelf (zingeving, vertrouwen, aanvaarding) 2. verbondenheid met anderen (zorg voor anderen en verbondenheid met de natuur) 3. Verbondenheid met het transcendente (transcendente ervaringen en spirituele activiteiten) Attitudeschaal die kan gebruikt worden voor screening Kritiek: ongelijkheid in aspecten die worden opgesomd

Algemene kritische reflectie (AD) Smeets zegt zelf: veel toerusting van verpleegkundigen nodig Staat systematisering het ‘prudentiële aanvoelen’ (‘intuïtie’ noemt Smeets het) van verpleegkundigen omtrent wie nood heeft aan een pastoraal gesprek, niet in de weg? Het multidisciplinair interpreteren van screeningsinstrumenten is ook aan interpretatie gebonden – is ‘willekeur’ wel uit te sluiten en hangt niet veel af van de openheid voor spiritualiteit (Positief hier: systematisering van aandacht voor spiritualiteit verhoogt zichtbaarheid en belang ervan) Positief is het overzicht van vele instrumenten om spiritualiteit te detecteren Mogelijk gevaar van reductie van spiritualiteit tot een ‘nood’ en een ‘copingsstrategie’ (functionalisering) - is het niet zinvol om met mensen in gesprek te gaan die geen duidelijke ‘nood’ aangaven? Soms wordt juist als eigenheid van de pastorale benadering ivm de psychologische benadering gesteld dat pastores niet zozeer gefocust zijn op ‘noden’? Wat met mensen die niet zo sterk staan verbaal/autonoom en niet zo makkelijk over spiritualiteit praten?

1. vrijplaats (vrij naar mensen toestappen) 2. andere bekostiging Verwijzing naar onderzoek bij geestelijke verzorgers: welke verschillen geven ze aan ivm werk van psychologen? 1. vrijplaats (vrij naar mensen toestappen) 2. andere bekostiging 3. meer care dan cure 4. werkend in ander (hermeneutisch taalveld) dan evidence based omgeving (omwille van gebrek aan meetinstrumenten)

Uitdagingen voor psychologen en pastores - aandacht voor spiritualiteit en doorverwijzing in opleiding - werken aan wederzijdse beeldvorming - feitelijke samenwerking

Vragen ter reflectie Is een meer doorgedreven screening/observatie nodig/wenselijk in de Vlaamse context? Ervaringen in verband met opleiding?