OBSERVEREN & RAPPORTEREN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Het goede nieuws is: we gaan terug naar af
Gesprekjes….
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitslag enquête over online pesten
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
De les van de graankorrel
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Godsdienst.
Communicatie ouder-kind
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Advent Week 1.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
‘t Is maar een gedach….
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Observeren en rapporteren
EEN VERRASSING KRIJGEN
Wie is de baas?.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Godsdienst 1 1.
Godsdienst 1 1.
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Praat eens met een veteraan darwine.
Interpreteren van data
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Sociale perceptie.
Vrienden.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Zondag 35 HC Franeker 8 maart 2009
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Dagdeel 3 conflicthantering
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

OBSERVEREN & RAPPORTEREN KWARTAAL 2 SPH jaar 2

Observeren??...

Doornemen studiehandleiding Leerdoelen: opzettelijk waarnemen, zorgvuldig registreren, vraagstellingen formuleren, factoren van invloed op interpretatie. Literatuur Toetsing

Les 1. Wat zie ik? “… Arnold is passief en beweegt weinig. Hij lijkt ontmoedigd bij alles wat hij doet. Arnold zegt alles saai te vinden. Volgens mij praat hij sowieso vrij weinig…” “… Arnold zit in een gevaarlijk stadium. We moeten hem op een gesloten afdeling plaatsen onder constant toezicht. Arnold profileert zich als depressief en men vreest voor zelfmoordneigingen…”

Is het waar wat we zien? Waarom wel/niet?

http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4

Is het waar wat we zien?  referentiekader? automatische associaties? gericht/ norm?

“Jen, subite ekmalumis” “de silhouet van de man vervaagde in de lens. Echter bleef de okergele achtergrond overeind…” We horen niet een reeks noten, maar een melodie.

Link naar agogische theorieën: Constructivisme: samenhang aanbrengen tussen al de ervaringen; je construeert je eigen, unieke verhaal. Rationeel- emotieve benadering: de neiging je gevoel, ervaring en gedrag te beschouwen als direct gevolg van een gebeurtenis/ervaring: Mijn vrouw wil van mij scheiden dus ik ben ongelukkig Mijn baas schold mij uit dus ben ik vreselijk gekwetst Tussen gebeurtenis en reactie schuilt de cognitieve interpretatie (gedachten die worden uitgelokt). Dan krijg je: 1. Mijn vrouw wil scheiden. (interpretatie= ) Ze haat me. (gedachte= ) Ik ben waardeloos.

‘Met onze ingeboren neiging om adequaat te kunnen reageren op gevaar, gaan we vaak voorbij aan mogelijke verstoringen en illusies…’ Wat zou hiermee bedoeld worden?

“ik heb het toch zeker zelf gezien!?!” Beelden kunnen mensen manipuleren: mede omdat we zo gemakkelijk denken. We zijn vaak weinig kritisch op wat we zien. Iedere waarneming is een vertolking: een weergave die met tal van beslissingen gepaard is gegaan (vb volgende slide).

(een weergave gepaard met tal van beslissingen) Bastiaan en Terry zijn met elkaar op de vuist gegaan. Bastiaan stelt zich zeer agressief op. Bastiaan zal vanaf morgen worden gesepareerd. Hij zal 1 op 1 begeleiding krijgen. Achtergrond: Terry verveelt zich op de leefgroep. Stiekem steekt ze buiten een joint op, vaak rond 16.30u als Bastiaan met de tuin bezig is. Terry maakt kleinerende opmerkingen naar Bastiaan en gooit vaak zijn materiaal van de tafel op de grond. Bastiaan heeft hier de afgelopen 2 weken al last van. Eigenlijk al sinds Terry niet meer om mag gaan met Clyde van Groep G.

Hoe nemen wij waar?

Hoe nemen wij waar? Zintuigen. Wij vergaren informatie dankzij onze zintuigen. Een fysieke prikkel wordt vertaald in zenuwimpulsen die leiden tot een gewaarwording (bijvoorbeeld: Citroen = zuur).

Gezichtsbedrog?

Perceptie is al selectief… Het waarnemen van een object; het ontvangen van de gegevens, noemt men perceptie. ( wat is het? Wat doet het?)* We selecteren: we staan bloot aan zoveel prikkels * dat we belang gaan creëren: wat is een relevante prikkel en wat niet?

Spel

Waarnemen is aandacht richten op… Passieve aandacht: aspecten die opmerkelijk zijn omdat ze opvallen Actieve waarneming: aspecten die opmerkelijk zijn omdat we ingesteld zijn op ze (bijvoorbeeld: angst voor spinnen of: je hebt honger en ruikt zo voedsel sterker).

Verbaal en non- verbaal waarnemen. - “je bent toch niet boos op me, hé?” Vroeg Edwin beangstigd. - “Jawel” zei Annet met een grote glimlach. Non-verbale signalen geven meer- of aanvullende informatie aan je waarneming.

Spel

Evaluatie spel Wat gebeurt er als je ‘rader’ bent? Wat gebeurt er als je groep bent?

Een situatie bestaat uit feiten (tijdstip, ruimte, concrete handeling), maar zal beheerst worden door interpretatie (niet alleen je mening, maar ook de kennis die je hebt opgedaan). Voorbeeld: een danser zal de wereld bekijken vanuit zijn kennis (‘hij ziet alles als dansstijl of choreografie’).

Uitleg verder opzet module. Toewerken naar uitgewerkt observatieplan. Rond week 5: uitleg over waar observeren te kaderen (context). De zogenaamde ‘plattegrond’.

Taken.