EDUCATIEF WERKEN MET GROEPEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectief coachen van vrijwilligers
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Voorstelling 6de leerjaar
Human Dynamics.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Vaardigheid onderwijs
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
EDUCATIEF WERKEN MET GROEPEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Betrokkenheid op de werkvloer
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Algemene Sociologie PA – B1
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Wat is coöperatief leren?
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Praktijk Opleiders Cursus
De juiste route naar het juiste doel
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Suïcidepreventie Amsterdam
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Jij als werkplekbegeleider!
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

EDUCATIEF WERKEN MET GROEPEN VISIES OP LEREN Achtergrond VORMING Algemene doelstellingen Werkdoelen Werkvormen Opbouw Op papier Doen Concrete tips, aandachtspunten & valkuilen BEGELEIDEN Stijl Vragen stellen

Kennismaking met verschillende stromingen in vormingswerk & onderwijs 1. Visies op leren VISIES OP LEREN VISIES OP LEREN Kennismaking met verschillende stromingen in vormingswerk & onderwijs Boodschappenlijstjes uitdelen & laten invullen.

5 VISIES OP LEREN Overzicht 1. Ervaringsgericht leren 2. Emancipatorisch werken 3. Sociaal leren 4. Informeel leren 5. Levend leren

1. ERVARINGSGERICHT LEREN

1. ERVARINGSGERICHT LEREN 1. Visies op leren 1. ERVARINGSGERICHT LEREN Mensen leren verschillend  leerstijlen Ervaringsgerichte leertheorie van Kolb

Ervaringsgerichte leertheorie van Kolb 1. Visies op leren Ervaringsgerichte leertheorie van Kolb Leerproces adhv 2 dimensies: Concreet >< abstract leren Actief >< passief leren

Verwerving Hoe kom je aan informatie? 1. Visies op leren Verwerving Hoe kom je aan informatie? CONCREET: Ik heb al eens een vulkaan zien ontploffen en van daaruit ben ik meer gaan opzoeken over de werking van vulkanen >< ABSTRACT: ik heb al 10 encyclopedieën gelezen over vulkanen en alles wat daarbij hoort. CONCREET: mijn buren leven in armoede, ik word hier dagelijks mee geconfronteerd en interesseer me daarom >< ABSTRACT: armoede, kansarmoede en maatschappelijke kwetsbaarheid zijn boeiende theorieën.

Verwerking – hoe ga je ermee aan de slag? 1. Visies op leren Verwerking – hoe ga je ermee aan de slag? ACTIEF: vulkaanuitbarsting meemaken (bezoeken of nabootsen, museumbezoek, uittesten) >< PASSIEF: bordschema, uitleg, lezing,.. ACTIEF: meewerken in poverello, eten uitdelen in Brussel Centraal, ‘t Lampeke bezoeken >< PASSIEF: lezingen over ‘t lampeke, gastspreker, bezoek zonder zelf mee te doen,..

1. Visies op leren Vulkaanvoorbeeld: ONDERNEMER: bezoekt vulkanen, bootst deze na en gaat van daaruit op zoek naar meer kennis om zijn experimenten te laten kloppen OBSERVEERDER: kijkt aandachtig in musea, bekijkt films van vulkanologen,.. THEORETICUS: is de encyclopedieman /professor die alles weet en er voor de rest niets mee doet BESLISSER: kent alle experimenten en voert deze ook graag uit (?) Voorbeeld armoede: ONDERNEMER: is actieve vrijwilliger bij verschillende organisaties OBSERVEERDER: bezoekt een organisatie en reflecteert hierop THEORETICUS: heeft alle boeken van Nicole Vettenburg gelezen en kan hier uren over filosoferen BESLISSER: reflecteert geweldig vanuit deze theorieën, betrekt deze op zichzelf en omgeving, gaat hiermee aan de slag.

In educatief werken met groepen: 1. Visies op leren In educatief werken met groepen: Verschillende leerstijlen bij deelnemers Eigen leerstijl heeft invloed op begeleidingsstijl Doelbewust variëren in werkvormen

Voorbeeld: vorming over armoede Wat is mijn leerstijl? (en begeleidingsstijl?) Variatie in werkvorm: Concreet abstract Actief passief

2. EMANCIPATORISCH WERKEN

2. EMANCIPATORISCH WERKEN 1. Visies op leren 2. EMANCIPATORISCH WERKEN Kritisch denken stimuleren & meningen formuleren Paolo Freire: Pedagogie van de onderdrukten – alfabetiseringsmethode

Naïef bewustzijn  kritisch bewustzijn 1. Visies op leren Naïef bewustzijn  kritisch bewustzijn Problematiserend leren: vanzelfsprekendheid in vraag stellen Leren = bewustwordingsprocessen in gang zetten

Voorbeeld: vorming over armoede Doel? Hoe gaan we te werk?

3. SOCIAAL LEREN

3. SOCIAAL LEREN Dialogerend leren 1. Visies op leren 3. SOCIAAL LEREN Dialogerend leren Probleemoplossingspotentieel van de groep Groepsgericht & omgevingsgericht leren Gericht op: Beter functioneren van de groep Verbinding tussen leren en handelen in de groep Communicatie tussen groep en sociale omgeving

Kritisch-reflexief: in vraag durven stellen van probleemstelling 1. Visies op leren Kritisch-reflexief: in vraag durven stellen van probleemstelling Interactief & communicatief Handelings- en ervaringsgericht

Voorbeeld: vorming over armoede Doel? Hoe gaan we te werk?

4. INFORMEEL LEREN

1. Visies op leren 4. INFORMEEL LEREN >< formeel leren (onderwijs / didactisch plan) Leerprocessen die niet aan strakke regels gebonden zijn Verbindt functionele leerprocessen met reflectieve en expressieve leerprocessen Vb: d.m.v. creatieve expressie werken aan sociale vaardigheden

Participatiecompetentie van mensen verhogen 1. Visies op leren Participatiecompetentie van mensen verhogen Betekenisleren bij de deelnemer Versterking van de positie in een veranderende samenleving

Voorbeeld: vorming over armoede Doel? Hoe gaan we te werk?

5. LEVEND LEREN

5. LEVEND LEREN Verband tussen leren & leven 1. Visies op leren 5. LEVEND LEREN Verband tussen leren & leven >< ‘dood’ leren: leren als routine of automatisme Mens in zijn totale bestaan / maatschappelijke realiteit Verschillende componenten zijn belangrijk & verdienen evenveel aandacht  Ruth Cohn: themagecentreerde interactie

Themagecentreerde Interactie – Ruth Cohn 1. Visies op leren Themagecentreerde Interactie – Ruth Cohn 4 componenten in een leersituatie 1. IK: het individu - mijn gevoelens, gedachten, geschiedenis, verlangens, ambitie,.. 2. WIJ: de groep – interactie tss groepsleden 3. HET: de taak of leerstof 4. GLOBE: de omgeving – alle aspecten die van belang zijn, tijd en ruimte, maatsche context

1. Visies op leren Streven naar optimale taakgerichtheid (>< maximale taakgerichtheid) Synthese tussen persoonlijkheidsgroei (IK), groepsontwikkeling (WIJ) & taakvolbrenging (HET) in interactie met omgeving (GLOBE) HET IK WIJ GLOBE

2 grondslagen voor het werkmodel 1. Visies op leren 2 grondslagen voor het werkmodel Je bent je eigen leider: bewust worden van innerlijke en uiterlijke werkelijkheid (eigen aspecten accepteren & respecteren) om te komen tot een verantwoorde beslissing Storingen hebben voorrang: Ze zijn er sowieso (en hebben effect). Storingen onderkennen en er aandacht voor hebben

Voorbeeld: vorming over armoede Doel? Hoe gaan we te werk?

Visies op leren Van welke visie ben jij persoonlijk het meest overtuigd en waarom? Wat is het algemene doel van jouw vorming? Wat wil je zeer algemeen bereiken bij je deelnemers? Welke visie op leren sluit hier het best bij aan?

JOUW VORMING Algemene doelstelling Werkdoelen 3. Werkvormen 4. Opbouw

WERKDOELEN Wat moeten de deelnemers kennen/ kunnen /ervaren hebben op het einde van je vorming? Wat wil je ze bijbrengen? Voorbeelden: - Deelnemers durven elkaar vertrouwen - Deelnemers hebben kennis van de sociale kaart - Deelnemers kunnen een gesprek voeren met mensen in armoede - Deelnemers reflecteren op de eigen thuissituatie Deelnemers discussiëren

HET GROOT WERKVORMENBOEK INSPIREERT: Kennismaken Uitwisseling Kennisoverdracht Informeren Discussiëren Beslissen Brainstormen Planvorming & strategie Evaluatie & reflectie Vaardigheden oefenen Transfer

WERKVORMEN In functie van het doel dat je wil bereiken! JOUW VORMING WERKVORMEN In functie van het doel dat je wil bereiken! Wat is het gewenste leereffect? Soorten: Creatieve werkvormen Dramatische werkvormen Doceer- en presentatietechnieken gesprekstechnieken

Brainstorm gekende methodieken & werkvormen Som zo veel mogelijk werkvormen op Welke doelstellingen wil je ermee bereiken?

OPBOUW Waarom een opbouw?  3 algemene fases JOUW VORMING OPBOUW Waarom een opbouw?  3 algemene fases Beginfase: opstart, 1e kennismaking, proeven,.. Uitdiepingfase: verdiepen, experiment, focussen,.. Afronding: conclusie, eindopdracht,..

BEGELEIDINGSSTIJLEN Verschillende begeleidingsstijlen. Wij kiezen voor ‘de begeleidingsstijl voor de sociaalculturele groepsbegeleider’  DE PERSOONLIJKE INTERACTIESTIJL

 6 componenten Aandacht voor scherp waarnemen BEGELEIDINGSSTIJLEN  6 componenten Aandacht voor scherp waarnemen Respect tonen via communicatieve erkenning Empathisch zijn door zich te verplaatsen Balans tussen symmetrie & assymetrie Balans tussen directiviteit >< non-directiviteit Intellectuele flexibiliteit

 Zowel product- als procesgericht gedrag BEGELEIDINGSSTIJLEN  Zowel product- als procesgericht gedrag Productgerichte gedragingen Procesgerichte gedragingen Groepsdoel aan de orde stellen Groepsdoel verduidelijken Vragen om door te werken Samenvatten .. Actief luisteren Vragen om anderen te laten uitspreken Aanmoedigen om mee te doen Vragen op elkaar in te gaan Waardering uitspreken ..

 Vragen stellen >< uitgaan van veronderstelde zekerheden BEGELEIDINGSSTIJLEN  Vragen stellen >< uitgaan van veronderstelde zekerheden