Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren of de situatie sytematisch te verbeteren
Soorten onderzoek Actieonderzoek (Ponte) Reflectie Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek Praktijkonderzoek
(ZUIVER) WETENSCHAPPELIJK Op basis van theoretische vragen Extern uitgevoerd (universiteiten) Generiek geldig (kennis) Niet direct (op termijn) toepasbaar
TOEGEPAST (WETENSCHAPPELIJK) - Praktijkvraag (redelijk abstract/beleidsvraag) extern uitgevoerd (onderzoeksinstellingen/ hogescholen) Beperktere geldigheid Redelijke toepasbaarheid (beleidsaanbevelingen)
PRAKTIJKONDERZOEK Directe praktijkvraag (organisatie) In en extern uitgevoerd Beperkt geldig (organisatie) Direct toepasbaar (aanbevelingen) VOORBEELDEN? Kwaliteitszorg/ monitoring en evaluatie
ACTIE-ONDERZOEK Zeer directe praktijkvraag (individu) Intern uitgevoerd (door individu zelf) Zeer beperkt geldig (individu) Zeer direct toepasbaar (zelf aanpassen)
1 Actieonderzoek in stappen 9 Walter Geerts Illustraties APS Walter Geerts Illustraties APS Copy_it_right! in stappen 9
1 Onderzoek gericht op eigen handelen 10
2 Aanleiding onderzoek helder geformuleerd 11
3 Onderzoeksvraag is goed afgebakend 12
4 Voldoende gegevens voor de verkenning 13
5 Logische conclusies uit verzamelde gegevens 14
6 De verbeteractie volgt logisch uit de verkenning 15
7 De verbeteractie is zorgvuldig uitgevoerd 16
8 De verbeteractie is adequaat geëvalueerd 17
9 De conclusie volgt logisch uit de gegevens 18
1 Feedback van betrokkenen 19
Resultaten delen om het eigen leren zichtbaar te maken 20
Ik kan het en ik weet waarom Portfolio Bewijzen van je SBL competenties Inzicht geven in je ontwikkeling Ik kan het en ik weet waarom
Competentiespel Bewijs de toegewezen competentie
Brainstorm over portfolio reflectie onderwijsconcept profiel creatief feedback (www.360-feedback.nl) selectie / ordening audiovisueel bewijslast heden verleden toekomst voornemens kennis (vak + docentschap) behapbaar 23