Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Moeders Informeren Moeders
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Het OKC en (pedagogische) diversiteit
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Door: Mirjam Blumenthal
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Alfa-college Bewegen in het curriculum en de gezonde school op Alfa-college Anna Veeneman & Patty Veen.
NME: kiezen, leren, meedoen
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
“Let’s talk about you & me”
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Transdisciplinaire projecten
Samen werken aan een gezonde regio!
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
plaats datum naam trainer
Vaderschap Versterken
Bijdrage Symposium ´Vaderschap in diversiteit´, 17 juni 2011
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Handelingsgericht samenwerken
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
Uitwisseling Roermond
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Sociaal netwerk methodiek
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Opgroeien in de stad les 3
Jamila Achahchah Wie zorgt voor mantelzorgers van niet westerse afkomst.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Schoolpoortwerking Vrienden van het Huizeke ism BPA OCB Sint Jorisschool Brussel.
Informele hulp bij huishoudens met dementie
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Pilot GZ-psycholoog Kinder & Jeugd Intercultureel
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in veelkleurig Amsterdam Susan Ketner & Cecile Winkelman 10 november 2011

Even voorstellen… Wie is zelf ouder/opvoeder? Heb je wel eens een opvoedadvies of cursus gevolgd? Ken je Triple P vanuit je werk? Werk je dagelijks in een cultureel diverse omgeving? Heb je ervaring met Triple P en migranten ouders?

Triple P Divers: Achtergrond Brede implementatie in Amsterdam Diverse populatie (helft jeugd niet-westers) Weinig bekend over toepassing in diverse populatie Onderzoek over opvoeding: migranten ouders deels andere vragen, accenten en minder reflectie (laagopgeleiden) Praktijk: twijfels bij beroepskrachten

Triple P Divers: Vraagstelling & Opzet Onderzoek Hoe kan volgens ouders en beroepskrachten het aanbod van Triple P (niv. 3 en 4) nog beter aansluiten bij migrantenouders? Opzet: Literatuurstudie Bereikcijfers 32 interviews ouders met kinderen tot 12 jaar 53 interviews beroepskrachten 22 interviews ouders tieners Expertmeeting

Triple P Divers: Eindproducten Rapportage Triple P Divers beroepskrachten en ouders 0 tot 12 jaar (incl. bereik) Brochure: Triple P Divers: nog beter aansluiten bij migrantenouders Artikel Ervaringen ouders van tieners (incl. tips voor professionals) Literatuurreview (nationaal & internationaal)

Triple P Divers

Geluiden uit de praktijk: eens of oneens Migranten ouders worden niet bereikt met Triple P Inhoud en visie van Triple P sluiten niet aan bij ouders met diverse culturele achtergrond Het programma is qua uitwerking niet geschikt Het werken met migranten ouders vraagt extra bagage van de beroepskracht

Migranten ouders worden niet bereikt met Triple P

Bereik migranten ouders met Triple P %Triple P Interventies (3 t/m 5) % Kinderen 0 – 12 jaar Amsterdam Autochtoon 33% 38% Niet-westers allochtoon 54% 50% Westers allochtoon 6% 12% Onbekend 7% 0%

Tips voor de start van Triple P Werving op voor ouders bekende plaatsen zoals OKC/CJG, school en (migranten) zelforganisatie Werven via informele contacten Outreachende benadering: ervaren ouders als ambassadeur Wegnemen wantrouwen door beroepskracht zoals rond vragenlijsten Beroepskracht die de eigen taal spreekt

Inhoud en visie van Triple P sluiten niet aan bij ouders met diverse culturele achtergrond

Tips over de inhoud Extra inhoudelijke thema’s: seksualiteit & sekse specifieke opvoeding, opvoeden in twee culturen, echtscheiding en rolverdeling in het gezin. Informatie over ‘opvoeden in de Nederlandse context’ (wens voor gemengde groepen)

Het programma is qua uitwerking niet geschikt

Tips voor de uitvoering Werk meer met visuele dan tekstuele middelen - DVD in Nederlands, Turks, Marokkaans & Berbers, Engels - Beeldmateriaal weerspiegeling van multiculturele samenleving - Oefenen m.b.v. rollenspel Vertaalde materialen o.a. tipsheets Gesprek of cursus in eigen taal

Het werken met migranten ouders vraagt extra bagage van de beroepskracht

Tips voor de beroepskracht Tijd om bij de start je de methodiek eigen te maken Extra tijdsinvestering - taal - werving Specifieke deskundigheid aansluiten opvoedstijlen en relevante thema’s van migrantenouders herkennen Diversiteitscompetenties van beroepskrachten versterken

Triple P Divers: Conclusies Wat werkt: Concrete vaardigheden om opvoeding aan te kunnen 5 basisprincipes Rollenspellen DVD Uitwisseling in een groep Beroepskrachten die de taal van de ouder spreken Vertaalde materialen Werven op plaatsen waar ouders toch al komen (OKC) Wat kan beter: Methodiek goed eigen maken Vertaalde materialen & divers beeldmateriaal Meer tijd om interventies uit te voeren Meer investering in werven en behouden deelnemers Eenvoudige vragenlijsten Extra thema’s o.a. Opvoeden in Nederland Interculturele competenties

Bedankt voor uw aandacht www.kenniswerkplaats-tienplus.nl www.verwey-jonker.nl www.kwaliteitinopvoeden.nl www.positiefopvoeden.nl