Redactioneel schrijven Les 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Het doen van eigen onderzoek
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Methodisch begeleiden
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Redactioneel schrijven Les 2
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
huiswerk IAM competenties
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Proces en Product.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Al doende leren training docenten
Experts werkvorm + begrippentest
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onze doelen en visie in beeld
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Ontwerp je eigen kwartet
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Marketing Coen van Wetering
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Spreekbeurt in groep 4.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Overtuigende tekst/betoog
Bronnen en onderzoeksvragen
Drama Reflectie Jennie van Baalen
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
De zakelijke brief.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Helpen bij huiswerk en plannen
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Inleiding beoordelen.
E-health domotica E-learning
Gedragsproblemen en stoornissen
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 2
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Redactioneel schrijven Les 1

Globale indeling les 1 20 minuten Introductie van de lessenserie: opzet, inhoud, leerdoelen en beoordeling 5 minuten Leerlingen stellen een redactie samen 10 minuten Klassikale instructie over het maken van een lezersprofiel 25 minuten Redacties kiezen krant / tijdschrift en stellen lezersprofiel op 10 minuten Klassikale bespreking van resultaat opdracht lezersprofiel 15 minuten Klassikale instructie over expertgroepen en schrijfopdrachten 10 minuten Redactie verdeelt de schrijfopdrachten, expertgroepen worden dan indirect gevormd 10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk

20 minuten. Introductie van de lessenserie: 20 minuten Introductie van de lessenserie: opzet, inhoud, leerdoelen en beoordeling Opzet & inhoud Je werkt binnen een redactie aan een kranten- of tijdschriftpagina. De redactie stelt een lezersprofiel op van een bestaande krant of tijdschrift en kiest vervolgens onderwerpen die bij dit lezersprofiel passen. In totaal worden er vijf verschillende tekstvormen en -soorten geschreven: - ingezonden brief (twee van 150-200 woorden) - uiteenzetting (450-550 woorden) - beschouwing (450-550 woorden) - column (twee van 150-200 woorden) - recensie (450-550 woorden)

Leerdoelen Je werkt in een expertgroep (uitleg volgt Leerdoelen Je werkt in een expertgroep (uitleg volgt!) aan het te schrijven artikel en je bent daarnaast individueel bezig met je eigen schrijfvaardigheidsontwikkeling. Je stelt jezelf doelen die je wilt behalen en je houdt je eigen schrijfproces goed in de gaten. De redactie houdt het eindproduct (de kranten- of tijdschriftpagina) in de gaten. Beoordeling - Groepsproduct = kranten- / tijdschriftpagina - Individueel product = artikel - Individueel product = evaluatieverslag (uitleg per onderdeel volgt nog!)

5 minuten Leerlingen stellen een redactie samen Je docent zal vertellen op welke manier de redacties worden samengesteld.

10 minuten Klassikale instructie over het maken van een lezersprofiel Met het maken van een lezersprofiel wordt bedoeld dat je uitgebreid kijkt naar doelgroep voor wie je schrijft. Daarbij moet je er niet alleen rekening mee houden dat het onderwerp van je tekst de doelgroep aanspreekt, ook moet je rekening houden met de schrijfstijl en het gebruik van vaktaal. Wat je schrijft moet dus je publiek aanspreken en het moet duidelijk zijn voor hen. Op de site staat bij Leerlingen – Schrijfopdrachten – Opdracht Lezersprofiel de opdracht die je helpt een goed lezersprofiel samen te stellen.

25 minuten. Redacties kiezen krant / tijdschrift en 25 minuten Redacties kiezen krant / tijdschrift en stellen lezersprofiel op 10 minuten Klassikale bespreking van resultaat opdracht lezersprofiel Let bij het samenstellen van het lezerprofiel goed op de punten uit de instructie!! Zie ook Opdracht lezersprofiel op http://schrijfvaardigheid.wordpress.com/ bij Leerling – Schrijfopdrachten Hoe ging het maken van het lezersprofiel? Wat ging goed en wat ging minder goed? Wat is opgevallen? etc.

15 minuten. Klassikale instructie over expertgroepen 15 minuten Klassikale instructie over expertgroepen en schrijfopdrachten Expertgroepen Er zijn vijf expertgroepen, waarin telkens zes leerlingen zitten die allemaal dezelfde tekstvorm- of soort schrijven. Je wordt dan als het ware ‘expert’ in een bepaalde tekstvorm- of soort. Als groepsgenoten help je elkaar, door te observeren en door feedback te geven. Schrijfopdrachten De verschillende opdrachten, met de verschillende eisen zijn te vinden op de site: Leerling – Schrijfopdrachten

10 minuten. Redactie verdeelt de schrijfopdrachten, 10 minuten Redactie verdeelt de schrijfopdrachten, expertgroepen worden dan indirect gevormd Bekijk in je redactie waar iedereens kwaliteiten en interesses liggen. Probeer daar, bij de verdeling van de tekstsoorten- en vormen, rekening mee te houden.

10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk Eindproduct duidelijk? Taken eerlijk verdeeld? Goede afspraken gemaakt? etc. Voorbereiding Les 2 - Lesevaluatie invullen; uitleg aan de hand van de lesevaluatie op de site: Leerling – Evaluatieformulieren – Les 1 - twee mogelijke onderwerpen bedenken voor je artikel + achtergrondinformatie bij die onderwerpen zoeken, let op het lezersprofiel!! - eventueel het lezersprofiel afronden

Einde Les 1 Redactioneel schrijven