Voordelen van elektronische facturering Marcel Spoelstra Accountantskantoor Spoelstra & Scherer 12 april 2011
Digitale kantooromgeving 1. Introductie 2. eHerkenning 3. eFactuur 4. eDossier 5. eJaarrekening 6. eHandtekening
1. Het digitale accountantskantoor De processen zijn gedigitaliseerd inclusief de primaire registraties. De producten zijn gedigitaliseerd en niet langer tastbare documenten Noodzaak om digitale vastlegging en communicatie
Visie iedere medewerker, onafhankelijk van tijd en plaats, kan werken aan iedere klant en toegang heeft tot de voor hem relevante informatiebronnen Klanten participeren in processen en hebben toegang tot de voor hen relevante informatie
Workflow Efficiënt elektronisch administratieve proces inrichten Financiële data administreren samenstellen Fiscale aangifte Efficiënt elektronisch administratieve proces inrichten Hoe: gebruik internet accountantsportaal
Digitale Omgeving SOFTWARE DOCUMENTS Facturen Nota’s Salarisstroken Portaal Client Accountant SOFTWARE DOCUMENTS Facturen Nota’s Salarisstroken Etc. Fiscaal Administratie Salaris
2. eHerkenning Op eenvoudige en betrouwbare wijze toegang krijgen tot de digitale diensten van de overheid. eHerkenning regelt dat een gebruiker die een dienst wil afnemen bij een dienstverlener, wordt 'herkend’ efficiënte én betrouwbare dienst die de digitale herkenning van zakelijke afnemers van overheidsdiensten eenvoudig regelt. Een eenvoudige manier van inloggen met één middel voor alle overheidsdiensten.
Video
Weet u ? Uw client overheid communicatie al aan u uitbesteed 63% neemt OB-aangifte via de site van de fiscus 21% doet OB-aangifterechtstreeks via software pakket 6% doet OB-aangifte nog steeds per post
Portaal Client Accountant Fiscus EKA Aangiftepakket Salarispakket
Portaal Client Accountant KvK Publicatie Stukken XBRL/SBR formaat
Bron: Onderzoek 2010 Maurice de Hond - Twinfield Weet u ? 80% facturen stuurt per post 37% maakt zelf facturen in Word of Excel Bron: Onderzoek 2010 Maurice de Hond - Twinfield
3. eFactuur Factuur Formaat PDF UBL Software Relatie Portaal Client Accountant Factuur Formaat PDF UBL Software
Weet u ? 4% van de accountants geeft meer dan de helft van hun klanten online toegang tot de gevoerde administraties
Bank Portaal Client Accountant E Factuur PDF / UBL formaat
4. eDossier Bank Factuur Documentatie Software Dossier Jaar Fiscaal Portaal Client Accountant Factuur Documentatie Software Dossier Jaar Fiscaal Salaris
Inkomende facturen Facturatie Scan Administratie PDF factuur OCR herkenning Dagboek mutatie Facturatie Scan Administratie
Weet u ? 23% importeert bankmutaties rechtstreeks in boekhoudpakket 77% typt bankmutaties handmatig over
Portaal Client Accountant Bank Bankmutaties MT 940 formaat
5. eJaarrekening Bank Jaarrekening Kredietaanvraag XBRL/SBR formaat Portaal Client Accountant Bank Jaarrekening Kredietaanvraag XBRL/SBR formaat
Touchscreen presentatie
Weet u ? 50% van de mensen zonder online boekhoudervaring verwacht dat dit minder veilig is, i.t.t. 22% met online ervaring
6. eHandtekening 1. Gewone EH 2. Geavanceerde EH 3. Gekwalificeerde EH
Portaal Client Accountant KvK Bank XBRL/SBR formaat
1. De gewone EH PDF signing Deze handtekening bestaat uit elektronische gegevens die zijn vastgehecht aan of logisch geassocieerd zijn met andere elektronische gegevens en wordt gebruikt als middel voor authentificatie.
2. Geavanceerde EH Aan deze handtekening zitten 4 eisen: Op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden; Maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren; Komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden; Op zodanige wijze aan het elektronisch bestand verbonden, dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord. Voorbeeld; accorderen van een document via een webportaal met behulp van wachtwoord, pincode en/of SMS en IP registratie en hatchcontrole.
3. Gekwalificeerde EH Dit is een GEAVANCEERDE EH die: Is vervaardigd met een certificaat, uitgegeven door een bij de Opta ingeschreven Certificatiedienstverlener (TTP) Welk certificaat door de TTP is aangemerkt als “gekwalificeerd” (staat in het certificaat); Is gemaakt met een “veilig middel” (bijv. goedgekeurde smartcard, usb token); en Bij de afgifte de toekomstige gebruiker “face to face” is gecontroleerd op diens identiteit (niet bijvoorbeeld per post met een kopie-legitimatiebewijs).
Beroeps certificaat gekoppeld aan een document Organisatie certificaat binnen applicaties Diginotar BAPI communicatie EVSSL certificaat binnen webbrowsers. Beroeps certificaat gekoppeld aan een document Persoonlijke elektronische handtekening waarin ook de kantoornaam en de inschrijving in het accountantsregister zijn opgenomen.