Intervisie onderwijs-ondersteuners

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Workshop 27/05/2009Dienst voor Studiebegeleiding en Onderwijsvernieuwing Workshop: syllabi –evaluatieactiviteit.
Workshop Praktisch en concreet aan de slag met inzetbaarheid binnen het eigen bedrijf 18 maart 2010.
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Agenda workshop Mobiliteitsconvenants voor Gemeenten.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Methoden van Onderzoek
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Dienst Onderwijsbeleid 24 oktober 2008 Syllabi en de syllabustoepassing Workshop onderwijsondersteuners.
Onderwijsondersteuner en/in (een) netwerk Intervisie 18 maart
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Van leerdoel naar leeropbrengst
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Marketing Werkgroep 6.
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Laatste Scriptieseminarie
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Workshop evalueren Dcp
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Wjk.
Bijeenkomst September 2015
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Portfolio, Logboek en Casus
Transcript van de presentatie:

Intervisie onderwijs-ondersteuners 15/10/2009 15/10/2009

Intervisie: opbouw Syllabi: overzicht en verdere initiatieven Planning sessies 2009-2010 Ervaringsuitwisseling 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Intervisie: opbouw Syllabi: overzicht en verdere initiatieven Planning sessies 2009-2010 Ervaringsuitwisseling 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Richtlijnen syllabi - overzicht Grote verscheidenheid Afhankelijk van faculteit (cultuur, …) Enkele categorieën Een illustratie… 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Richtlijnen syllabi Vertrekkende van indeling syllabus wordt een korte omschrijving gegeven bij wat onder elk onderdeel verstaan kan worden Bijvoorbeeld: ‘Doelstellingen: naast de algemene doelstellingen van het vak moeten ook de generieke doelstellingen van de bacheloropleiding vermeld worden indien die gerealiseerd worden in het opo. De doelstellingen geven aan wat de studenten als het resultaat van het leerproces moeten bereiken. Doelstellingen worden concreet geformuleerd. Screenshots KULoket met aanduiding belangrijkste knoppen/stappen 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Richtlijnen syllabi Vertrekkende van indeling syllabus wordt een korte omschrijving gegeven bij wat onder elk onderdeel verstaan kan worden Uitgebreide informatie over evaluatieactiviteiten (juridisch) Bijvoorbeeld: Evaluatievorm Wegingen binnen het opo Aanwezigheidsplicht mbt praktische onderdelen, stage of voldoende deelname aan groepsverplichtingen Afspraken mbt opdrachten Vermelding pass/fail evaluatie 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Richtlijnen syllabi Informatie bij grote onderdelen syllabus, met voorbeelden van goede omschrijvingen en gebruik van steekkaarten (onderwijskundig) Bijvoorbeeld Leeractiviteiten zijn handelingen die een student verricht om de doelstellingen van een opleidingsonderdeel te realiseren. In de syllabus moet worden beschreven welke handelingen docenten van studenten verwachten. De docent gaat er van uit dat de beschreven leeractiviteiten de studenten zullen helpen bij het realiseren van de doelstellingen (bijv. noteren tijdens het hoorcollege, vragen stellen, bijkomende informatie opzoeken...) De leeractiviteiten worden steeds geformuleerd in termen van de student. Mogelijke werkwoorden: Inoefenen, relateren, structureren, analyseren, …. Uitgebreide informatie bij evaluatieactiviteiten (juridisch) 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Richtlijnen syllabi Ahv screenshots kuloket / syllabus-layout Toelichting bij te nemen stappen bij update syllabus Omschrijving bij wat onder de verschillende onderdelen thuis hoort Input over ‘hoe onderwijskundig invullen’ van verschillende onderdelen (verwijzing naar steekkaarten) Uitgebreidere informatie bij evaluatieactiviteiten (juridisch) 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Richtlijnen syllabi Overlegmoment in 4 groepjes Waarom heb je voor deze aanpak gekozen? Wat is het doel? Wat zijn positieve/negatieve punten Heb je ideeën uit een andere aanpak opgedaan? 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Naar de toekomst… Brainstorm: Welke vragen willen we nog beantwoord zien in een volgende sessie? 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Intervisie: opbouw Syllabi: overzicht en verdere initiatieven Planning sessies 2009-2010 Ervaringsuitwisseling 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Planning 09-10 Journal Club Intervisies  Met casussen 30/10/2009- academische cultuur 11/12/2009- waardering onderwijs 12/02/2010 – leiderschap & veranderingsman. 02/04/2010 – acad.cultuur 11/06/2010 – waardering onderwijs Intervisies 15/10/2009 19/11/2009 18/03/2009 17/06/2009  Met casussen 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Planning 09-10: Casussen Wat? Een casus is een beschrijving van een gebeurtenis of situatie Waarom? Casussen worden het best gebruikt om te leren/professionaliseren over rollen waarin beslissingen gemaakt moeten worden. Bv: Voor onderwijsondersteuners: hoe reageren op actuele problemen die je tegenkomt in praktijk. 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Casussen: ontwerp Selecteer een onderwerp: een ervaring die je graag aan de groep wilt voorleggen Interessant voor jezelf: feedback over een situatie waarmee je geconfronteerd wordt/werd Herkenbaar voor collega’s  ° discussie / reflectie Uitschrijven van de casus: de casus voorzien met alle of met onvolledige informatie? Moeten lezers de casus snel verstaan of mbv conversatie verder uitklaren? 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Casussen: bespreking Tijdens de intervisie…. De casus schetsen Discussie faciliteren Belangrijke elementen oplijsten die bediscussieerd moeten worden Lijst maken met aantal richtinggevende vragen De input over casussen is gebaseerd op Merseth, K.K. (1994). Cases, case methods, and the professional development of educators. ERIC Digest. Jarz, E. M., Kainz, G. A., & Walpoth, G. (1997). Multimedia-based case studies in education: Design, development, and evaluation of multimediabased case studies. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 6 (1),23-46. Merseth, K. (1991). The early history of case-based instruction: Insights for teacher education today. Journal of Teacher Education, 42 (4), 243-249. 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners

Intervisie: opbouw Syllabi: overzicht en verdere initiatieven Planning sessies 2009-2010 Ervaringsuitwisseling 15/10/2009 Intervisie onderwijsondersteuners