Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risicomanagement met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Sanneke Bolhuis Lector Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Gesprekscyclus Quadraam
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Portfolio’s in het onderwijs
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Competentiegericht opleiden
Toekomstgericht handelen
Workshop ‘Competenties’
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
HAN Faculteit Educatie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Aanbodgerichte arbeidsbemiddeling
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Introductie op innovation challenge Albert Meijer 24 april 2014.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Portfolio
Wat je zelf vindt, weet je beter
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
POP-Coach Persoonlijk OntwikkelingsPlan
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
CAT Critical Appraisal of a Topic
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Communicatie is de basis
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Resultaatgericht Samenwerken
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Portfolio, Logboek en Casus
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
Ontwerponderzoek.
Transcript van de presentatie:

Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren of de situatie sytematisch te verbeteren

Soorten onderzoek Actieonderzoek (Ponte) Reflectie Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek Praktijkonderzoek

(ZUIVER) WETENSCHAPPELIJK Op basis van theoretische vragen Extern uitgevoerd (universiteiten) Generiek geldig (kennis) Niet direct (op termijn) toepasbaar

TOEGEPAST (WETENSCHAPPELIJK) - Praktijkvraag (redelijk abstract/beleidsvraag) extern uitgevoerd (onderzoeksinstellingen/ hogescholen) Beperktere geldigheid Redelijke toepasbaarheid (beleidsaanbevelingen)

PRAKTIJKONDERZOEK Directe praktijkvraag (organisatie) In en extern uitgevoerd Beperkt geldig (organisatie) Direct toepasbaar (aanbevelingen) VOORBEELDEN? Kwaliteitszorg/ monitoring en evaluatie

ACTIE-ONDERZOEK Zeer directe praktijkvraag (individu) Intern uitgevoerd (door individu zelf) Zeer beperkt geldig (individu) Zeer direct toepasbaar (zelf aanpassen)

1 Actieonderzoek in stappen 9 Walter Geerts Illustraties APS Walter Geerts Illustraties APS Copy_it_right! in stappen 9

1 Onderzoek gericht op eigen handelen 10

2 Aanleiding onderzoek helder geformuleerd 11

3 Onderzoeksvraag is goed afgebakend 12

4 Voldoende gegevens voor de verkenning 13

5 Logische conclusies uit verzamelde gegevens 14

6 De verbeteractie volgt logisch uit de verkenning 15

7 De verbeteractie is zorgvuldig uitgevoerd 16

8 De verbeteractie is adequaat geëvalueerd 17

9 De conclusie volgt logisch uit de gegevens 18

1 Feedback van betrokkenen 19

Resultaten delen om het eigen leren zichtbaar te maken 20

Ik kan het en ik weet waarom Portfolio Bewijzen van je SBL competenties Inzicht geven in je ontwikkeling Ik kan het en ik weet waarom

Competentiespel Bewijs de toegewezen competentie

Brainstorm over portfolio reflectie onderwijsconcept profiel creatief feedback (www.360-feedback.nl) selectie / ordening audiovisueel bewijslast heden verleden toekomst voornemens kennis (vak + docentschap) behapbaar 23