Het T-pack model en de iPad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Welkom! iPad in de (reguliere) brugklassen 15 mei 2014.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Schooloverstijgend samenwerkend leren
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Collectief portfolio groep 3
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Leren = Concentreren I II III.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Speel je slim! Docentevent 10 april 2014 Marga Pruijt Fontys Hogeschool HRM en Psychologie.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Informatie- avond groep 6
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
Effectief rekenonderwijs
Kwesties rond ict verbonden
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Presentatie Executieve functies
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Training digitale didactiek
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Een frisse blik op de les Lotte van Kempen.
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Kikker kleuren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Differentiatie in de klas
Mijn visie op onderwijs
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
E health, Domotica en E-learning
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Het T-pack model en de iPad

Jan van Stormbroek Consultant ICT & Onderwijs Hogeschool Windesheim - Zwolle jz.van.stormbroek@windesheim.nl www.twitter.com/stormbroek www.windesheim.nl 06 24868123

Brainstormopdracht: denken - delen - uitwisselen Overleg met je collega: waar denk je aan bij de iPAD in het MBO? Open op een iPad in de map “Stormbroek” het programma SimpleMind+ en maak een mindmap Plenaire uitwisseling

Opdracht bij inleiding: Open het programma Lino in de map “Stormbroek” Open het canvas Conferentie MBO-Raad Plaats een memo zoals in de voorbeelden

Invoeren van iPad in het MBO Praktijkvoorbeeld: Invoeren van iPad in het MBO Strategieën:

Maak uw keuze: 1 minuut Keuze voor iPad Keuze voor iPad Onderwijsvisie Onderwijskundige ontwikkelingen Keuze voor iPad Onderwijskundige ontwikkelingen Onderwijsvisie Onderwijsvisie Onderwijskundige ontwikkelingen Wel of geen iPad Betekenisvol, Doelgericht, Minder Individueel, Minder Handelingsplan Maak uw keuze: 1 minuut

Visie op onderwijs een paar voorbeelden: Uitdagend onderwijs (activerend, boeiend, actueel) Leren met hoofd, hart en handen Iedere leerling voelt zich bij ons uitgedaagd Wij komen tegemoet aan de behoeften van elke individuele leerling Opleiden vanuit Competentiegericht onderwijs

T-pack en de iPad Hoe zet ik de iPad pedagogisch/ didactisch verantwoord in?

Goed onderwijs? pedagogisch didactisch inhoud

pedagogisch-didactische vakkennis Goed onderwijs: pedagogisch-didactische vakkennis technische & pedagogisch didactisch inhoud ICT (iPAD)

technische & pedagogisch-didactische vakkennis integreren van kennis Kennis- overdracht? Kennis- constructie? Welke beginsituatie? Welke leerlingen? technische & pedagogisch-didactische vakkennis welke app? welke doelstellingen? Welk onderwerp? pedagogisch didactisch inhoud Werkvorm(en)? Welk vak geef ik? ICT (iPad) Hoe zit het met leerstijlen?

Oriënteren op een onderwerp VOORBEELD Oriënteren op een onderwerp pedagogisch didactisch inhoud iPad- toepassing Mindmap programma

iPad toepassingen Oefenen Brainstormen Presenteren Social Media Filmpjes maken Animatie maken Instructie Tekenen Fotografie Tekstverwerking Spreadsheet Zoeken

Opdracht 1 - Maak 2 groepen - Leg de gele app-kaartjes uit het bruine zakje op tafel - Trek een groen vakgebiedkaartje uit het groene zakje - Trek een rood werkvormenkaartje uit het rose zakje - Leg het vak en de werkvorm naast elkaar en zoek een geschikt app-kaartje - Doe dit minimaal 6 keer en maak een foto met je iPad

Opdracht 2 - Doe alle kaartjes terug - Leg de rode werkvormkaartjes uit het rose zakje op tafel - Trek een groen vakgebiedkaartje uit het groene zakje - Trek een geel app-kaartje uit het bruine zakje - Leg het vak en de app naast elkaar en bedenk een geschikte werkvorm - Doe dit minimaal 6 keer en maak een foto met je iPad

Vervolgstap - In de vorige opdrachten heeft u keuzes gemaakt - Op basis van deze keuzes kunt u samen op zoek gaan naar geschikte apps - Optie 1: via de app-store (algemeen) - Optie 2: via eduapp.nl (Marieke van Osch)

Terugblik deze sessie “Teach as you preach” - Evalueren met Socrative (zowel webbased als app) - Open op een iPad in de map “Stormbroek” de app “student” - voor het roomnumber in: - beantwoord de vragen - terugblik: uitkomsten