Begeleiden van het B-leerproces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

Locatie CSG BEILEN LO2.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Taalportfolio in Action
Projectonderwijs in het HBO
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Competentiegericht opleiden
Workshop ‘Competenties’
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Examinering Conferentie BTG HTVF
Leren dienstdoen op de huisartsen post AIOS deel, leren dienstdoen op de Hap HAO deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Kennis borgen Kennis integreren
Introductie workshop 1.
Leercyclus Leercyclus Reflecteren Ervaren Verdiepen Verankeren
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Wat was het  waar naar toe
Deze Workshop wordt verzorgd door het
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Help Selina’s eerste les
Workshop evalueren Dcp
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoeksvaardigheden 3
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Het onderzoeksverslag
Business Process Management
Werkwijze telefoon & balie
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Competentie gericht onderwijs
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Begeleiden van het B-leerproces van A naar Beter

Leerproces tot nu toe: Volgens onderwijsleermodel “Van Gelder” Uren verantwoording Aanbod gericht (model) Zi-B stagemap

Onderwijsleermodel “Van Gelder” Beginsituatie Doelstelling Les/training Lesopbouw Organisatie Begeleiding Werkvormen Evaluatie

Uren verantwoording Theoretisch did. Weekend 24 uur Eigenvaardigheid Theoretische kennis (samen) 45 uur Stage lesgeven gevorderden 80 uur Stage begeleiden 80 uur Stage examineren 8 uur Totaal 237 uur

Aanbod gericht Inhoud wordt van te voren vastgesteld “wij weten wat goed voor jou is”

(model) Zi-B stagemap Aandachtpunten lijstjes Afvinken In de praktijk kleine mate van eigen inbreng

Naar Beter (!?) Competentie gericht

Competentie gericht Competentie Leercyclus “ownership” Uitgangspunten, consequenties en dilemma’s Portfolio

Competentie Competent zijn: “ik kan het en ik weet waarom” APK Kern- en functie competenties

APK Ambachtelijke vaardigheden Persoonlijke kwaliteiten Kennis

Kern- en functie competenties Zie naslagwerk “opleider competent”, hoofdstuk 2, blz 5 (lees in deze context Zi-B i.p.v. opleider)

Actie Reflectie Verdieping Verankering Leercyclus Actie Reflectie Verdieping Verankering

verantwoordelijkheid “ownership” verantwoordelijkheid

Uitgangspunten, consequenties en dilemma’s Zie naslagwerk “opleider competent”, hoofdstuk 2, blz 5

Evt. na deze presentatie extra info Portfolio Evt. na deze presentatie extra info

Aan het werk! Vergelijk de 2 concepten en beschrijf een aantal voor- en nadelen van beide. Zou het model “van Gelder” onderdeel kunnen zijn binnen het competentiegerichte model? Maak een opzet voor de B-opleiding volgens het competentiegerichte model (denk aan beschrijving competenties, planning, vorm, aanpak, etc.)

Werkwijze Werk in 2/3 tallen (afhankelijk van aantal mensen) Maak gebruik van bronnen: naslagwerk cursus, handboek, huidige Zi-B stagemap,…. Geef aan het eind van de ochtend, om… uur een korte presentatie