Begeleiden van het B-leerproces van A naar Beter
Leerproces tot nu toe: Volgens onderwijsleermodel “Van Gelder” Uren verantwoording Aanbod gericht (model) Zi-B stagemap
Onderwijsleermodel “Van Gelder” Beginsituatie Doelstelling Les/training Lesopbouw Organisatie Begeleiding Werkvormen Evaluatie
Uren verantwoording Theoretisch did. Weekend 24 uur Eigenvaardigheid Theoretische kennis (samen) 45 uur Stage lesgeven gevorderden 80 uur Stage begeleiden 80 uur Stage examineren 8 uur Totaal 237 uur
Aanbod gericht Inhoud wordt van te voren vastgesteld “wij weten wat goed voor jou is”
(model) Zi-B stagemap Aandachtpunten lijstjes Afvinken In de praktijk kleine mate van eigen inbreng
Naar Beter (!?) Competentie gericht
Competentie gericht Competentie Leercyclus “ownership” Uitgangspunten, consequenties en dilemma’s Portfolio
Competentie Competent zijn: “ik kan het en ik weet waarom” APK Kern- en functie competenties
APK Ambachtelijke vaardigheden Persoonlijke kwaliteiten Kennis
Kern- en functie competenties Zie naslagwerk “opleider competent”, hoofdstuk 2, blz 5 (lees in deze context Zi-B i.p.v. opleider)
Actie Reflectie Verdieping Verankering Leercyclus Actie Reflectie Verdieping Verankering
verantwoordelijkheid “ownership” verantwoordelijkheid
Uitgangspunten, consequenties en dilemma’s Zie naslagwerk “opleider competent”, hoofdstuk 2, blz 5
Evt. na deze presentatie extra info Portfolio Evt. na deze presentatie extra info
Aan het werk! Vergelijk de 2 concepten en beschrijf een aantal voor- en nadelen van beide. Zou het model “van Gelder” onderdeel kunnen zijn binnen het competentiegerichte model? Maak een opzet voor de B-opleiding volgens het competentiegerichte model (denk aan beschrijving competenties, planning, vorm, aanpak, etc.)
Werkwijze Werk in 2/3 tallen (afhankelijk van aantal mensen) Maak gebruik van bronnen: naslagwerk cursus, handboek, huidige Zi-B stagemap,…. Geef aan het eind van de ochtend, om… uur een korte presentatie