ZINGEVING EN ONDERSTEUNING: MEEDOEN…HOE DAN OOK! Hans van Dam Hv.dam@online.nl & Karen Schipper kschipper@reinaerde.nl
VISIE OP PARTICIPATIE EN AUTONOMIE Hier mee beginnen: eerst zien hoe mensen participatie en autonomie zien en pas dan de rest, anders geven wij al te veel weg. Dus starten met enkele stellingen en de mensen groene of rode kaarten op laten steken
Stelling 1 Het is belangrijk dat mensen met hersenletsel zoveel mogelijk zelf doen: dat wat zij zelf kunnen moeten zij ook zelf doen.
Stelling 2 Het is belangrijk dat mensen met hersenletsel overdag een daginvulling buitenshuis hebben
Stelling 3 Mensen met hersenletsel kunnen op dezelfde gebieden participeren als mensen zonder hersenletsel.
Stelling 4 Participatie heeft te maken met keuzes maken: mensen met hersenletsel moeten zelf kunnen bepalen wat zij belangrijk vinden
Participatie volgens mensen met hersenletsel: een onderzoek Hier mee beginnen: eerst zien hoe mensen participatie en autonomie zien en pas dan de rest, anders geven wij al te veel weg. Dus starten met enkele stellingen en de mensen groene of rode kaarten op laten steken
Participatie: een onderzoek Semi-gestructureerde interviews (n= 26) 6 Focusgroepen: in totaal 37 deelnemers Werkgroep Klankbordgroep Literatuurstudie Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010
Participatie: de resultaten Hier heel kort enkele factoren noemen die onder de subkopjes vallen Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010
Participatie: beleving Participatie betekent zinvolle bijdrage leveren aan groter geheel, geven Participatie is deelnemen aan de samenleving Participatie is zijn wie je bent Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010
Participatie: beleving Participatie is meer dan werk Ook partiële participatie kan betekenisvol zijn Bron: deelnemen, geven en zijn Schipper et al, 2010
Participatie : een casus ‘Ik zeg nu klein is fijn’ Casus van Linda: hoe zij participatie en autonomie ziet: keuzes maken, focus verleggen, eigen waarden volgen, geen last van waarden anderen hebben die het opdringen. Focus op zelfredzaamheid vervelend: participatie is geen zelfredzaamheid maar ook keuzes maken die bij jou passen. En zonsondergang omdat ze daar voor op de bel druk: medewerkers wil ze hem dan laten zien en die worden knorrig want daar is de bel niet voor
Participatie : enkele conclusies
Participatie: conclusie Participatie gaat om keuzes maken die passen bij jou als persoon en bij jouw waarden en wensen! Iedereen vult participatie anders in. Participatie is niet per sé hetzelfde als zelfredzaamheid.
Participatie : de rol van hulpverleners
De rol van hulpverleners Hulpverleners kunnen ondersteunen bij het vorm geven van de participatie van mensen met niet-aangeboren hersenletsel door: Visie Oordelen Waarden en normen Afstemmen Beeldvorming
De rol van hulpverleners: visie
Visie Participatie/autonomie: is de cliënt ondersteunen bij wat voor hem belangrijk is. Participatie is niet per sé een focus op zelfredzaamheid
De rol van hulpverleners: directe oordeel uitschakelen
(Ver)oordelen Filmpjes Thiandi en you-tube Hier enkele filmpjes die mensen confronteren met dat zij zelf erg snel oordelen.
De rol van hulpverleners: waarden
Eigen waarden kennen en uitschakelen Oefening: waarden
Waarden van de ander kennen en steunen Oefening: waarden cliënt En dan: kon je dat wel? Of is dialoog nodig?
De rol van hulpverleners: afstemming/op een lijn zitten met cliënt
Afstemming Oefening: Teken wat er in je opkomt bij het woord dat je straks ziet!
Beeldvorming KEVER
Beeldvorming BOK
Kever
Kever
Bok
Bok
De rol van hulpverleners: beeldvorming
Ondersteunen: beeldvorming Oefening: balans opmaken Benoem/schrijf van een client 10 positieve en 10 negatieve eigenschappen op
Conclusie Dialoog en afstemming en aansluiten zijn nodig om tot participatie te komen! En dan: kon je dat wel? Of is dialoog nodig?
Dank voor jullie aandacht! En dan: kon je dat wel? Of is dialoog nodig?