Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008
De doelstellingen van Veilig Thuis Op een speelse en afwisselende wijze het (leren) lezen van op school verstevigen in de thuissituatie. Het stimuleren van de mondelinge vaardigheden bij jonge lezertjes. Het integreren van lezen, boeken en verhalen in het dagelijkse leven van kinderen. Het versterken van de contacten en de communicatie tussen ouders en school.
Opzet van het project Programma sluit aan bij de methode Veilig Leren lezen Vier pakketten worden aangeboden: - Veilig Thuis Start - Veilig Thuis 1-2-3
Het is niet de bedoeling dat de kinderen de activiteiten alleen uitvoeren. Basisvoorwaarde voor het slagen van dit project: betrokkenheid van de leerkracht en de ouders bij de leesontwikkeling van het kind. Het is niet de bedoeling dat de ouders hun kinderen leren lezen: geen nieuwe leerstof aanbieden!
De frequentie van de ouderbijeenkomsten Start (donderdag 6 november 2008) Veilig Thuis 1 (begin december) Veilig Thuis 2 (begin februari) Veilig Thuis 3 (net na de Paasvakantie) Slot (donderdag 18 juni 2009)
De materialen van Veilig Thuis Een Leidraad met: kopieerbladen voor het Doe-boek van de kinderen. kopieerbladen met de gebruikswijzer voor ouders Plastic mapje om de doe-bladen in te vervoeren
3 leesboekjes met volgende titels: Mijn lees-boek bij Veilig Thuis 1 Het boek van pol bij Veilig Thuis 2 Een bloem voor de maan bij Veilig Thuis 3
10 spelletjes Enveloppen om de spelletjes in te vervoeren en te bewaren. Een diploma Een tas voor heen-en-weerverkeer tussen de school en thuis
Veilig Thuis in de klas Aanbieden prentenboek: “Het letterwinkeltje” Mapje met letterbladen. Spelletje Opvolging van de letterbladen
Wat kunnen ouders doen? Tijd nemen om naar de verhalen te luisteren van de kinderen, uw interesse stimuleert uw kind. Dagelijks zelfstandig wat laten lezen. Ga actief in op wat het kind leest. Let op correcte uitspraak bij het lezen.
Spelletjes: Ik ken een…. Ik ken een klein beestje en zijn naam begint met een rrr. Ra, ra, ra wat is dat? …. (een rups) Ik ken een klein beestje en zijn naam begint met een mmm. Ra, ra, ra, wat is dat?…. (een mug)
Wat rijmt op…. Wat rijmt op maan? Wat rijmt op roos? Ik zie, ik zie…. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met een m
Tot slot Enkel bij aanwezigheid op de volgende ouderbijeenkomst kan u het materiaal van de volgende sessie ontvangen….