Besturing van (bedrijf)processen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

INTERACTION DESIGN Week 3.
Gegevens/Informatie/Kennis
Corporate Portfolio Management
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Besturing van (bedrijf)processen
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
AQUA LION Finance & Business Control
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Logistiek management: begrippen en principes
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
De kracht van GAC Business Solutions
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
ERP Enterprise resource planning. ERP Eindfase (F-G-H) Hoofdfase II Hoofdfase I (C-D-E) Propedeuse A en B-cluster Logistiek) Orienteren Fundament Stage.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Besturing van (bedrijf)processen
Besturing van (bedrijfs)processen
Doelen Soorten vormgeving.
Producten & Werkprocessen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
5.1 Wat kun je doen met groen?
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Vormgeven van de HRM-functie
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Waardeketen van Porter
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Enterprise resource planning welkom LEA-F01 & LEN-F01
MVI ambities opstellen doe je samen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Methoden om te werken aan continue verbetering
Werken in een arbeidsorganisatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Besturing van (bedrijf)processen Door: jimmy Klerkx (ziek) & Jody schoonus Wij willen een 8

Inhoudsopgave Soorten bedrijfsprocessen Verschillende niveaus Waarom moet je besturen? Te besturen zaken vraagstellingen 1e open vraag 2e open vraag

Wat is een proces? Hoofdprocessen Afdeling inkoop Afdeling verkoop Afdeling transport

Hoofdproces (Inkoop) Processen Sub-processen Schoenenlijn bepalen Schoenen producent bepalen Schoenen bestellen Sub-processen Bij grote compexiteit van een proces, wordt die weer onderverdeeld in subprocessen (schoenen bestellen): - Schoenen bedrijf contacteren - Korting bepalen - Transport regelen

Wat is een proces? Procedures Instructies Voorschriften Protocollen Instructies wat de structuur van bijvoorbeeld de proces Verkoop is

verschillende niveaus van bedrijfsprocessen Strategisch besturen Vaak een grote verandering binnen een bedrijf, met veel kosten Vernieuwen van de software pakketten Fuseren met een ander bedrijf

verschillende niveaus van bedrijfsprocessen Tactisch besturen Informatiesysteem implementeren Nieuwe vrachtauto’s aanschaffen Procesontwerp Klopte de implementatie met het ontwerp (controle) -functioneert het proces, zijn procesdoelen gehaald -kosten van de uitvoering

verschillende niveaus van bedrijfsprocessen Operationeel besturen Dagplanning van transport/chauffeurs bepalen Route van transport/chauffeurs veranderen -uitvoering van cases / instanties doenplaatsvinden (sturen)

Welke soorten processen zijn te besturen? Primaire bedrijfsprocessen - Het maken van schoenen - Het op de markt brengen van schoenen - Inkoop van materiaal - Transport - Eventueel service

Welke soorten processen zijn te besturen? Besturende bedrijfsprocessen Besturende processen zijn alle activiteiten waarin wordt vastgesteld welke doelen moeten worden bereikt en hoe deze moeten worden bereikt. Ze zijn onder te verdelen in:

Welke soorten processen zijn te besturen? Ondersteunende bedrijfsprocessen - Het implementeren van een informatiesysteem die de vrachtwagens de route wijst. - Het maken van een planning voor de vrachtwagens, en bestuurders

Wat kun je sturen? Vooral de Do fase van de PDCA cyclus kun je sturen Tegen henk zeggen: jij moet document.1 af hebben Tegen klaas zeggen: jij moet voor 17:00 uur 3 maart 2011 document.2 af hebben

Waarom moet je sturen? Werknemerstevredenheid Voor het bedrijf te verbeteren Meer winst uit het bedrijf te halen Processen verbeteren

Open vraag 1: Als je snel binnen je bedrijf een verandering wilt door voeren, moet je dat dan op het strategische niveau doen?

Open vraag 2: Wat is het verschil tussen tactisch sturen en operationeel sturen?

Einde(lijk) - Dank voor jullie aandacht