ANW - Kuhn paradigmawisseling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

2 Materie in 3 toestanden: vaste stof, vloeistof en gas
Succesvolle intelligentie
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Module B: De ‘Whole School Approach’
Filosofie Op HAVO en VWO.
Wat is ‘goede’ wetenschap
De quiz bestaat uit 13 vragen.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Is de natuur symmetrisch? Een wetenschapsfilosofische beschouwing
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Therapeutisch Psychologisch Onderzoek vs
H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Who dunnit?
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
De bewegende aarde Biosfeer 1.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
ANW - mythen & pseudowetenschap
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
LOT OP REIS.
Besluitvorming.
Wetenschappelijke methode
Leiden 11/10/2005 Lekkende quantum computers Jeroen van den Brink JvdB, Jasper van Wezel, Jan Zaanen, Physical Review Letters 94, (2005)
Proefstuderen Quantummechanica
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Welkom in de wereld op zijn kop Deel 3
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Made by: BadBoysBroekhin
WORDEN VROUWEN BUITENGESLOTEN?. CIJFERS 82% vrouwen: wij worden buitengesloten 92% mannen: wij sluiten vrouwen niet buiten 50% van rechtdiploma’s in VS.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Aan de slag met de e-rally ‘Fysica’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Organisatie & Personeel
WETENSCHAPSFILOSOFIE Ad hoc NLT module Bram Tenhaeff
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Les Onderzoek en Technologie Innovatie V1.0. Inhoud: 1. Het doen van goed onderzoek 2. Onderzoeker en de wereld 3. Het doen van goed onderzoek (praktisch)
De andersglobaliserings- beweging: Onredelijk radicalisme.
BUITENLANDSE BETREKKINGEN WEEK 2 WAT IS BB? GLOBALISERING HYPERGLOBALISTEN SCEPTICS TRANSFORMATIONALISTEN CONTINUITEIT & VERANDERING MACHT/VEILIGHEID/JUSTICE.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Bijeenkomst September 2015
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Hoe cao-onderhandelingen elkaar beïnvloeden (en waarom dat tot cao-conflicten kan leiden) Alex Lehr Politicologie.
Een tijdlijn maken met ICT
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
7.2 Buiten haakjes brengen De ontbinding a2 – b2 = (a – b)(a + b)
7.2 Buiten haakjes brengen Ontbinden in factoren
7.4 Kwadratische vergelijkingen Het rechterlid nul maken
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
MAW Inleiding + §1.1.
7.2 Buiten haakjes brengen Zo veel mogelijk factoren
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Sociologische paradigma’s
Introductie in de filosofie van ACT
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

ANW - Kuhn paradigmawisseling September 2013 – 5 vwo – van der Capellen ANW - Kuhn paradigmawisseling

Lesdoelen/Lesonderwerpen Paradimawisseling Lesdoel: Leerlingen kunnen met de ideeen van Kuhn wetenschap kritisch tegen het licht houden Leerlingen kunnen voorbeelden noemen en met behulp van argumenten uitwerken (waarbij een paradigmawisseling heeft plaatsgevonden)

Revoluties & rationaliteit (paradigmawisseling) Thomas Kuhn (1922-1996) `The structure of scientific revolutions’

Revoluties & rationaliteit (paradigmawisseling) Kuhn introduceert Paradigma (conceptueel kader) "Wetenschap is niet meer dan de paradigma van de tijdsgeest" Disciplinaire matrix: verzameling van vragen welke een “framework” verschaft waarbinnen wetenschap opereert. “Exemplar”: “bewezen” onderdelen van de wetenschap dat alle onderzoekers leren en ze een model verschaft voor toekomstige ontwikkelingen binnen hun discipline.

Revoluties & rationaliteit (paradigmawisseling) Voorbeelden van paradigma’s Klassieke mechanica van Newton Licht is opgebouwd als deeltjes Licht is gedraagt zich als golven Quatum mechanica Lylel Geology (principes van de geologie)

Revoluties & rationaliteit (paradigmawisseling) Meeste wetenschap speelt zich af binnen een bestaand paradigma  normale wetenschap Een paradigma is succesvol als het de grote meerderheid van de fenomenen omvat. Wetenschappers (conflict met falsificatie theorie van Popper) geven niet zomaar een paradigma op als er een anomalie (afwijking van de theorie) optreedt.

Revoluties & rationaliteit (paradigmawisseling) Meeste wetenschap speelt zich af binnen een bestaand paradigma  normale wetenschap Een paradigma is succesvol als het de grote meerderheid van de fenomenen omvat. Wetenschappers (conflict met falsificatie theorie van Popper) geven niet zomaar een paradigma op als er een anomalie (afwijking van de theorie) optreedt. Meetfout Lossen we later wel op ……

Revoluties & rationaliteit (paradigmawisseling) Bij meerdere anomalieën gaan wetenschappers pas opletten en zich vragen stellen. Als een anomalie betrekking heeft op een fundament van het paragigma  vragen over het fundament van een paradigma  crisis Revolutie of paradigma “shift”

Popper vs. Kuhn Popper Kuhn Wetenschap is permanent in revolu-tionaire toestand Experimentele evidentie is basis voor rationele beslissingen over concurrerende theorieën Empirische inhoud van nieuwe theorie bouwt voort op voorganger Meeste wetenschap is `normaal’ Evidentie alléén is niet voldoende om wetenschappers tot nieuw paradigma te brengen Nee, want nieuwe kijk, nieuwe problemen (discontinuïteit)

Popper vs. Kuhn Popper Kuhn Gehechtheid aan theorie hoort niet thuis in wetenschap Wetenschappers zijn meestal sterk gehecht aan hun paradigma Grote rol voor psychologische en sociologische factoren (karakter, sociale groep)