Naar asfalt als standaard Verbetering verhardingskwaliteit fietsnetwerk Nijmegen Aanpak, ervaringen en resultaat Presentatie i.k.v. themabijeenkomst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
gezamenlijke bewonersavond Dijkverbetering Amstelkade
Advertisements

Info obligaties aanschaf Probounce banen 8 en 9
Ouders en Kinderen Centraal
Subtitel IPO-Prismaproject Stiltebeleid instrumenten bescherming stiltegebieden Zwijg of zeg dingen die mooier klinken dan stilte (Pythagoras) Ing. J.G.F.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Gemeente Rotterdam Ontwikkelingsbedrijf - Dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting - Gemeentewerken.
Marktdag Overheid en Markt 1 november 2012 Workshop gemeente ALkmaar.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Fietsparkeren in Delft
Ment Gillissen. Ervaringen eerste ronde  Algemeen: oordeel Programmaraad kwaliteit valt tegen! Veel geld gaat naar:  Grote patiëntenorganisaties; 
Sportcentrum Vianen.
FIETSFORUM TILBURG Ingesteld en gesubsidieerd door de gemeente Tilburg.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Fietsbeleid in Culemborg
1 Weesfietsenteam Fietsberaad 5 november Wat? Opdrachtgevers: V&W en de NS Doel: Samenwerken met gemeenten om weesfietsen structureel te verwijderen.
Fietsbalans. Fiets op de politieke agenda Hoe krijg je fietsbeleid hoger op de gemeentelijke politieke agenda? Hoe verwerf je politieke steun voor ambitieus.
Zuid Holland meer op de fiets Fietsplan 2008 Presentatie 12-6-'08.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Ervaringen uit de praktijk van Schiedam
De evaluatie van een project
Informatieavond 19 april 2010
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Startbijeenkomst, 10 november 2011 OMMETJE LAAG-KEPPEL.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 2 november 2010 Resultaten project Draaiboek en script 2e tranche Elly Waterman.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Reconstructie Jeltingalaan Buitenpost
Echte Burgerparticipatie
Fietsbalans®-2 Utrecht
-markering asfalt en Europese asfaltnormen
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
“Groot onderhoud Huis ter Duinstraat / Nieuwe Zeeweg” Afdeling Openbare Werken Dhr. P. Verhoef Doel presentatie: informerend.
Herinrichting Burgemeester Wijnenstraat en omgeving
Rioolvervanging 'De Lors'
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
H2 Achtergrond.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Afdeling Romte prettig eigenwijs! Bauke Zwaagstra & Jaap Melessen Afdeling Romte 26 oktober 2011.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Café College Neerlands Diep 31 mei 2016 Integrale Veiligheid Grote infrastructurele projecten.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Adaptief wegbeheer Harold Soffner Beleidsmedewerker Water Gemeente Bernheze.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
BGT: Een integrale beheerkaart voor BOR en
Herinrichting (zwem)park ‘t Lammetjeswiel in de gemeente Alblasserdam
Visie Leefomgeving Buurtgericht werken.
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
V.
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
Transcript van de presentatie:

Naar asfalt als standaard Verbetering verhardingskwaliteit fietsnetwerk Nijmegen Aanpak, ervaringen en resultaat Presentatie i.k.v. themabijeenkomst Verhardingen van fietspaden 10 november 2005 Ing. Martijn J. te Lintelo

Opbouw Voorstellen Bewustzijn noodzaak omslag: doorbreken van de gewoonte Stand van zaken 2000 – college 2002 - rapport Koac Hoe dan praktisch? PRoject Asfaltering Fietspaden (PRAF) Kabels en Leidingen: hoe zit het nu echt Interne discussie: blijf hameren Pilot: Snelfietsroute Nijmegen-Wijchen Boomwortels Terugkijkend: succesverhaal of logische ontwikkeling? Kijk naar buiten: het bewijs ligt er Wat gaat er niet goed Afkaarten afspraken met nutsbedrijven Conclusies: vaststelling: positieve omslag sinds 2000

1. Plek in de organisatie Verkeersontwerper 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend 1. Plek in de organisatie Verkeersontwerper Afdeling Stadswerken – gemeentelijk Ingenieursbureau Civiel, verkeer, groenontwerp, water&riolering, coördinatie uitvoering Voorbereiding van infraprojecten (SO-DO-bestek-uitvoering) Keten Openbare Ruimte: Beleid-Stadswerken-Stadsbeheer-Toezicht Werken in projecten Opdrachtgever (beleid) Projectbureau Stedebouw STADSWERKEN Wijkbeheerder .. project

2. Bewustzijn noodzaak omslag 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend 2. Bewustzijn noodzaak omslag Stand van zaken 2000 Cultuur – Fietsbalans 2002 College en collegeprogramma Progressief college: 10 miljoen Doorlopende routes -> ‘rode loper’: snelfietsroute Nijmegen-Wijchen Fietsinvesteringsprogramma: prioritering en kwaliteitseisen Excursies: hoe dan wel? Goede voorbeelden: Breda, Rotterdam (gewoon doen) Rapport Fietsberaad wegverhardingen

Cultuur binnen de gemeente 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend Cultuur binnen de gemeente Geen geld uitgeven aan de fiets (“je kunt er toch fietsen”) Denken in ontbrekende schakels i.p.v. kwaliteit Rode tegels is prima kwaliteit, zo hebben we het altijd al gedaan

Fietsbalans: reden tot bezorgdheid 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend Fietsbalans: reden tot bezorgdheid

3. Hoe dan praktisch? Praf: PRoject Asfaltering Fietspaden 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend 3. Hoe dan praktisch? Praf: PRoject Asfaltering Fietspaden Kabels en leidingen: hoe zit dat nou echt? Interne discussie: blijf hameren Pilot: maximaal asfalt

Praf: project asfaltering fietspaden 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend Praf: project asfaltering fietspaden Brede aanpak -> insteek als project Doelen: gemeentebreed beginvoorwaarde scheppen voor asfalteren fietspaden draagvlak binnen gemeentelijke organisatie harde afspraken met nutsbedrijven besluit over laten nemen (beleid) Betrokkenen intern: fietsbeleid, wijkbeheerder, vergunningverlener, coördinator OR Werkwijze: intern document met aanpak (en draagvlak) uitgangspunt ‘asfalteren mits’, welke uitzonderingen, gemeentebreed vs projectniveau toon: vriendelijk toch dringend, in goede samenwerking bespreek dit met externe partijen + vasgestelde reactietermijn bepaal aanpassingen start pilot in tussentijd politiek besluit (+ evt. bevestiging nutsbedrijven) Proces (nog) niet afgerond

Kabels en leidingen: hoe zit dat nou echt ? 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend 2 soorten projecten: Kapitaalswerken reconstructie (rioleringvernieuwing) vernieuwing (doorlopende fietsroute) Onderhoudswerken beheer Motto: ‘Liggen om niets, gaan om niets’ Gas vs elektra-communicatie-water Veiligheid Eerder aangewezen Transport vs huisaansluitingen | Bereikbaarheid vs bescherming Vaak erbij?  “lepel het maar op”

Interne discussie: blijf hameren 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend Interne discussie: blijf hameren coördinators uitvoering, werkvoorbereiders, afdelingshoofd asfalt tenzij “tussen de oren”, vroegtijdig in ontwerp laten meenemen gemeentebreed afspraken zijn onontbeerlijk – niet op projectbasis, alleen uitwerking calculators pro asfalt rode draad: geld (aanleg). Kosten tegels: 60-70 € asfalt 80 € per m2 mits flinke hoeveelheid  werk met werk en routegewijze aanpak (500-1000 m1) beheerders beheerbudgetten koppelen aan fietsbeleid kwaliteitsbeheerders: blij met asfalt upgraden naar asfalt: verschil te groot (geld als leidend principe)  aanvulling voor beheersprojecten Ultiem: over potjescultuur heenstappen

1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend Pilot: maximaal asfalt Proef op de som: snelfietsroute Nijmegen-Wijchen Uitgangspunt vanuit fiets: 3 km asfalt “startpunt” Cor: dat lukt nooit Overleg met k&l beheerders: waar wringt de schoen Wat wel, wat niet honoreren Uiteindelijk: 2,8 km asfalt 6 km aanpak asfalt

5. Terugkijkend succesverhaal of logische ontwikkeling 1. Plek in de organisatie 2. Bewustzijn noodzaak omslag 3. Hoe dan praktisch? 4. Terugkijkend Afkaarten afspraken met nutsbedrijven Weer opgestart, einddatum Conclusies Het kan wel: meer asfalt Begin bij de basis: ‘brainwash’ nodig civiele collega’s  probeer goed voorbeeld te laten zien, wek enthousiasme op Asfalt-eis is essentieel middel tegen discussie op projectniveau Laat je niet misleiden door oude aanspraken of dreigingen: nutsbedrijven moeten constructieve houding aannemen (liggen in gemeentegrond) Vervanging tegels door asfalt: wel in kapitaalswerk, te weinig door beheer Betere koppeling budgetten beheer en fiets; meedenken