Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Marketing introductie
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Een startersgids voor innovatie
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Grip op ICT door grip op architectuur
Facility management en inkoop
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Wat is Customer Relationship Management?
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
Customer Relationship Management (CRM) Strategie Systemen Presentatie MSC-Consultancy Prior Adviesgroep werkt samen met Ingrid E. Römer
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Internationale marketing
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Internationale marketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
De succesformule van Dienstverlening
Human Resources Accounting
Checklist for Savings & Added Value
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2

Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus uitgevoerd? Wat staat er in een marketing plan? Hoe “meet” marketing management of marketing in welke mate wel/niet werkt?

2 visies op “maken” van klantenwaarde Traditionele kijk: fysiek “maken” in 2 stappen 1.Maak het product 2.Verkoop het product Marketing visie: waarde moet bewust en op maat gemaakt worden 1.Kies de te maken waarde 2.Zorg dat de waarde effectief “op het product hangt “ en dus geleverd wordt 3.Communiceer de waarde

Varianten op marketing visie 3 V’s van Kumar wordt vaak gebruikt in “verkopen” en dus ook in vb. “B2B” – Value Segment kiezen (en de klanten die daarbij horen) – Value Proposition maken (=verkoopaanbod) – Value networking (maak service netwerk dat beloofde diensten levert) De variant van Webster wordt vaak gebruikt in “NPD-marketing” en “strategie” – Value-developing process (NPD, sourcing strategy, vendor selection,..) – Value-delivering process (communication strategy, channel choices,..)

De waardeketen Kernactiviteiten Inkomende logistiek Operationele activiteiten Uitgaande logistiek Marketing en verkoop Dienstverlening (voor, tijdens en na verkoop) Steunend bedrijfskader Bedrijfsinfrastructuur Personeelsbeleid Ontwikkeling van technologische competenties en knowhow inkoop

Kerncompetenties van een bedrijf Uitgangspunt: – In een bedrijf werken veel mensen aan veel verschillende zaken waarvan er slechts een paar echt duidelijk “uitsteken” met hun bedrage aan de concurrentiekracht van een bedrijf. Concurrentiekracht wordt gecreëerd dmv: – Inzetbare middelen, kennis, kunde en activiteiten die het bedrijf in de ogen van de markt “anders en beter” maken dan de rest Kerncompetenties (core competences) – Leveren concreet concurrentievoordeel – Kunnen dat voordeel in verschillende markten maken – Zijn moeilijk tot niet te imiteren door concurrenten

Kerncompententies voor Marketing Market sensing – De markt aanvoelen: combinatie van leren uit ervaring, informatie kunnen inwinnen en analyseren, inzichten kunnen distilleren en inzetten Consumer linking – Contact met de klant maken: van aanbodrealisatie over aankoopbegeleiding naar CRM Channel bonding – Kanaalpartners “binden” in een servicegerichte samenwerking gefocust op klantentevredenheid en “fulfulliment

Werkkader holistische marketing klantfocusKerncompetentiesPartner netwerk Zoeken naar waarde Rationele eigenheden Competenties (bedrijf & MKT) middelen Waarde “maken” Voordelen voor de klant “source of business” partners Waarde leveren CRMManagement interne resources Value/supply chain management

Planning: een definitie Planning is een denkproces dat de bedoeling weergeeft om iets heel concreets te bereiken. In heel wat situaties wordt het resultaat van het proces weergegeven in een tekening/schets van het eindresultaat (vb. bouwplan) In de context van bedrijfsvoering wordt meestal een of andere vorm van “projectplan” geschreven waarbij niet enkel de schets van het eindresultaat gegeven wordt maar ook in grote lijnen de weg staat om van een concreet omschreven startsituatie tot aan dat eindresultaat te geraken.

Rol van strategische planning in een onderneming Zeer langetermijn einddoel : – Bedrijfsmissie Langetermijn einddoel: – Langetermijn overleven – Langetermijn overleven om bedrijfsmissie te realiseren ROI Afgeleide doelen: ROI rendement investeerders – voldoende en voldoende zeker rendement investeerders Afgeleide “opdrachten” strategische planning – Investeringsportfolio beheren, – marktrelevante kerncompetenties maken en versterken, – optimale commercialisatie realiseren.

Planningniveaus in een onderneming Divisies / afdelingen Business units Productlijnen Onderneming/ corporate

Marketing Plan Centrale instrument voor sturen en coördineren van alle marketing inspanningen 2 planniveaus: – Strategisch – Strategisch: op basis van marktkansen vastleggen van doelmarkten en positioneringen – Tactisch – Tactisch : uitwerking naar concrete, operationele marktbenaderingen (4 P-actievertaling, timings, werkverdelingen, budgetten, …)