Motivatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

situationeel leiderschap
Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland.
Motiveren van vrijwilligers
Hoofdstuk 16 Werknemers motiveren © Pearson Education Benelux, 2003
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Vrijwilligers & motivatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Ho 6: Motivatie.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Onderwijspsychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Management Hoofdstuk 15 Werknemers motiveren.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Basisbegrippen van motivatie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Basisbegrippen voor motivatie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Persoonlijkheidspsychologie motivatie
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
Leidinggeven Logistiek supervisor
Dossier Empowerment.
Leidinggeven H4 Motiveren Logistiek teamleider.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Eerstejaarsproblemen
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Management en leidinggeven
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Groepsdynamica.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Motiveren: de ins en outs!
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Leerling- kenmerken Motivatie
Duurzame inzetbaarheid
Werken met plezier en goed presteren
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Motivatie en puberbrein
Transcript van de presentatie:

Motivatie

Wat betekent motivatie? Wat drijft de mens? Drijfveren, (oudere term, synoniem voor motivatie) Wat beweegt de mens? Beweegredenen Motie = bewegen (Grieks) In beweging brengen Waarvoor kom jij je bed uit?

Omschrijvingen van motivatie Geheel van factoren (ook aandriften en beweegredenen) waardoor gedrag gestimuleerd en gericht wordt. Sterkte of intensiteit van de innerlijke gesteldheid die iemand tot het verrichten of het nalaten van bepaalde gedragingen brengt. (Freud; innerlijke driften) (Onderwijs, in 't bijzonder) geheel van factoren die de mate bepalen waarin leerlingen ontvankelijk zijn voor de leerstof.

Twee soorten motivatie Intrinsieke motivatie Leren omwillen van het leren. Leren zelf is belonend. Extrinsieke motivatie Leren omwillen van andere doelen, niet direct gerelateerd met het leren zelf. Beide vormen van motivatie kunnen tegelijkertijd voorkomen.

3 kenmerkende dimensies van motivatie: Moeite: de energie die iemand kan/ wil/zal steken in acties om een zeker doel te bereiken. -Waargenomen gedragscontrole -Mate van bereid zijn tot leren Kortom: kunnen én willen leren Strategie: de strategie die iemand kiest om een zeker doel te bereiken. Verbondenheid: de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel.

Motivatie en andere factoren 1. Verwachtingen Actie-effect-affectketens = gedrag, consequentie en gevoel reeks 2.Dezelfde motivatie kan tot geheel ander gedrag leiden. Hetzelfde gedrag kan voortkomen uit verschillende motieven. 3. Prestatiemotivatie = presteren is belangrijk in onze cultuur. Gerelateerd aan faalangst

5 motivatietheorieën Maslow’s behoeftenpyramide Herzberg’s tweefactortheorie Verwachtingstheorie van Vroom Taakkenmerken theorie van Hackman & Oldham Attributietheorie van Weiner

Behoeftenpiramide van Maslow

Behoeftenpyramide Maslow Streven naar behoeftebevrediging: 5 zelfontplooiing/ potenties waarmaken 4 Erkenning/ zelfrespect 3 Sociale behoefte/ liefde 2 Bestaanszekerheid/ veiligheid 1 primaire behoeften- eten, drinken, onderdak, kleren Hoe is het toepasbaar in het onderwijs?

Two factor theory of Motivatie-Hygiëne theorie Herzberg (1959) Werktevredenheid en geestelijke groei zijn een resultaat van Motivatiefactoren. (Wat: taken) Motivatiefactoren: Prestatie, Erkenning, Uitstraling van de baan, Verantwoordelijkheid, Promotie, Groei, Ontwikkelen van competentie, Iets bereiken 2. Ontevredenheid is het resultaat van een gebrek aan Hygiënefactoren. (Waarin: situatie) Hygiënefactoren: Salaris, Secundaire arbeidsvoorwaarden, Relatie met collega’s, Fysieke werkomgeving, Relatie tussen leidinggevende en werknemer.

Docenten en motivatie – een onderzoek Salaris motiveert basisschool en voortgezet onderwijs docenten (data uit V.S.) Verklaring vertrek docenten beter betaalde banen: Hygiëne ofwel situationele factor blijkt een motiverende factor. (Herzberg) Erkennings-Waarderingsbehoeften van docenten belangrijker achten dan zelfontplooiing (Maslow) 

Verwachtingstheorie van Vroom -Motivatie m.b.t. werk -Plezier maximaliseren en pijn minimaliseren -Tussen doelen en gedrag staan allerlei individuele factoren: persoonlijkheid, kennis, vaardigheden, ervaring en capaciteiten.

Verwachtingstheorie van Vroom Medewerker wordt positief gemotiveerd als deze verwacht dat: Positieve samenhang tussen inspanning en prestatie ervaart. Als een gunstige prestatie een gewenste beloning op levert. De beloning een belangrijke behoefte tevreden stelt. De wens om de behoefte tevreden te stellen is groot genoeg om het de moeite waard te vinden

Motivatie = valentie x (verwachting x instrumentaliteit) Valentie = aard van de beloning waar behoefte aan is, wat wordt gewaardeerd? (waardigheid) Verwachting = m.b.t. eigen capaciteiten en vertrouwen daarin, wat is nodig om dat positief te stimuleren? Instrumentaliteit = perceptie van de medewerker dat hij/zij echt ontvangt wat is afgesproken, worden de beloften nagekomen? (hulp, middel, bemiddeling)

Taakkenmerken theorie van Hackman & Oldham Elke baan/taak is te beschrijven met 5 basis dimensies: Variatie in vaardigheden Taakidentiteit Taakbelang (maken het werk zinvoller) Autonomie (ervaren verantwoordelijkheid) Feedback (zicht op bereikte resultaten)

Attributietheorie (Weiner) Mensen zoeken altijd verklaringen voor de effecten van hun gedrag. Betekenisgeving. Zien oorzakelijke verbanden tussen leren, leeromstandigheden en leerresultaten. Is ook logisch, hoe kan je anders reflecteren en het verbeteren. Attributie = interpreteren, verklaren, toeschrijven van gebeurtenissen aan bepaalde oorzaken.

Attributietheorie van Weiner-2 Toeschrijven van gebeurtenissen aan: Plaats van controle: interne of externe factoren, de oorzaak ligt bij jezelf of er buiten,. Permanentie: stabiele of variabele factoren, is de oorzaak veranderbaar of permanent? Stuurbaarheid: stuurbaar of niet stuurbaar, ook wel mate van controleerbaarheid.

Motivatietheorieën toepassen in het onderwijs Hoe maak je de leerlingen ontvankelijk? Welke ideeën haal je uit de theorieën? Maslow’s behoeftenpyramide Herzberg’s tweefactortheorie Verwachtingstheorie van Vroom Taakkenmerken theorie van Hackman & Oldham Attributietheorie van Weiner