ZINGEVING EN ONDERSTEUNING: MEEDOEN…HOE DAN OOK!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Casus M orthopedagogisch bekeken
Visie, missie en kernwaarden
project Bijzondere vriendschappen
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
De visie op Meedoen Meedoen is actief zijn, deel uitmaken van een groter geheel. Meedoen staat voor, erbij horen en leidt tot een betere kwaliteit van.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Bart van Uitert Geluk&Co Bart van Uitert projectleider Maatschappelijke participatie.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Zingen Vers 1 Abraham, Abraham verlaat je land, verlaat je stam!
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Samen werken aan een gezonde regio!
Actief Burgerschap & Zelfmanagement bij, door, van en met ouderen
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Thema: De HERE kondigt het oordeel aan over het zelfverzekerde volk Israel 1) D E ERNST VAN DE SITUATIE 2) De oorzaak van de ernstige situatie 3) De erkenning.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Individueel roosteren
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Het begint bij het jonge kind
Levensloopbegeleiding bij autisme
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
1.4 Het zorgleefplan en de 4 domeinen op basis van de cliënttypering.
Oriëntatie op het beroep
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 5 kwartaal 3: Corstin Dieterich L
Filmpjes
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Trivalent Loopbaanevent 21 mei
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Presentatie: Gender en seksualisering
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Zorgleefplan.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

ZINGEVING EN ONDERSTEUNING: MEEDOEN…HOE DAN OOK! Hans van Dam Hv.dam@online.nl & Karen Schipper kschipper@reinaerde.nl

VISIE OP PARTICIPATIE EN AUTONOMIE Hier mee beginnen: eerst zien hoe mensen participatie en autonomie zien en pas dan de rest, anders geven wij al te veel weg. Dus starten met enkele stellingen en de mensen groene of rode kaarten op laten steken

Stelling 1 Het is belangrijk dat mensen met hersenletsel zoveel mogelijk zelf doen: dat wat zij zelf kunnen moeten zij ook zelf doen.

Stelling 2 Het is belangrijk dat mensen met hersenletsel overdag een daginvulling buitenshuis hebben

Stelling 3 Mensen met hersenletsel kunnen op dezelfde gebieden participeren als mensen zonder hersenletsel.

Stelling 4 Participatie heeft te maken met keuzes maken: mensen met hersenletsel moeten zelf kunnen bepalen wat zij belangrijk vinden

Participatie volgens mensen met hersenletsel: een onderzoek Hier mee beginnen: eerst zien hoe mensen participatie en autonomie zien en pas dan de rest, anders geven wij al te veel weg. Dus starten met enkele stellingen en de mensen groene of rode kaarten op laten steken

Participatie: een onderzoek Semi-gestructureerde interviews (n= 26) 6 Focusgroepen: in totaal 37 deelnemers Werkgroep Klankbordgroep Literatuurstudie Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010

Participatie: de resultaten Hier heel kort enkele factoren noemen die onder de subkopjes vallen Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010

Participatie: beleving Participatie betekent zinvolle bijdrage leveren aan groter geheel, geven Participatie is deelnemen aan de samenleving Participatie is zijn wie je bent Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010

Participatie: beleving Participatie is meer dan werk Ook partiële participatie kan betekenisvol zijn Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010

Participatie : een casus ‘Ik zeg nu klein is fijn’ Casus van Linda: hoe zij participatie en autonomie ziet: keuzes maken, focus verleggen, eigen waarden volgen, geen last van waarden anderen hebben die het opdringen. Focus op zelfredzaamheid vervelend: participatie is geen zelfredzaamheid maar ook keuzes maken die bij jou passen. En zonsondergang omdat ze daar voor op de bel druk: medewerkers wil ze hem dan laten zien en die worden knorrig want daar is de bel niet voor

Participatie : enkele conclusies

Participatie: conclusie Participatie gaat om keuzes maken die passen bij jou als persoon en bij jouw waarden en wensen! Iedereen vult participatie anders in. Participatie is niet per sé hetzelfde als zelfredzaamheid.

Participatie : de rol van hulpverleners

De rol van hulpverleners Hulpverleners kunnen ondersteunen bij het vorm geven van de participatie van mensen met niet-aangeboren hersenletsel door: Visie Oordelen Waarden en normen Afstemmen Beeldvorming

De rol van hulpverleners: visie

Visie Participatie/autonomie: is de cliënt ondersteunen bij wat voor hem belangrijk is. Participatie is niet per sé een focus op zelfredzaamheid

De rol van hulpverleners: directe oordeel uitschakelen

(Ver)oordelen Filmpjes Thiandi en you-tube Hier enkele filmpjes die mensen confronteren met dat zij zelf erg snel oordelen.

De rol van hulpverleners: waarden

Eigen waarden kennen en uitschakelen Oefening: waarden

Waarden van de ander kennen en steunen Oefening: waarden cliënt En dan: kon je dat wel? Of is dialoog nodig?

De rol van hulpverleners: afstemming/op een lijn zitten met cliënt

Afstemming Oefening: Teken wat er in je opkomt bij het woord dat je straks ziet!

Beeldvorming KEVER

Beeldvorming BOK

Kever

Kever

Bok

Bok

De rol van hulpverleners: beeldvorming

Ondersteunen: beeldvorming Oefening: balans opmaken Benoem/schrijf van een client 10 positieve en 10 negatieve eigenschappen op

Conclusie Dialoog en afstemming en aansluiten zijn nodig om tot participatie te komen! En dan: kon je dat wel? Of is dialoog nodig?

Dank voor jullie aandacht! En dan: kon je dat wel? Of is dialoog nodig?