Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commissie...wat heeft dat met eren te maken???. Wadisdadan? • een groep mensen binnen een grotere organisatie en door die organisatie ingesteld om een.
Advertisements

KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
De “ leraar” als rolmodel
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Presentatie KOLL project
Probleem gestuurd onderwijs
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Les 7: het voorbereiden van een les
Les 5: orde en klassenmanagement
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Al doende leren training docenten
Experts werkvorm + begrippentest
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Stromingen binnen de Psychologie
Hoe bereid je lessen voor?
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Gespreksvaardig-heden
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst September 2015
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Praktijkervaring en reflectie
Dieren, gedrag en leefomgeving
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Opdrachten en eindopdracht
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Psychologie Conditioneren
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Gedragsproblemen en stoornissen
E health, Domotica en E-learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2 Tot leren brengen

Vorige keer Leerling Leraar Leerstof les 1: introductie les 2: tot leren brengen les 3: de leerling les 4: de leerling aan het werk les 5: orde & klassenmanagement les 6: groepsprocessen les 7: lessen voorbereiden les 8: het Nederlandse Onderwijssysteem les 8 les 3 Leerling les 3, 4, 5, 6 les 2 Leraar Leerstof les 7

Oefening Bedenk drie waardevolle dingen die je tot nu toe in je leven hebt geleerd. Wat hebben die dingen je opgeleverd? Waar heb je ze geleerd? In het verlengde hiervan: wat is leren eigenlijk?

Wat is leren? Leren is een mentaal proces waarbij als gevolg van leeractiviteiten een relatief stabiele gedragsverandering tot stand komt. Tot leren brengen = het organiseren van een optimale leeromgeving.

Leren Wat is een mentaal proces? Mentaal proces waarbij als gevolg van leeractiviteiten een relatief stabiele gedragsverandering tot stand komt Wat is een mentaal proces? Wie verricht de leeractiviteiten? Waarom? Dat geleerde vaardigheden tot gedragsverandering leiden is duidelijk, maar tot welke gedragsverandering leidt kennis?

Tot leren komen: voorwaarden voor een krachtige leeromgeving

Opdracht Wat kan een docent doen om een leerling het gevoel te geven dat: hij het kan (leren)? dat zij erbij hoort? dat hij het zelf kan? (Opdracht 1.5)

Leertheorieën 1. Behavioristische theorie 2. Cognitieve theorieën 3. Handelingspsychologische theorie 4. Constructivisme

Opdracht voor zometeen Ontwerp een mini-les Nederlands (max 20 min.) die gebaseerd is op een van de genoemde leertheorieën. Schrijf het verloop kort op een flap. Straks licht iemand de flap kort toe (m.n. de wijze waarop leertheorie is verwerkt) Groepjes van +- 4 personen

Behaviorisme Uitgangspunt: gedrag wordt alleen gestuurd door externe stimuli operante conditionering klassieke conditionering modelleren (niet in deze cursus)

1. Behaviorisme: Klassieke conditionering Aangeboren reflexen gebruiken om dingen te leren (associatief leren). Ivan Pavlov (1849-1936)Experiment met honden

1. Behaviorisme: Klassieke conditionering Voorbeeld: Toen Dorien 8 jaar was, werd ze gebeten door een grote hond. Dit veroorzaakte een hevige pijn. Daarna brak het zweet haar uit zodra ze een hond zag…

Behaviorisme: Operante conditionering Belonen en straffen op waarneembaar gedrag Hoe vaker je bepaald gedrag beloont, hoe groter het leereffect.

2. Cognitieve theorieën Organisme bouwt zelf schema’s op van informatie

2. Cognitieve theorieën Metacognitie mogelijk op 4 gebieden: declaratieve kennis procedurele kennis situationele kennis strategische kennis

3. Handelingspsychologie (Lev Vygotsky) Opdracht 1.4 Welke zones onderscheidt Vygotsky?

4. Constructivisme Uitbouwen van bestaande kennis (voorkennis ophalen!) Leerlingen construeren kennis zelf

Opdracht Ontwerp een mini-les Nederlands (max 20 min.) die gebaseerd is op een van de genoemde leertheorieën. Schrijf het verloop kort op een flap. Straks licht iemand de flap kort toe (m.n. de wijze waarop leertheorie is verwerkt) Groepjes van +- 4 personen

Eindopdracht toegelicht Zie p. 17 studentenhandleiding Tweetallen bij mij opgeven volgende keer In laatste bijeenkomst: presentaties

Volgende keer Handboek voor leraren: Bestuderen: 2.2. en H10