Redactioneel schrijven Les 1
Globale indeling les 1 20 minuten Introductie van de lessenserie: opzet, inhoud, leerdoelen en beoordeling 5 minuten Leerlingen stellen een redactie samen 10 minuten Klassikale instructie over het maken van een lezersprofiel 25 minuten Redacties kiezen krant / tijdschrift en stellen lezersprofiel op 10 minuten Klassikale bespreking van resultaat opdracht lezersprofiel 15 minuten Klassikale instructie over expertgroepen en schrijfopdrachten 10 minuten Redactie verdeelt de schrijfopdrachten, expertgroepen worden dan indirect gevormd 10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk
20 minuten. Introductie van de lessenserie: 20 minuten Introductie van de lessenserie: opzet, inhoud, leerdoelen en beoordeling Opzet & inhoud Je werkt binnen een redactie aan een kranten- of tijdschriftpagina. De redactie stelt een lezersprofiel op van een bestaande krant of tijdschrift en kiest vervolgens onderwerpen die bij dit lezersprofiel passen. In totaal worden er vijf verschillende tekstvormen en -soorten geschreven: - ingezonden brief (twee van 150-200 woorden) - uiteenzetting (450-550 woorden) - beschouwing (450-550 woorden) - column (twee van 150-200 woorden) - recensie (450-550 woorden)
Leerdoelen Je werkt in een expertgroep (uitleg volgt Leerdoelen Je werkt in een expertgroep (uitleg volgt!) aan het te schrijven artikel en je bent daarnaast individueel bezig met je eigen schrijfvaardigheidsontwikkeling. Je stelt jezelf doelen die je wilt behalen en je houdt je eigen schrijfproces goed in de gaten. De redactie houdt het eindproduct (de kranten- of tijdschriftpagina) in de gaten. Beoordeling - Groepsproduct = kranten- / tijdschriftpagina - Individueel product = artikel - Individueel product = evaluatieverslag (uitleg per onderdeel volgt nog!)
5 minuten Leerlingen stellen een redactie samen Je docent zal vertellen op welke manier de redacties worden samengesteld.
10 minuten Klassikale instructie over het maken van een lezersprofiel Met het maken van een lezersprofiel wordt bedoeld dat je uitgebreid kijkt naar doelgroep voor wie je schrijft. Daarbij moet je er niet alleen rekening mee houden dat het onderwerp van je tekst de doelgroep aanspreekt, ook moet je rekening houden met de schrijfstijl en het gebruik van vaktaal. Wat je schrijft moet dus je publiek aanspreken en het moet duidelijk zijn voor hen. Op de site staat bij Leerlingen – Schrijfopdrachten – Opdracht Lezersprofiel de opdracht die je helpt een goed lezersprofiel samen te stellen.
25 minuten. Redacties kiezen krant / tijdschrift en 25 minuten Redacties kiezen krant / tijdschrift en stellen lezersprofiel op 10 minuten Klassikale bespreking van resultaat opdracht lezersprofiel Let bij het samenstellen van het lezerprofiel goed op de punten uit de instructie!! Zie ook Opdracht lezersprofiel op http://schrijfvaardigheid.wordpress.com/ bij Leerling – Schrijfopdrachten Hoe ging het maken van het lezersprofiel? Wat ging goed en wat ging minder goed? Wat is opgevallen? etc.
15 minuten. Klassikale instructie over expertgroepen 15 minuten Klassikale instructie over expertgroepen en schrijfopdrachten Expertgroepen Er zijn vijf expertgroepen, waarin telkens zes leerlingen zitten die allemaal dezelfde tekstvorm- of soort schrijven. Je wordt dan als het ware ‘expert’ in een bepaalde tekstvorm- of soort. Als groepsgenoten help je elkaar, door te observeren en door feedback te geven. Schrijfopdrachten De verschillende opdrachten, met de verschillende eisen zijn te vinden op de site: Leerling – Schrijfopdrachten
10 minuten. Redactie verdeelt de schrijfopdrachten, 10 minuten Redactie verdeelt de schrijfopdrachten, expertgroepen worden dan indirect gevormd Bekijk in je redactie waar iedereens kwaliteiten en interesses liggen. Probeer daar, bij de verdeling van de tekstsoorten- en vormen, rekening mee te houden.
10 minuten Klassikale nabespreking van de les en bespreken huiswerk Eindproduct duidelijk? Taken eerlijk verdeeld? Goede afspraken gemaakt? etc. Voorbereiding Les 2 - Lesevaluatie invullen; uitleg aan de hand van de lesevaluatie op de site: Leerling – Evaluatieformulieren – Les 1 - twee mogelijke onderwerpen bedenken voor je artikel + achtergrondinformatie bij die onderwerpen zoeken, let op het lezersprofiel!! - eventueel het lezersprofiel afronden
Einde Les 1 Redactioneel schrijven