Basistraining groepsmaatschappelijk werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Effectief coachen van vrijwilligers
situationeel leiderschap
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Thema 9 Begeleidingsstijlen
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Situationeel begeleiden
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Workshop teamvorming en leiderschap
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
PLATO™-Intensief- Leadership
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Leidinggeven en coachen
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Aan de slag met competenties beoordelen
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Studiedag Groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Coachen 2 november 2010.
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
C. Molmans SOD-Opleidingen
VERSTERK WAT WERKT.
Opvoeden.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Toetsvereisten Toetsonderdeel 1) theoretische toets en reflectieverslag / eind kwartaal 3 De lessen worden afgesloten met een theoretische toets met open.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Begeleiden en Coachen week 5
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Communicatie 3e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
‘Motiveren kan je leren’
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Basistraining groepsmaatschappelijk werk Van intuïtief doen naar bewust methodisch handelen! 29 oktober 2013

Processen in groepen Model Integrale Procesbegeleiding van Groepen (IPG) zoekt een samenhang tussen: Groepsontwikkeling (fases) Niveaus Leiderschap De context van de groep

Leiderschapsstijl Context Groepsontwikkeling Niveaus

Fases in groepen: Voorfase Oriëntatiefase Machtsfase Affectiefase Autonome groep Afsluitingsfase

Niveaus in groepen: 1. Inhoudsniveau = WAT 2. Procedureniveau = HOE 3. Interactieniveau = Tussen de deelnemers 4. Bestaansniveau = Binnenwereld deelnemers 5. Contextniveau = Invloed omgeving 5

Leiderschapsstijlen

Sterk gericht op taak, Weinig gerichtheid op mensen Vastberaden Initierend Abitieus Taak komt op de eerste plaats

Sterk gericht op taak, Sterke gerichtheid op mensen Streeft naar verkleinen machtsverschillen Weet anderen goed te motiveren Integreert het individu met de organisatie Werkt toe naar gemeenschappelijke doelen

Lage gerichtheid op de taak Hoge gerichtheid op de mensen Houdt communicatiekanalen op, luistert Begrijpt anderen, steunt, werkt goed samen met anderen, is coöperatief

Han zijn leiderschapsstijl Welke stijl / stijlen heb je gezien? Voorbeeld van een stijlwisseling? Met welk effect op de groep? 10

Mijn eigen leiderschapsstijl Waar ligt mijn hoofdaccent volgens de test? Taakgericht - Relatiegericht In hoeverre herken ik mij hierin? Hoe uit zich de test in mijn concrete gedrag? Welke zou ik ik nog meer willen / moeten ontwikkelen? 11

GEZOCHT ! - Cobegeleider Ik zoek een cobegeleider die …………… (kwaliteiten, expertise, kenmerken, stijl, etc. etc.) Ik bied aan ……………………………………... 12

Co-begeleiding Waarom heb ik jou gekozen? Waarin zou jij complementair kunnen zijn? Wat zou ik jou in de complementariteit kunnen bieden? Welke effecten zou de samenwerking op onze groep kunnen hebben? Waar liggen de valkuilen? 13