22-7-2014 Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg 2009-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edwin Dubbelman en Sanne Weijers, Oberon Sardes, 7 juni 2010 Vversterk (in) de opleiding.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Voorschool voor iedereen
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Realisatie kindcentrum
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Werken naar onderwijsbehoeften
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
In het bestuursakkoord
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SLB docent jaar 4 training Van niets tot de “Start Document”
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
NME: kiezen, leren, meedoen
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Opleiden in school 22 juni 2004
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
Studiecoach Bijeenkomst
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Stagecoördinatie op De Rank
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
LinkedIn – Je carriere start nu!
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg

Voorstellen Katinka de Croon docent taal, specialist VVE Marion Steegh docent Pedagogiek-Onderwijskunde, specialist Jonge Kind

Doel van deze deelsessie Uitwisselen van kennis/ervaringen m.b.t. het implementeren van VVE/Jonge Kind in curriculum Pabo

Vversterk kwam op ons pad Mei 2009 start Vversterk-traject op FPT –Doel: meer en systematische aandacht voor het onderwerp Jonge Kind/Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in ons curriculum. Spontane actiegroep van betrokken collega’s….

En toen moest het gebeuren… Projectplan, gericht op: –ontwikkelen van opleidingsvisie –inhoudelijke voorbereiding van curriculumontwikkeling dan wel aanpassing van curriculum –professionalisering van collega’s VVE: Verdieping Versterking Eenheid ….met als voorwaarde het huidige curriculum zo veel mogelijk intact te houden

Aan de slag met Uitkomsten Veldconsultatie (2009) Curriculumanalyse FPT ( ) Competentieprofiel Jonge Kind (2008) Bronnenboek Vversterk (2009)

Globale lijn VVE/Jonge Kind Propedeuse Oriëntatie en determinatie  Het leggen van een basis voor competentieontwikkeling jonge kind. Hoofdfase 2 Verdere verdieping van de competenties uit de propedeuse met een accent op de koppeling aanbod en stage Hoofdfase 3 Verbijzondering en verdieping van de competenties uit propedeuse en hoofdfase 2 Afstudeerfase Synthese en standpuntbepaling, waarbij doorgaande lijnen in ontwikkeling van 0-12 een belangrijke rol spelen.

Wat hebben onze studenten aan het einde van hun opleiding bereikt? Ze kunnen gefundeerd handelen met jonge kinderen: –bewust en doelgericht –systematisch –(ontwikkelings)gericht

Dynamische competenties Samen naar oplossingen zoeken vanuit een dialoog Gericht op ‘ontmoeting’ met de ander Bereid om samen kennis op te bouwen met collega’s, ouders en kinderen Gericht op veranderen (Bron: Versterk je opleiding, VVE in het curriculum van ROC’s en Pabo’s, Sardes 2009)

Uitwisselen kennis en ervaringen 1. Waar ligt het accent op jouw Pabo: op de inhoud (zie Bronnenboek Vversterk) of op de ontwikkeling van dynamische competenties? 2. Wat zijn volgens jou de succesfactoren om tot implementatie VVE/Jonge Kind in het curriculum te komen?