Oriëntatie op de geografie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 5
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Het dorp van de 21e eeuw Frans Thissen Universiteit van Amsterdam
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Oriënt express: Een reis van micro tot macro Referaat week 5: Mondialisering, Identiteit en de Ander Door: Willeke Mudde (299302) Marlies Lemmens (299415)
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
De marketing-omgeving
1.2 De wereld wordt kleiner
Wordt de wereld een dorp? Turkije: buurman of verweggistan?
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Hst 4: De wereld indelen.
Groot-Brittannië en India en Kenia
Encuentro Latino Europeo (ELE) Relatie tussen LA en de EU in de actuele strategische en geopolitieke ontwikkelingen Cor van Beuningen november 2009.
Klaas van Egmond Beschaafd bestuur.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Multicultureel Amerika
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Rondreizen in Google Earth Workshop KNAG onderwijsdag 2010 Gert Ruepert en Daniël van Middelkoop 10 december 2010, Zwolle.
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Van slow world tot fast world
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Themagroep Stilte/rust als collectieve waarde Antwerpen – 11 mei 2007.
Existentialisme – stap voor stap
Oriëntatie op de geografie
College 2 Marketingomgeving
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Westerse wereld.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Project Noord Zuid werkcolleges
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
1.4 Een geglobaliseerde wereld Welke gevolgen heeft globalisering?
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Aardrijkskunde in de bovenbouw
LIO-dag aardrijkskunde
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Globalisering en migratie
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
1.1 Globalisering: one world?
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op de geografie Sense of Place Voorbeeld tentamenvragen / responsie Representatie /Geografische beeldvorming

Sense of place (Knox & Marston, p. 34 e.v.)

Sense of place Place tegenover Space. Aan Space kunnen mensen geen betekenis geven, aan Place wel. Relatie tussen mensen en plaatsen: Positief: bv. identificering met een gebied Negatief: bv. aversie, extreme territorialiteit

Sense of Place Waarom ontwikkelen mensen een ‘sense of place’ ? Visie 1: gebied/landschap biedt mensen mogelijkheden om te bestaan/overleven: onderdak, voedsel, grondstoffen, etc. Visie 2: aan een gebied/landschap wordt betekenis verleend vanuit een sociaal-culturele context  verschillen tussen groepen en individuen

Sense of Place Twee ontwikkelingen in het denken over Sense of Place: 1 Modernisme: massaproductie, standaardisatie, ‘place-less design’ 2 Post-modernisme: eigenheid, verschillen, historische ontwikkeling, etc.

Sense of place Denkwijze van Yi-Fu Tuan: Topofobia Topofilia

Sense of place

Voorbeeld tentamenvragen

De geografische benadering (herhaling) Twee kernbegrippen in de geografie: Place: plaats (gebiedsgerichte benadering) Space: ruimte (ruimtelijke benadering)

Place Geografie is de studie van plaatsen: een stad, een, regio, een land, een continent Gebieden op de wereld, op allerlei schaal, veranderen onder invloed van: externe processen interne kenmerken en processen Bijvoorbeeld: Kerala, India

Place Gebiedsgerichte benadering: Bestudering van de ontwikkeling van gebieden in hun dynamische context Analyse waarom bepaalde ontwikkelingen (bv. globalisering ) in het ene gebied anders uitpakken dan in het andere gebied

Place Geen grote generalisaties over de ontwikkeling van de wereld Algemene ontwikkelingen werken in ieder gebied anders uit. Knox & Marston, p. 36 - 37

Space Ruimtelijke spreiding van verschijnselen over delen van het aardoppervlak. Vertrekpunt is het verschijnsel Dynamiek in de spreiding van verschijnselen Voorbeelden: Economische geografie: spreiding van EPZ’s. Welke ruimtelijke patronen zijn te ontdekken? Welke regelmatigheden vallen op? Bevolkingsgeografie: internationale migratiestromen. Welke patronen zijn te ontdekken. Waar zijn concentraties?

De geografische benadering Gebiedsgerichte benadering of ruimtelijke benadering  regionale differentiatie Genuanceerd kijken naar standaardproblemen en standaardoplossingen Bv. Oxfam Goat for Christmas

Geografie en schoolaardrijkskunde kunnen een bijdrage leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen op verschillende schaalniveau’s

Space en Place in het curriculum van de opleiding aardrijkskunde Rusland Latijns Amerika Europa/EU Marokko Eifel Etc. Space Economische geografie Geomorfologie Politieke geografie Bevolkingsgeografie

De geografische benadering Kernconcepten: Place Space Scale Gebieden of spreiding van verschijnselen benaderen vanuit: Verandering (= ontwikkeling) Samenhang ( relaties tussen gebieden of relaties tussen verschijnselen) Diversiteit (verschillen tussen gebieden en verschillen tussen ruimtelijke patronen) Perceptie en representatie (sense of place en geografische beeldvorming)

Representatie van gebieden: geografische beeldvorming Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006

Geografische beeldvorming in de media ‘Education and media are the major institutional forms of ideological reproduction of the modern state’ ‘More than half of our waking hours are spent with the mass media’

Geografische beeldvorming in de media Meest invloedrijke nieuwsmedia: Enkele tientallen bedrijven wereldwijd US/UK dominantie / schaalvergroting Persbureau’s / global tv networks/ overheden

Geografische beeldvorming in de media Tegenlicht (VPRO, 2007), het Midden-Oosten gedecodeerd http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/34115837/ http://www.vpro.nl/programma/plaatsdesoordeels/afleveringen/33951908/ In deze aflevering analyseert voormalig buitenlandcorrespondent Joris Luyendijk de mechanismen van de berichtgeving op televisie over het Midden-Oosten “Dit is niet de wereld, het is een versie van de wereld”  

Geografische beeldvorming in de media National Geographic Magazine America’s lens on the world Bewaker van belangrijke Amerikaanse waarden en tradities De ‘ander’ altijd presenteren in relatie tot het ‘eigen’

Geografische beeldvorming in de media National Geographic Magazine (NGM) hanteert 7 principes: Absolute accuracy Abundance of beautiful, instructive, and artistic illustrations Permanent value Avoidance of alle personalities and notes of trivial character Avoidance of any partisan of controversial matter Only favourable commentary about any country or people Timely content

Doel van het artikel: aantonen dat de Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Doel van het artikel: aantonen dat de principes van NGM niet worden nageleefd bij berichtgeving over de Arabische wereld NGM = producent van “imaginative geography”

Tekstuele en fotografische representatie (1990 – Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Tekstuele en fotografische representatie (1990 – 2006) van de Arabische wereld: Tekst: ancient/modern, schaduw oude beschaving, primitief en kwetsbaar, vijandige landschappen, onherbergzaam Foto’s: exotisch, onderdrukt, gewelddadig, woestijn

Arabische wereld in NGM: Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Arabische wereld in NGM: Meer relaties met de wildernis en primitieve wereld; Niet gerelateerd aan moderne wereld.

Beelden van Oriënt gebaseerd op Westerse paranoia en behoeften en niet Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Beelden van Oriënt gebaseerd op Westerse paranoia en behoeften en niet op gedegen kennis van verschillende culturen en samenlevingen  Edward Said (1978) Orientalism: A reading of The West’s’ representations of ‘The East’

Edward Said (1978) Orientalism Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Edward Said (1978) Orientalism Interview met Edward Said http://www.youtube.com/watch?v=xwCOSkXR_Cw Recensie van Orientalism http://www.nrcboeken.nl/recensie/edward-w-said-orientalism-1978

Edward Said (1978) Orientalism Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Edward Said (1978) Orientalism Het Westen heeft zichzelf gedefinieerd door definiëring van de Oriënt  Tegenstelling West – Oriënt

Edward Said (1978) Orientalism Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Edward Said (1978) Orientalism Geromantiseerd: wat het Westen ontbreekt Zwak/minderwaardig: wat imperialisme onderbouwt Process of othering Imaginitave geography

Oriënt: geen directe relatie tussen representatie en de werkelijkheid Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Oriënt: geen directe relatie tussen representatie en de werkelijkheid Geografische kennis is een sociale constructie Kennis is betekenis verlenen aan …….

Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006

Conclusie Gokmen & Haas t.a.v. National Geographic Magazine Gokmen & Haas (2007) Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990 - 2006 Conclusie Gokmen & Haas t.a.v. National Geographic Magazine Geniet van de foto’s; vermijd de teksten.

Geografie en schoolaardrijkskunde kunnen een bijdrage leveren aan de beeldvorming van gebieden en culturen en hierdoor aan de bestrijding van etnocentrisme

Tentamen Dinsdag 2 november 9.30 – 11.15 uur Lokaal A 103