22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 2 Kadering ▪ Waarom actueel thema, samenbrengen opleidingen ▪ Wat optimalisatie van het onderwijs voor werkstudenten ▪ Hoe (1)uitwerken visie OPL niveau (2) 2 OPO’s herwerken (blended) ▪ Wie criminologie, sociaal werk, verpleeg- en vroedkunde en godgeleerdheid
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 3 Kadering ▪ Belangrijk = meenemen context opleiding + profiel werkstudenten ▪ Inspelen op wat haalbaar is voor opleiding en docenten en wat de noden zijn van de werkstudenten ▪ 4 uiteen liggende opleidingen 4 verschillende verhalen
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 4 Verhaal Verpleeg- en vroedkunde
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 5 Context ▪ Grote instroom werkstudenten zowel in schakel- (10- 15%) als in masterprogramma (30%) ▪ Definitie: elke werkende die studeert ▪ Profiel: verpleeg- en vroedkundigen (vnl werkzaam in zorgsector, slechts enkelen in onderwijs) ▪ Verschillende combinaties: fulltime werk + vol/deeltijdse studie, parttime werk + vol/deeltijdse studie
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 6 Context ▪ Reguliere studenten en werkstudenten zitten samen ▪ Belangrijke leermomenten: inbrengen praktijkervaring ▪ Onderwijsaanbod voor werkstudenten geldt ook voor de reguliere studenten
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 7 Aanbod - faciliteiten ▪ Elke werkstudent wordt geregistreerd + studentensecretariaat ▪ Lessen geconcentreerd op 3 dagen ▪ Docenten bereid om inspanningen te doen ▪ Vroege bekendmaking examendata (begin nov) ▪ Spreiding examens
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 8 Herwerken OPO ▪ Pilootproject: aantal lessen via video- opnames verspreiden op Toledo ▪ Inhoud = basiskennis en wordt normaal via traditioneel hoorcollege gedoceerd (geen tot weinig interactie) ▪ Terugkommoment: 1 hoorcollege zal besteed worden aan vragen die studenten hebben bij de lessen ▪ Ook voor reguliere studenten
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 9 Visie ▪ Doel: aan het einde van de rit elke student = werkstudent ▪ Analoog aan de LIO-banen bij SLO betaalde stage + terugkoppeling naar OPL
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 10 Stavaza AMF-project ▪ Criminologie: Visie op OPL niveau (recent een hearing afgenomen van de kerndocenten) ▪ Godgeleerheid: Uitwerken visietekst OPL niveau en optimaliseren van de zelfstudiepakketten ▪ Sociaal Werk: OPO’s herwerken
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten 11 Knelpunten - uitdagingen ▪ Registratiesysteem ▪ Definitie – faciliteiten ▪ Beleid richtinggevend kader voor de docenten ▪ Creëren verkeerde verwachtingen ▪ Hoe docenten meekrijgen