Infrastructuur en verkeersveiligheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Advertisements

Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
- Achtergrondinfo casus - Aan de slag!
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Agenda Theorie Beleidskader Project MKBA in de Regio
Geografisch InformatieSysteem (GIS)
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
‘Mentoring, koersen op kwaliteit’
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Onroerend Goed investeren en beheren
Risico’s en gevaren van techniek
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
INVESTERINGSPROJECTEN
Cursus Onderwijseconomie
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Deel 1 De BSC van AWV.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Plan van aanpak asbestbrand
Effecten van de Gezonde wijk - Kosten en baten in beeld -
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Datagestuurde handhaving :
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
voor vraagstukken over stedelijk water
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Financieel perspectief dijkversterking
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
H8 Strategisch management hoorcollege 1
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Evaluatie Cursus.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
1 Gemeente Bellingwedde en de RUD Presentatie beeldvormende commissie 22 november 2012.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
Wmo 2015 en Mantelzorg. Hoe ver staat het? Rijk schiet niet op Juli e kamer? Gegevens cliënten pas in augustus naar gemeente Kadernota mei 2014:
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
SAMEN STERK VOOR UW CLUB
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Integrale Wabo-risicoanalyse en toezicht tijdens de gebruiksfase
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Welkom VWO 5..
Waterveiligheid.
Goederenstroom Voorraad.
Onze regio, onze toekomst!
Transcript van de presentatie:

Infrastructuur en verkeersveiligheid Kosten van verkeersonveiligheid cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Kosten verkeersonveiligheid Maatschappelijke kosten (Cost 313, R. Elvik) Medische kosten: behandeling slachtoffers, revalidatie Herstelkostenmethode: extra uitgaven veroorzaakt door ongevallen zoals medische kosten, afhandelingskosten, materiele schade Productieverlies: tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid, geheel wegvallen productie (dode) Human capital methode: bepaalt waarde van productie voortgebracht door slachtoffers indien niet betrokken bij ongeval Immateriële schade: verlies aan kwaliteit van leven (slachtoffers en naasten) zoals pijn, verdriet, verlies levensvreugde Willingness-to-pay: betalingsbereidheid van mensen om leed te besparen cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Kosten verkeersonveiligheid Materiele kosten: beschadigingen aan voertuig, lading, infrastructuur Berekening koste op basis van verzekeringsgegevens Afhandelingskosten ongevallen: politie, brandweer, wegbeheerder, parket, verzekering, bergers NIS gegevens en verzekeringsgegevens Filekosten: inschatting: congestie a.g.v. ongevallen bedraagt 20% van totale congestie (USA: 50%) Omvang tijdverlies en waardering tijdverlies cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Bijdrage van kostencategorieën % bijdrage aan kost Medische kosten 2% Productieverlies 25% Materiële kosten 15% Immateriële kosten 50% Afhandelingskosten 6% Filekosten Totaal 100% cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Kosten verkeersonveiligheid Indien alle kosten worden meegenomen Kosten per dode: ± 3,6 miljoen Euro (ETSC) Waarde verschilt sterk per land Hoogte immateriële schade Productiviteit Verhouding doden en gewonden Kosten verkeersveiligheid: 1,3% – 3,2% van BNP cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Kosten-batenanalyse verkeersveiligheidmaatregelen Wegen de baten van een maatregel vanuit maatschappelijk oogpunt op tegen de kosten (financieel-economisch, veiligheid, emissies, congestie) Inzicht in kosten en baten van belang voor: Voorbereiding en evaluatie beleid Vergelijking met andere beleidssectoren Kosten-batenanalyses van maatregelen Maatschappelijke rentabiliteit van een maatregel Prioriteren van maatregelen(pakketten) Afweging tussen investeringen op verschillende beleidsterreinen Eventueel: Kosteneffectiviteitsberekening  Verkeersveiligheidseffecten en investeringskosten cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Onderdelen Kosten-batenanalyse (1) Belangrijke onderdelen van een KBA zijn: Vergelijking van alternatieven Vergelijken situatie met en zonder toepassing maatregel (nulalternatief) Bepalen kosten en effecten Effecten: veiligheid, mobiliteit en milieu Kosten: aanpassing infrastructuur en voertuigen (invoeringskosten), onderhouds- en handhavingskosten (operationele kosten) Effecten monetariseren (in geld uitdrukken) Sommige effecten hebben geen marktprijs (alternatieve benadering zoals Hedonische-prijzenmethode) cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Onderdelen Kosten-Batenanalyse (2) Tijdsaspecten: investeringen en effecten over langere periode vergelijken (10 à 20 jaar) Effecten op termijn wegen minder zwaar mee Contante waarde van baten en kosten (discontovoet 4%) Rendementsberekeningen Verhouding contante waarde baten en kosten Rendementsberekening kan op verschillende niveaus worden uitgevoerd: land, gewest, regio, gemeente) Rekening houden met onzekerheden EC: ROSEBUD-project; praktisch toepasbare methode voor KBA en KEA cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Voorbeeld KBA van twee pakketten van maatregelen (Elvik & Amundsen) cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening Problemen Niet alle gunstige maatregelen worden doorgevoerd: De mogelijkheid om voertuigeisen op te stellen ontbreekt (bevoegdheid EU) Kosten-effectiev maatregelen kunnen ongunsigb zijn voor de individuele weggebruiker Vaak geeft men prioriteit aan andere beleidsdoelen Niet alle gunstige maatregelen worden op een correcte wijze Doorgevoerd: Onjuiste diagnose Andere belangen prevaleren (bijv. herinrichting zwarte punten) cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Verkeersveiligheidsverkenner voor de regio Instrumentarium om gunstige maatregelen op te sporen Integrale afweging (KBA) cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel

Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening cursus 2007-2008 Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening 36e Prof. R. Van Cauterenleerstoel