Krimp, kwaliteit kleine scholen en vitaliteit kleine kernen 24 april 2013
Programma 15.00Welkom en opening 15.10Ib Waterreus (Onderwijsraad) licht advies Onderwijsraad toe Korrie Melis (HAN Kenniscentrum Publieke Zaak) lessen voor toekomstige situaties in krimpregio's Gerard Langeraert (Stichting Leertij) praktijkdeskundige bestuurder met veel scholen en steeds minder leerlingen Panel en zaal, o.a. Josephine Steffens, Jan Bart Wilschut, Pim Spaan, Simone Walvisch (video) Sluiting/informele voortzetting met een drankje.
Waarover praten wij: kernvraag Is het verstandig om scholen in kleine kernen in stand te houden omwille van de vitaliteit van deze kernen? En, zo ja, wie betaalt daarvoor de prijs?
Standpunt 1 Een kleine school in een kleine gemeenschap is van een onschatbare waarde, stellen Loes Ypma, Jan Schuurman Hess in een opiniestuk in NRC Handelsblad naar aanleiding van een bijzonder experiment in het Zeeuwse dorp Kats. De Onderwijsraad, de overheid en schoolbesturen moeten inzien dat sluiting van kleine scholen niet de beste optie is. Zij moeten creativiteit aanboren om kleine scholen te koesteren als een broedplaats voor onderwijskwaliteit en gemeenschapszin.
Standpunt 2 Uulkje De Jong “ Erg interessant thema met veel verschillende kanten. Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat op dorpen met erg kleine school het een zegen voor de kinderen kan zijn als die school sluit. Dan verruimt je gezichtsveld naar meer beroepen en situaties dan er op het dorp aanwezig zijn. Daarom is het ook niet per se een negatieve reden voor vestiging door gezinnen in kleine dorpen zonder school, want ouders die niet van een beperkte dorpswereld houden kunnen zich er nu wel vestigen. Je kind niet op de dorpsschool doen is namelijk wel een erg duidelijk signaal naar je medebewoners... Helaas kan ik niet op 24 april. Succes gewenst met de discussie.”