Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Grammatica in balans.
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
feedback als leidend principe
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Sociale media als taalvaardigheidstool
De relatie tussen logistiek en veiligheid
John Vaupell Justin van der Steen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Praktisch met PowerPoint
Een onderzoeksplan schrijven
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Een begaanbaar PAD voor agressieve jongeren
INTERACTION DESIGN Week 6.
Schrijven in passende stijl
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Dag van het afstudeeronderzoek
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
John P. Kotter Harvard Business School
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
TOOLS FOR STRUGGLING WRITERS ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR WRITING Evy Jansen.
Opstel schrijven.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Vind mijn boek: Gebruikers gidsen doorheen de bibliotheek Laurien Bal Master Computerwetenschappen - HCI Promotor: Erik Duval.
Workshop evalueren Dcp
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
ADMINISTRATIE VAN EEN EXTERNE TOETS M.B.V. EEN WORKCENTER SESSION th november 2015.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Ervaren gezondheid gerelateerde problemen van volwassen overlevenden van kanker: ontwikkeling en validatie van de ICF Cancer Survivor Core Set Olaf P.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
ICT in het speciaal onderwijs
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
A WERKEN MET EEN TEKSTPLAN: HOE EN WAAROM? Annemarie van der Zeeuw 1.
Enquête netwerkmiddagen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC

‘Proactive Recommendation System’? Zoekwerk verlichten Aanbieden relevante informatie Ongevraagd

Intelligent TM Gebruikersprofielen Proactief aanbieden van informatie Semi-transparant venster URL’s gerelateerd met tekst

Hulpmiddel voor schrijvers Professioneel schrijven Complexe en veeleisende taak Onderbrekingen Proactief aanbieden van informatie kan schrijfopdracht beïnvloeden

Experiment Doel?  Effecten proactief aanbieden van informatie met Intelligent TM Doorheen verschillende stadia schrijfproces

Schrijfproces 3 verschillende stadia 1. Plannen 2. Vertalen 3. Nakijken/bewerken

Plannen Ideeën creëren Doelen vooropstellen Kennis uit lange termijngeheugen schrijver Concreet plan

Vertalen Uitwerken concreet plan Doelstellingen behaald Zinnen formuleren

Nakijken/bewerken Tekst evalueren Nakijken op linguïstische, semantische en pragmatische fouten Nalezen Aanpassen fouten

Experiment Onderzoeksvraag:  Wordt het aanbieden van proactieve informatie als een negatieve onderbreking ervaren door de proefpersonen?

Experiment Deelnemers: 12 studenten Radboud Universiteit Nijmegen 2 onafhankelijke variabelen:  schrijfopdracht  zoeken naar informatie

Verloop van het experiment 2 teksten over 2 verschillende onderwerpen Rekening houden met schrijfproces 2 verschillende situaties  met behulp van ‘Proactive Recommendation System’  met behulp van eigen zoekacties

Proactief aanbieden informatie Informatie midden van het scherm Minimum 3 woorden Link en korte beschrijving inhoud Informatie relevant of niet?

Einde van het experiment Vragenlijst betreffende werklast Vragenlijst betreffende bruikbaarheid informatie  proactief aangeboden  zelf actief gezocht 15 min per schrijfopdracht

Parameters experiment De totale tijd van het schrijfopdracht De tijd die besteed is aan het zoeken/controleren van nieuwe informatie Tekstlengte Tekstkwaliteit De perceptie van de proefpersonen - Bruikbaarheid - Onderbreking - Tijdsdruk - Werklast

Resultaten experiment Aanbieden proactieve informatie  GEEN negatief effect op proefpersonen Schrijfopdracht sneller voltooid

Resultaten experiment Totale tijd  GEEN invloed van ‘Proactive Recommendation System’ Geen verschil tussen 2 schrijfopdrachten

Resultaten experiment Tijd besteed aan zoeken naar nieuwe informatie  Minder tijd  Proactieve systeem nuttig in planningsfase Zoeken naar informatie vergemakkelijkt door ‘Proactive Recommendation System ’

Resultaten experiment Tekstlengte  Observatie in 3 stadia schrijfproces  Korter in planningsfase  Met behulp van ‘Proactive Recommendation System’

Resultaten experiment Kwaliteit schrijfopdracht  Beter indien gebruik ‘Proactive Recommendation System’

Resultaten experiment Perceptie proefpersonen  Verrassende resultaten! Informatie ZELF gezocht met zoekmachine nuttiger dan informatie proactief aangeboden Meer controle over tekst

Resultaten experiment Perceptie proefpersonen: onderbrekingen Proactief verschijnen van informatie = vervelende onderbreking? Storend tijdens vertalingfase/herzieningfase

Resultaten experiment Perceptie proefpersonen: tijdsdruk  In planningfase nog geen focus op schrijven  Proactieve verschijning van informatie uiterst nuttig!

Resultaten experiment Perceptie proefpersonen: werklast  Mentale werklast zwaarst tijdens vertalingfase  Proactieve informatie aanbieden tijdens planningfase

Opmerking Proefpersonen slecht één keer onderbroken Meer onderbrekingen  andere resultaten Stadia schrijfproces respecteren

Conclusie experiment Intelligent TM nuttige schrijfinstrument Kwaliteit opmerkelijk bevorderen Belovende resultaten, maar toch meer onderzoek!

Discussie ‘Proactive Recommendation System’: voor – of tegenstander?

Andere invalshoek Aanbevelingssystemen Inspelen op informatienood Attent maken op interessante items

Andere invalshoek Goede kennis van gebruiker vereist Sociale netwerken

Discussie Eigen ervaringen met zulke aanbevelingssystemen?

Bedankt voor jullie aandacht!