Ingenieursvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

PRESENTATIETECHNIEKEN
STRATEGISCHE PLANNING
Succesvol informatief presenteren
Presenteren met PowerPoint
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Duidelijk schrijven voor iedereen
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Presenteren voor starters
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Ingenieursvaardigheden
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Schrijven in passende stijl
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
PRESENTATIETECHNIEKEN
het bouwen van een website
Al doende leren training docenten
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
22 september 2014 Esther Verhoeven De Kunst van het schrijven.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Laatste Scriptieseminarie
Presenteren.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Werkstukken en rapporten
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SET schrijfvaardigheid H5
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Het schrijven van een betoog
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Het onderzoeksverslag
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Toelichting Masterproef
Lezen, schrijven en argumenteren
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Toelichting Masterproef
De indeling van teksten
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De betogende voordracht
Betoog.
Project English BOL niveau 4.
Teksten lezen/Schrijven
Een (informatief) Artikel schrijven
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Ingenieursvaardigheden Rapporteren

Inhoud inleiding tot de cursus belang, afbakening, doelstelling organisatie van de cursus communiceren rapporteren presenteren evaluatie

Rapporteren definities en voorbeelden algemene richtlijnen enkele specifieke richtlijnen voor laboverslagen voor populair-wetenschappelijke teksten

Definities en voorbeelden rapporteren = schriftelijk verslag uitbrengen wetenschappelijk lezerspubliek bestaat uit vakgenoten voorbeelden: laboverslag, tekst van een eindwerk, artikel in een gespecialiseerd wetenschappelijk tijdschrift tijdens labo’s populair-wetenschappelijk lezerspubliek bestaat uit niet-vakgenoten voorbeelden: persbericht, tekst in een populariserend tijdschrift hier

Algemene richtlijnen wie is de lezer ? wat is het doel ? structuur, opbouw ! formulering !

Lezersprofiel opleiding ? wat weten ze over onderwerp ? wetenschappelijke woordenschat, abstractievermogen, ... wat weten ze over onderwerp ? wat is hun mening, wat willen ze weten, …? wetenschappelijk populair-wetenschappelijk

Doel wat wil je bereiken? wat moet de lezer onthouden ? informeren, overtuigen, iets aanleren…? wat moet de lezer onthouden ? weten, kunnen, doen, ... bepalend voor keuze van informatie, opbouw tekst

opgelet: er bestaan andere structuren, hier niet behandeld Structuur, opbouw tekst = dier kop - romp - staart probleemstelling doelstelling betoog conclusies opgelet: er bestaan andere structuren, hier niet behandeld

Kop-romp-staart voorbeelden onderwerp kop romp staart onderzoek wat? resultaten wat geleerd? (labo) waarom? interpretaties conclusie(s) project- onderwerp argumentatie conclusie(s) voorstel probleem?

Formulering duidelijk geen ingewikkelde zinnen vermijd: lange zinnen (max. 10 à 20 woorden) lange woorden vb. studentengedragsevolutie moeilijke woorden vb. polychromografie afkortingen dubbele ontkenningen vb. Ik denk niet dat het niet lineair is

Formulering concreet gebruik: specifieke woorden vb. ijzer smelt bij een zeer hoge temperatuur - ijzer smelt bij een temperatuur van 1535 °C veelzeggende details vb. een waterverbruik van 300 m3, 2x het jaar-waterverbruik van een gezin met 2 kinderen voorbeelden / beelden cijfers / tabellen / grafieken ( zie ‘Computervaardigheden’)

Formulering dynamisch tips: actief in plaats van passief ( recente evolutie) waar mogelijk tegenwoordige tijd; geen verspringende tijden geen nietszeggende formuleringen vb. onnodig te zeggen dat ... beperk: lijdende vorm ( er wordt gezegd ), deelwoordstijl ( dit werkt motiverend ), naamwoordstijl ( het uitleggen van een stelling)

Formulering gevarieerd woordkeuze ( synoniemen) zinsbouw ( type, lengte)

Formulering correct woordkeuze grammatica spelling leestekens

Enkele specifieke richtlijnen - laboverslag ‘ kop - romp - staart ’ altijd van toepassing (zie transparant 9) romp ( resultaten, interpretaties) hoe probleem bestudeerd ( meetopstellingen, hulpmiddelen, …) weergave van de resultaten + bespreking ( tabellen) interpretatie van de gegevens ( grafieken) ( zie ‘Meten en experimenteren’) beelden ( schema ’s, foto ’s, …) versus woorden iedere ‘ figuur ’: nummering + verklarende legende verwijzing in de tekst

Enkele specifieke richtlijnen - populair-wetenschappelijke tekst titel trekt de aandacht wervelend begin spoort aan tot lezen anekdote, contrast, schokkende gegevens, ... slot bepaalt de indruk samenvatting, sfeerbeeld, aanbeveling, ... kaderstukken houden hoofdtekst kort technische details, verklarende woordenlijst,...

De boodschap is .... Structureren