Introductie van ‘ruimte’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
Liever Lichter, Palliatieve Zorg, Humor en Zingeving
Interculturele communicatie
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Fictieanalyse College 3.
We leven in een tijd waarin vreemdgaan zelfs gepromoot wordt.
Wijsheidsliteratuur Hooglied van Salomo.
Boekvergelijking lessenserie.
Sociale inclusie.
SEKS voor het HUWELIJK SAMENWONEN Wat is er op tegen?
Fictieanalyse-proza.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
VAN HARTE WELKOM BESTE COLLEGA
D E R U G Z A K Muziek van : Enya - Pilgrim 25 april 2007.
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Thema 4 Les 11a Herinneringen
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Hedendaagse literatuur Vijfde college programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Herhaling. examen hand-outs powerpoints notities referaten andere studenten (geen details) examen.
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Heel interessant !.
Hugo Claus En de literatuur in de periode 1975 – 1985.
Startdia Klik om naar de volgende dia te gaan..
Zodra er een begin is, volgt de rest vanzelf
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Verhalen over leven dood
DYNAMIC IDENTITY. Film taal grammatica elementen Introductie op het onderwerp SHOT SIZES – KADERS.
Docent: Rileen Noordermeer. Koran 10:94 In Koran (3:110 o.a.) “De mensen van het boek ” d.w.z. Christenen/Joden “ Maar als jij in twijfel verkeert over.
De theorie achter de verhalen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Je kunt kiezen uit 4 categorieën muziek Raad welke muziek je hoort Bij een goed antwoord krijg je het aantal punten dat bij de vraag hoort Op het eind.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Roxy Esther Gerritsen. Esther Gerritsen Roxy Niets is vanzelfsprekend…. Zoeken naar betekenis in de absurditeit van het leven.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
BOEKBESPREKING EX2 Hagar Sakkaki 4TSTW. Beschrijving boek : Titel: ‘Dansen op de vulkaan’ Auteur: Floor De Goede Verschijningsdatum: 2012 Uitgever(s):
LEEN VAN HULST MELK & SNEEUW. Titel: Melk & Sneeuw Uitgeverij: ’t Verschil Verschijning: 30/11/2011 Vertaling: In het Fins en Engels.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Heel interesant !.
Verslaafd aan een illusie
Fictie 2.1 tijd.
SCENARIO ROSS WALKER “To make a great film you need three things: the script, the script, and the script.”  — Alfred Hitchcock 1.
D E R U G Z A K Muziek van : Enya Pilgrim.
Realistische en niet-realistische verhalen
Eindopdracht Robinson
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Semantiek week 7.
Filmanalyse.
Filmanalyse.
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
hier jouw droom bewaard.
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Ruimte voor bezinning.
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Graphic novel: Friend or foe?
38 Fictie Motief. 38 Fictie Motief THEMA EN MOTIEF thema: kortst mogelijke samenvatting van een verhaal liefde, dood, pubertijd motief: ‘een patroon’
“OMZIEN NAAR ELKAAR” COMPASSIE - DOEN   “OMZIEN NAAR ELKAAR” COMPASSIE - DOEN   2019.
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Introductie van ‘ruimte’ Omvat: 1. Historische tijd 2. Zichtbare ruimte 3. Alles wat je ruikt, voelt, hoort, het weer 4. Herinnering, droom en hallucinatie Gemarkeerd of diffuus? Duidelijk herkenbaar – boeken van ‘t Hart Diffuus- sprookjes

Functies van de ruimte De ruimte is de aanleiding om het verhaal te laten lopen  reisverhalen (Zuiderkruis van Pauline Slot, boeken van Cees Nooteboom) 2. Sfeer oproepen  de beschrijving van de ruimte creëert een bepaalde sfeer (Frankenstein, De engelenmaker van Brijs)

ruimte 3. De ruimte krijgt door de compositie van het verhaal een duidelijke rol  detectiveverhalen Villa des Roses van Elsschot 4. De ruimte draagt bij aan de karakterisering van een personage Montijn van Dirk Ayelt Kooijman; Menuet: man in een vrieskelder

ruimte 5. Draagt bij een de centrale betekenis van de roman  De avonden van Gerard Reve; Menuet van Louis Paul Boon 6. Relatie tussen thema en ruimte: Hersenschimmen van Bernlef; Oeroeg van Hella Haasse; De stille kracht van Couperus

De laatste ruimte 7e De symbolische (soms ook allegorische) functie van de ruimte. Denk aan ridderromans  scènes in het woud: plek van ontreddering, strijd tussen goed en kwaad. De koperen tuin van Simon Vestdijk: die tuin symboliseert muziek, eerste liefde.

En dan de personages Probleem: scheiden wat van jou is en wat er concreet in het verhaal staat. expliciet commentaar impliciet commentaar Hoofdpersonages: bepalen de loop van het verhaal in belangrijke mate. spreekbuispersonages (verwoorden soms abstracte motieven of het hoofdmotief) Personages dragen bij aan de centrale betekenis (hoofdmotief van het verhaal) held, anti-held, protagonist bijfiguren round/flat characters type: flat character met één menselijke eigenschap Concrete karaktereigenschappen geven met voorbeelden uit de tekst Rollen: tegenstanders, helpers, afzijdigen

Hotz met Dubbel incident Werk de onderstaande punten grondig uit: Titel Perspectief Tijd Ruimte Personages Taalgebruik Herhalingen? Motieven: grondmotief, verhaalmotieven en leidmotieven