Herfst 2010 basisschool Jacinta

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het nieuwe spelen is oud
Advertisements

Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
‘Spelen in de wijk’ Paul van der Klein. 10 jaar vrijwillig jeugdwerk ervaringen aanbieden breed en gevarieerd.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
De juiste koers! Een initiatief van de GSN Management Group BV.
Titel: Groeiproces de Ceder.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Presentatie Ledenvergadering Rabobank
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Ontwikkelingstraject kinderen
Snoezelen snuffelen doezelen.
Kun jij de plusklas aan?.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Welkom op onze thema-avond
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
Voorlichtingsavond groep 3
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
PAD Mindfulness en Yoga
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Informatieavond Groep Het Baken
Communicatie met ouders
Welkom op onze informatieavond !
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Lancering Traject
IPC Nederland.
Fitheid en gezondheid.
WELKOM IN GROEP 7. Leerkrachten Ma – di -vrij: juf Vera Di (middag) – woe - do: juf Esmé.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Welkom op onze thema-avond
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Profiel- en vakkenkeuze
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
WELKOM IN GROEP 7.
23 maart 2017 profilering.
Buitenkant van armoede Binnenkant van armoede uitsluiting niet kennen moedeloos schuldgevoel schaamte laag zelfbeeld.
Profiel- en vakkenkeuze
Verbonden voelen met de natuur
Vriendschap & Relaties
Duurzame inzetbaarheid
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Duurzame inzetbaarheid
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Spellenboek buitenschoolse opvang
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Herfst 2010 basisschool Jacinta Het Bewaarde Land Herfst 2010 basisschool Jacinta

Waarom deze presentatie? De ervaringen en conclusies delen met anderen, zoals wij, de leerkrachten en kinderen het project hebben ervaren.

Waarom doen…. De tijdsinvestering loont. Het programma is goed doordacht van opbouw. Veel kerndoelen van biologieonderwijs in groep 5 en 6 komen aan bod Andere disciplines, zoals rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde en bewegingsonderwijs komen royaal en geïntegreerd aan bod.

Sociale en intra- en interpersoonlijke activiteiten komen frequent en structureel aan bod. Samenwerken, samen oplossingen zoeken, mening geven, ervaringen delen, lichamelijke ervaringen opdoen. Selecteren, elkaars mening respecteren. Eigen grenzen kunnen verleggen, durven te vertrouwen in elkaar, verantwoordelijk zijn voor elkaar en de natuur.

Sociale en intra en inter-persoonlijke activiteiten komen frequent en structureel aan bod. Beroep doen op het geen je al weet. Open staan voor nieuwe ervaringen, je vrij voelen in de natuur, een relatie durven aangaan met de natuur en wachters. Nadenken over je eigen gedragingen in de natuur. Bezig zijn in een gezonde omgeving.

De ervaringen van de kinderen Gevarieerd programma herkenning door herhaling duidelijkheid Uitdagend aanbod. Lichamelijke ervaringen zijn aangepast aan de behoeftes. De kinderen durven zich te geven. Het contact met de wachters is essentieel. De kinderen voelen zich vrij, maar wel opbouwend in gedrag De kinderen werken en spelen graag in de natuur. Geen moment verveling, de uitdaging ligt overal.

De ervaringen van de kinderen De wachters en Vrouwtje Fleur leggen goed en verantwoord contact met de kinderen De kinderen leren veel van elkaar en de wachters. Kinderen voelen zich uitgedaagd. Voor elk kind is er uitdaging op eigen niveau. De kinderen voelen zich verantwoordelijk voor het welslagen van het project. Kinderen kijken uit naar de volgende dag. De kinderen krijgen meer respect voor de natuur

De ontvangst De kinderen volgen Vrouwtje Fleur. Deze geeft uitleg over de weersverwachting door naar de wolken te kijken.

Ook als het regent…. Ook met minder goed weer gaat het project praktisch altijd door. Bomen als beschutting en een zeil als afdak doet wonderen.

Geloof in jezelf en de ander Geblinddoekt een traject afleggen. Hiervoor moet je op elkaar kunnen bouwen.

Onderzoeken…

Leren…

Maar ook ….spelen,

Zelden in zo’n comfortabele zetel gezeten uitrusten, Zelden in zo’n comfortabele zetel gezeten

presenteren en afwassen

Een ervaring om naar terug te verlangen!