Observeren en rapporteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Vakantie in beeld Nl Vak 1.4.
Visual Knowledge Building
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Observeren “what you see, is what you get”
Over consumenten, gedrag en marketing
Maatschappijleer 24 november 2011.
Feedback geven en ontvangen
Competenties en talenten
Waarnemen.
Observeren en rapporteren
OBSERVEREN & RAPPORTEREN
Een lessenserie van drie lessen
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Natuurkunde & Scheikunde
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Kinderen en hun sociale talenten
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PAD Mindfulness en Yoga
Sociale perceptie.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Leerstijlen KOLB SJM.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden 3 Werkcollege week 4.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Werken met groepen jonge kinderen
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Drugs.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Observeren en rapporteren
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
Observeren rapporteren
Wat is maatschappijleer?
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
VAARDIGHEDEN 3 Ontspanning, acceptatie, rust
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Observeren en rapporteren Les 2, kwartaal 2

Vragen/opmerkingen n.a.v. les 1.

Nabespreken Studietaak

De vorige les hebben we het gehad over ‘perceptie’ De vorige les hebben we het gehad over ‘perceptie’. Wat is dit ook al weer? Welke aspecten zorgen voor beïnvloeding van onze perceptie?

Welke aspecten zorgen voor beïnvloeding van onze perceptie? 1) Fysiologische toestand van waarnemer: bijvoorbeeld blind aan één oog of tamelijk moe zijn. 2) Psychologische gesteldheid: (volgende slide)

Ervaring: Een jongen uit Spangen die in India verblijft zal de aanrakingen van mensen achterdochtig ondergaan; hij zal zijn portemonnee niet uit het oog verliezen. Aandacht: geven we iets geen aandacht, nemen we het ook niet waar. Een roze/witte jas valt eerder op dan een grijze. Instelling: verwachtingspatroon Referentiekader: omgeving waarin we waarnemen (bv waarnemen in een veilig klimaat of in een bedreigend klimaat) Behoefte: belangstelling voor waarnemen neemt toe; in het buitenland voel ik me buitenstaander dus probeer ik me te richten tot het horen van de Nederlandse taal.

3) Eigenschap van het waargenomene in relatie tot de waarnemer: mensen nemen verschillend waar.

Ontzettend veel zaken beïnvloeden ons in onze waarneming… Maar waar ligt nu het verschil tussen waarnemen en observeren? En waarom observeren we?

Waarom we observeren Iets beter leren kennen Hulpmiddel om te onderzoeken (bv. achtergrond van gedrag) Gebruiken als informatie overdracht naar anderen toe Eigen aanpak te toetsen

Een observatie moet zo objectief mogelijk zijn om er conclusies aan te kunnen verbinden (objectief: uitgaande van feiten, zonder gedachten/gevoelens te laten meespelen)

http://www.werkenmetgedetineerden.nl/

opdracht 1

opdracht 2

Nabespreking observatie

Hfst 1, 3, 4  huiswerk.