OPVOLGENDE GENERATIES CREËREN SOCIALE EVOLUTIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Onze kernwaarden.
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Introductiebijeenkomst
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ludo Daems.
Hoe houdt u uw oudere medewerker vitaal en gemotiveerd?
Vernieuwingsimpulsen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Generatiesensitief vergaderen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen
TOM keurmerk Marius Berendse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Korte introductie tot het principe
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Deel anders, mijn organisatie
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Kennismanagement & Sociale media
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Aan de slag met waarderend vernieuwen
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Leerstijlen KOLB SJM.
Het coachende functioneringsgesprek
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Alex van der Wal, 18 Juni 2015 Een gezonde kijk op winst & verlies maken op medewerkers Activeren, Inspireren & Vitaliseren.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Talent in Ontwikkeling
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Participerend Leiderschap
constructief samenwerken
Samen sterk in verandering
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Diversiteit & Inclusie
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
HELP! Beren op de omgevingsweg
Talent in Ontwikkeling
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Persoonlijk Leiderschap
E-learning, E-health & Domotica
De week van de vrijwilliger
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Generaties in dialoog.
Ontwikkeling, wij als EBS
De kunst van het ouder worden
Een lerende en adaptieve organisatie
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

OPVOLGENDE GENERATIES CREËREN SOCIALE EVOLUTIE ► NIEUWE GENERATIES SCANNEN HET NIET-VITALE IN EEN SOCIAAL SYSTEEM ► REAGEREN MET VERNIEUWINGSIMPULSEN ► ONTWIKKELEN ZICH VIA OPVOEDING, SCHOLING EN PEER-INTERACTIE ► DE DIFFERENTIATIE MET DE VORIGE GENERATIE = BRON SOCIALE EVOLUTIE = VORM VAN SOCIALE INNOVATIE VOOR DOWNLOADEN GENERATIE ARTIKELEN EN PROEFSCHRIFT: WWW.AARTBONTEKONING.COM

NIEUWE GENERATIES ALS EVOLUTIONAIRE KRACHTEN EVOLUTIE NIEUWE GENERATIES ALS EVOLUTIONAIRE KRACHTEN LEVENSFASEN GENERATIES FOCUS ENERGIE Senior Leider Medior Junior - Superspecialisatie - Hoofd leegmaken - Expertise overdragen - Actief met passie, naast het werk TRANSFORMATIE PROTESTGENERATIE (1940-1955) IN 2009: 54 – 69 JAAR GENERATIE X (1955-1970) IN 2009: 39 – 54 JAAR PRAGMATISCHE GENERATIE (1970-1985) IN 2009: 24 – 39 JAAR SCREENAGERS/ Y / EINSTEIN (1985-2000) IN 2009: 09 – 24 JAAR 2009 60 - Diversiteit constructief benutten - Bewust maken van wat werkt - Tussen mensen en samen doen - Procesgericht, balans zoekend 2009 45 - Lerende organisatie bouwen - Processen versnellen - Kennisnetwerken bouwen - Open, direct, persoonlijk 2009 30 - Authentiek, echt zijn - Multi tasken, multi mediaal - Multi etnisch, - identiteiten - Grenzeloos werken WERKNEMER 2.0 2009 15

EVOLUTIE VIA PROTESTGENERATIE > T/M > GENERATIE EINSTEIN X PRAGMATISCH SCREENAGERS/Y/EINSTEIN EVOLUTIE = CULTUURVERNIEUWING MACHO SOLEREN WERKEN HIER, LEREN DAAR (HER)STRUCTUREREN BLANK/MAN FORMEEL/AFSTANDELIJK BEDRIJF NR 1 GESLOTEN KENNISSYSTEEM INDIRECT FOUTEN ZIEN HIERARCHIE; EENR. VERKEER DRAAGVLAK VOOR 1 IDEE MONO ……… ERVARING TELT FEMINIEN MULTI DISCIPLINAIR SAMENWERKEN LEREN EN WERKEN INTEGREREN (LEER)PROCESSEN VERBETEREN MEER VROUWEN EN ETNICITEITEN INFORMEEL/VRIENDEN/SPEELS AUTHENTIEKE PROFESSIONAL NR 1 OPEN KENNISSYSTEEM, KENNIS DELEN DIRECT KRACHTEN ZIEN INTERACTIEF/ SAMEN DENKEN BESTE UIT VERSCHILLENDE IDEËEN MULTI MEDIA,- IDENTITEIT,- TASKING EIGEN ZIN EN HET ECHTE TELT TOENAME IQ EN EQ EN SQ

VIER REDENEN OM GENERATIES TE ONDERSTEUNEN IN HUN ONTWIKKELING ► SOCIALE INNOVATIE BEVORDERT (3/4) VAN DE INNOVATIES ► VITALITEIT, STEMMING EN WERKENERGIE STIJGEN TEGELIJK ► DUURZAME MANIER VAN CULTUURVERNIEUWEN ► BEVORDERT EIGENTIJDSE BEDRIJFSCULTUUR ► BEVORDERT COLLECTIEVE ONTWIKKELING, KLIMAAT VOOR INDIVIDUELE GROEI VOOR DOWNLOADEN GENERATIE ARTIKELEN EN PROEFSCHRIFT: WWW.AARTBONTEKONING.COM

► JONGSTE GENERATIE KWETSBAAR KAN JE ZIEN OF NIEUWE GENERATIES DE GOEDE KANT OPGAAN?! FOCUS OP HET PROCES ► CULTUUR-VERNIEUWENDE KRACHT VAN GENERATIES ENERGIEKE LEIDERS AANWEZIG?! GENERATIE MOET HET ZELF DOEN! JONGSTE SLIMMER EN OUDSTE WIJZER,.. WAARIN?! ► BEWUST PROCES > DIRECTE INTERVENTIES - VITALE EN ENERGIEKE SIGNAAL EVOLUTIE TEGENOVERGESTELDE SIGNAAL STILSTAND APATHIE SIGNAAL DEVOLUTIE ► JONGSTE GENERATIE KWETSBAAR ‘WHEN THE CANARIES STOP SINGING’ …………. > ALARM!!!!!! SIGNALEERT SNEL EN HAARSCHERP WAAR EVOLUTIE NODIG IS DIE EVOLUTIE MOET ZE ZELF CREËREN, ….. MET STEUN!

BEANTWOORDEN IN GROEPEN VAN VIJF GENERATIEGENOTEN IN 15 MINUTEN (SHARP) VRAGEN PER GENERATIE OVER P&O: WAT WILLEN JULLIE ALS SENIOR ANDERS GAAN DOEN?! WAARIN ZIJN JULLIE WIJZER?! WAT ZIJN JULLIE (X’ERS) BELANGRIJKSTE TWEE AGENDAPUNTEN?! HOE ONDERSTEUNEN JULLIE DE ANDERE GENERATIES IN HUN STREVEN?! WAT WILLEN JULLIE (PRAGMATEN) VERNIEUWEN OP P&O GEBIED?! WELKE STEUN WILLEN JULLIE VAN DE ANDERE GENERATIES?! WAAR KRIJGEN JULLIE WEL/GEEN ENERGIE VAN ?! WAARIN ZIJN JULLIE (EINSTEINERS) SLIMMER?!

WAT PROTESTGENERATIE BELANGRIJK VINDT IDEALISME DRIVE WAARDERING VOOR WAT ZE ZIJN EN WAT ZE DEDEN RESPECT GOEDE DISCUSSIES STATUS GOEDE SFEER HARMONIE EENHEID EN DRAAGVLAK WERK MET STATUS ZEKERHEID VASTE BAAN DÉ WAARHEID GOED IDEE ÉÉN DUIDELIJKE LEIDER FORMALITEITEN KENNEN DUIDELIJKE STRUCTUUR EN TAAKVERDELING VRIJE RUIMTE VOOR HET INDIVIDU DUIDELIJKE HIERARCHIE GOED UITLEGGEN ZENDTIJD VOOR EIGEN IDEE BEWONDERING VOOR WAT ZE ZEGGEN MONO TASKING ÉÉN DING TEGELIJK DRUKKE BAAN GOEDE THEORIEEN JUISTE DIPLOMA’S ZELFONTPLOOIING WETEN WAT ER MIS GAAT Binnen deze generatie is transformatie gaande: Naar voorlopige schatting wil 60% nuttig actief blijven, bijvoorbeeld door: ervaringskennis over te dragen en vragen zich af hoe? zich te specialiseren op klein terrein, dat ze goed kennen en waarbij ze passie voelen parttime werken, in ieder geval anders werken dan ze nu doen ‘kop leeg te maken’, waardoor ze zich meer bewust zijn van hier en nu WETEN WIE SCHULDIG IS

WAT GENERATIE X BELANGRIJK VINDT GEWOON DOEN VERBINDEN BRUGGEN BOUWEN SAMEN BEWUST ZIJN VAN WAT ER MOET GEBEUREN VERSCHILLEN CONSTRUCTIEF BENUTTEN REALISME PROFESSIONALISEREN DELEN VAN WAARHEDEN SAMEN DOEN TUSSEN MENSEN STAAN GEZONDE BALANS GOED LUISTEREN RESPECT EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID GOEDE DIALOOG ELKAAR KENNEN GEDEELDE VERANTWOORDELIJKHEID DUIDELIJK PROCES BEWONDERING VOOR COLLECTIEVE PRESTATIES RUIMTE EN RESPECT VOOR DIVERSITEIT BEWUST ZIJN VAN WAT ER SPEELT TEAMGEEST WETEN WAT GOED WERKT EVIDENCE BASED WETEN WAT MENSEN GOED KUNNEN ZELFONTPLOOIING KWALITEITSVERBETERING ENIGE ZELFREFLECTIE Deze bescheiden generatie is tamelijk onzichtbaar gebleven voor de andere generaties. De leiders worden nu zichtbaar, met vallen en opstaan: Wouter Bos, Alexander Pechtold, Jan Peter Balkenende. Maar ook Mathijs van Nieuwkerk, Marco van Basten, Agnes Kant …………………….. Wellicht wordt Barack Obama het grote voorbeeld

WAT PRAGMATISCHE GENERATIE BELANGRIJK VINDT EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID KENNIS NETWERKEN LEREN IN HET WERK INTERACTIEF WERKEN AAN CONCRETE RESULTATEN KENNIS DOELGERICHT BENUTTEN REALISTISCHE ANALYSES RESPECT ZELF REGELEN-DOEN MET JUISTE MENSEN SAMENWERKEN DIRECTE INVLOED GOED INTERAKTEREN PERSOONLIJK CONTACT EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID SPONTAAN EN INFORMEEL SAMENWERKEN BEWUST ZIJN VAN WAT JE WILT EFFICIENT PROCES GOED ANALYSEREN PROCESSEN VERSNELLEN PLEZIER IN WERK GOED DEBATTEREN EXPERTISES BUNDELEN TEAMCHEMIE POSITIEVE FEEDBACK ZELFONTPLOOIING WETEN WAAR JE GOED IN BENT AMBACHTELIJK PRAKTIJK VERBETEREN KRACHTEN GOED BUNDELEN VERSCHILLEN NAAST ELKAAR LATEN BESTAAN VLOTTE RESULATEN IN DE ECHTE PRAKTIJK ZELF- EN PROCESREFLECTIE STRUCTUUR ONDERSTEUNEND Deze generatie heeft zich in grotere organisaties massaal ongewild aangepast aan verouderde werkwijzen. Dat frustreert ze, komen waarschijnlijk nu (pas?!) echt in actie om lerende organisaties te bouwen. Sterke drive om zelfsturend te zijn, processen te versnellen en samen te werken met experts

KENNIS OVER DE SCREENAGERS DE WAARHEID BESTAAT NIET KENNIS IS VERGANKELIJK MULTI KENNISBRONNEN VMBO VWO/HBO/WO ZEKERHEID VASTE BAAN LEUKE COLLEGA’S PASSEND UITDAGEND AFWISSELEND WERK WAARDERING VOOR WIE ZE ZIJN AUTHENTIEK ZIJN ECHT MULTI TASKING, GEBRUIK - MEDIA, HANTEREN MULTI IDENTITEITEN VEEL STRUCTUUR AFGESTEMD OP PERSOON LEUKE ORIGINELE BAAN DIRECTE VOLDOENING IN WERK VEEL SAMENWERKEN STRUCTUUR AFGESTEMD OP RESULTAAT KEUZEMOGELIJKHEDEN DIRECTE BEGELEIDING PERSOONLIJK BEGELEIDING (DIRECT) BESCHIKBAAR PERSOONLIJKE OPEN SFEER IETS BETEKENEN VOOR SOCIALE OMGEVING ZELFONTPLOOIING BENUTTEN (STERK TOENEMENDE) DIVERSITEIT?!