Lerarenopleiding Nederlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
De samengestelde zin.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Uiterlijke structuur aanbrengen
Fouten met verwijswoorden
Veelvoorkomende taalfouten 2
Remedial stijl College 4
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Bijeenkomst 6 oefentekst.
Wat gaan we doen vandaag?
Welkom op de informatieavond van groep 7
Stijlkwesties op woordniveau
PW hst. 4 (ma ) Spelling Werkwoorden: pv, vd, twd, inf.,bijv. nw (vd of twd) Koppelteken, trema, apostrof.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Zakelijk schrijven les 3
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
oefentekst stijlkwesties
De beknopte bijzin: Te herkennen aan:
Stijl Extra uitleg 4 havo.
Toets periode 2 4 havo.
Een leesstrategie: toepassing
Vorige keer Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten.
Formuleren 5 vwo.
Formuleren en spellen 4 havo.
Correct formuleren incongruentie, dat/als-constructie, foutieve samentrekking, foutieve beknopte bijzin, zinnen onjuist begrenzen.
Toets periode 2 5 havo.
Kijk eerst even waar je moet zitten!
Beschouwing – De Laatste Tips
Formuleren 4 vwo.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Wat gaan we doen vandaag?
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Cursus Formuleren Nieuw Nederlands
Leesvaardig Examentraining.
WERKWOORDELIJK GEZEGDE
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Cursus Leesvaardigheid
Foutieve samentrekking
De samengestelde zin.
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Overtuigende tekst/betoog
Verwijswoorden.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Hoe schrijf je een recensie?
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Formuleren 11 havo.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
De zakelijke brief.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Samentrekking.
Schrijven 2.3 en 2.4 Formuleren en stijl 2.2
Transcript van de presentatie:

Lerarenopleiding Nederlands Zakelijk schrijven Lerarenopleiding Nederlands

Uitleg CCC-model (correspondentie, consequentheid,correctheid) Renkema, schrijfstrategie, opbouw, taalgebruik (hun, hen, stijl op woord-en zinsniveau, lijdende vorm, bedrijvende vorm, discongruentie bij meewerkend voorwerp e.d.

Per week een opdracht Zeven opdrachten totaal Inleveren per week op Natschool ter beoordeling en bespreking! Voorwaarde om aan het tentamen mee te mogen doen. Woensdagavond uiterlijk binnen!

Toets tekst waaruit de student op alle niveaus fouten moet halen (opbouw, spelling, taalgebruik, taalvariatie e.d.)

Schrijfervaringen Inventariseren Werkwijze/strategie Opbouw, samenhang e.d.

Eerste opdracht: jezelf voorstellen in vier alinea’s. Nabespreken met critical friend op: schrijfstrategie, doelgroepbepaling, doel (informeren, overtuigen, amuseren, overhalen) opbouw: inleiding, kern, slot (wat zijn de ingrediënten van de verschillende onderdelen?) taalgebruik (zinsbouw, spelling werkwoorden, algemene spelling)

Schrijfstrategie Ingrediënten in een schema zetten Daarna zinnen maken Volgorde bepalen In de tegenwoordige tijd Taalvariatie (niet steeds dezelfde werkwoorden gebruiken) en variatie zinsbouw

Doelgroep en doel Doelgroep: voor wie is de tekst bedoeld? Niveau, voorkennis, interesse, opvatting Doel: informeren, overtuigen, overhalen, amuseren

Ingrediënten: inleiding, kern, slot Inleiding: vijf w-vragen of anekdote, voorbeeld o.i.d. Kern: per alinea uitwerking van de inleiding; per alinea één deelonderwerp Slot: samenvatting, geen nieuwe onderwerpen

Huiswerk herschrijven van deze tekst (opdracht 1) volgens de procedure van de beoordelingscriteria (bijlage 2), op Natschool zetten

Zinsbouw Lijdende vorm De gevolgen van het gebruik van Facebook worden besproken door tien gebruikers. Bedrijvende vorm Tien gebruikers bespreken de gevolgen van het gebruik van Facebook. Teveel hulpwerkwoorden en vaagheden Het onderzoeksrapport zal gaan kunnen worden ingezet ten behoeve van verschillende preventiedoeleinden.

Stijl Fouten op zinsniveau Foutieve samentrekking Foutieve beknopping Als in een samengestelde zin een woord of woordgroep zowel in het eerste als in het tweede deel van de zin voorkomt, mag het tweede deel vaak weggelaten worden. Drie eisen: Beide woorden hebben dezelfde vorm en betekenis Beide hebben dezelfde grammaticale functie De volgorde van onderwerp en persoonsvorm moet hetzelfde zijn. Bepaalde taalfouten woorden vaak gemaakt, maar merkt men in de praktijk zelden op.

Foutieve samentrekking De trainer leidde de partij streng en hem bleef daardoor veel ellende bespaard. (correct) De uitkomst lijkt veel op die van jou en kan de gebruiker naar eigen gevoel veranderen. (fout) De voorzitter leidde de spreker in en de aanwezigen om de tuin. (fout) Hij is nieuw en hier gisteren komen werken. (fout)

Beknopping Soms laat men in een bijzin het onderwerp en de persoonsvorm weg of vervangt men de persoonsvorm door een deelwoord of door te + onbepaalde wijs = beknopte bijzin Twee eisen: de bijvoeglijke bepaling moet direct na het antecedent waarop die bepaling betrekking heeft. het geïmpliceerde onderwerp van de beknopte bijzin is gelijk aan het onderwerp van de hoofdzin.

De aardappelen werden vrolijke liedjes zingend geschild. Foutieve beknopping Wild om zich heen schoppend sleepten de agenten de demonstrant naar de overvalwagen. De aardappelen werden vrolijke liedjes zingend geschild. Hangend aan het plafond zlt u deze lamp het beste kunnen zien. Vreselijk gillend droeg Frankenstein het meisje weg.

Symmetrie: gelijkheid in de bouw en in de vorm van de zin. Asymmetrie: Congruentie: onderwerp en persoonsvorm moeten met elkaar overeenstemmen Een troep soldaten marcheerde over de hei. Een aantal docenten heeft het werk niet ingeleverd. De toeschouwers werd meegedeeld dat de wedstrijd werd gestaakt. Symmetrie: gelijkheid in de bouw en in de vorm van de zin. Asymmetrie: Men zegt dat pindakaas slecht voor je gezondheid is, maar ze zeggen zoveel.

Verkeerde woordvolgorde De auto reed tegen een boom waarin drie dames zaten. Fouten op woordniveau vaste voorzetsels verwijswoorden voegwoorden contaminatie pleonasme en tautologie