Informatiebijeenkomst Sociale Kaart
Digitale ontwikkelingen & de 1e lijns zorg Agenda Inleiding Digitale ontwikkelingen & de 1e lijns zorg Vinden en gevonden worden? Wat vinden we belangrijk? De Sociale Kaart in de regio van Stichting Oogg Pauze Inventarisatie wensen en vragen vanuit uw praktijk 04/04/2017
Er gebeurt een hoop digitaal…
Uitgangspunten inzet digitale media Wat is het doel? Voor welke doelgroep? Waarom komt iemand naar een/je website? En hoe? 90% consumenten komt via zoekmachine Niet op homepage maar specifieke pagina’s Veelal via portals en verzamelplaatsen En verwijzers? Internet heeft verschillende functies – wat is voor jou belangrijk? En hoe organiseer je dat zo efficiënt mogelijk? Internet als communicatie/presentatie medium Internet als medium voor optimalisatie van processen 04/04/2017
Verschil in doel & doelgroep Vindbaarheid? Patiënt of Verwijzer? Waar iemand vandaan komt is minder relevant. De juistheid van informatie & minimale administratieve last telt!
Verschil in doel & doelgroep Proces optimalisatie? Patiënt of Verwijzer? Wat helpt u in de verbetering van de kwaliteit en efficiëntie van uw dienstverlening?
Verschil in doel & doelgroep Vindbaarheid? Patiënt of Verwijzer? Welke informatie is relevant? Ook hier weer uniformiteit, actualiteit en zo weinig mogelijk inspanning
Verschil in doel & doelgroep Proces optimalisatie? Patiënt of Verwijzer? Gericht op verwijzen, samenwerken, andere toepassingen?
Hoe vindt u nu uw weg in de zorg? Welke bronnen gebruiken u? 04/04/2017
Wat wilt u eigenlijk weten? Van wie? Welke informatie is belangrijkst? Regionaal/landelijk/wijk? Ketenzorgprojecten? Anders? 04/04/2017
Sociale Kaart Oogg/Verwijskompas Voor & door zorgverleners – wie doet wat, waar? Kwalitatieve detail informatie, actueel Regionaal & landelijk Beperking administratieve lasten voor u – centraal informatie management 1 plaats onderhouden, uniformiteit, regie Actieve redactie Oogg/Verwijskompas Kostenbesparing zorgbreed Momenteel minimaal 16 miljoen euro kosten per jaar (!!) 04/04/2017
Waarom een Sociale Kaart? Noodzakelijk voor een sterke eerste lijn Begin van de mogelijkheid tot samenwerking Dat kan alleen indien de informatie compleet, (zorginhoudelijk) relevant en goed vindbaar is Startpunt van beveiligde communicatie mogelijkheden Dat vraagt om een inspanning van iedereen in het veld Niet alleen adresgegevens Zo compleet mogelijk 04/04/2017
Wat is Verwijskompas? Opgezet door twee Amsterdamse huisartsen: ontstaan vanuit de praktijk, gericht op de professional. Kernwaarden Doel is een volledige, up2date sociale kaart Gezamenlijk, voor & door zorgverleners Eénmalig opvoeren en op meerdere plaatsen publiceren (ipv op vele plaatsen gegevens updaten) U blijft eigenaar van uw gegevens, u beslist altijd zelf over publicatie Onafhankelijk: Geen commerciële inmenging 04/04/2017
Wat houdt de sociale kaart van Verwijskompas in? Volledige sociale kaart: Overzicht van up to date adressen Overzicht van aandachtsgebieden en specialisaties Overzicht van ketenzorgprojecten Eerste én de tweede lijn Lokaal overzicht én bovenregionale aanbod (landelijk) Voor de beroepsgroep: besloten, met intercollegiale gegevens (aandachtsgebied) én openbare publicaties. 04/04/2017
Aanpak Samen met de ROS (Regionale Ondersteuningsstructuur) en de koepels actieve opzet van de regionale Sociale Kaart met zorgprofielen Samenwerking met 1ste Lijn Amsterdam, ZONH, Lijn 1 Haaglanden, REOS Zorg, Elann, ProGez, Oogg, Caransscoop, Roset, ROS Friesland; opmaat naar landelijk Introductie Centraal Zorgmutatieformulier voor zorgverleners, aansluiten partijen voor deelname mutatieservice (‘verhuisservice’) Actieve redactie & geavanceerd ICT platform 04/04/2017
Basis Datamodel Waar Wie Wat Regio Organisatie Discipline Medewerker Specialisatie Medewerker Beroep Functie Specialisatie Persoon
Architectuur overzicht REDACTIE PROFILERING PUBLICATIE Vrijgegeven Wijziging of Nieuw Zorginzicht.nl CRM NIEUW ACTIEF SOAP Publicatie Mgmt Load (interval) Andere website.nl Wijziging of Nieuw Verwijskompas.nl Overige publicaties (Gidsen) Redactie ZMF (zorg mutatie formulier CRM (zuster CRM) Identificatie & autorisatie Uitnodiging Functionaliteiten: Verwerkt nieuwe-gewijzigde zorgaanbieders Verwerkt wijzigingen zorgaanbieders Zoekt selecteert naar relationeel model Accordeert wijzigingen/nieuw Pusht data naar ACTIEF in TRANSACTIE omgeving Data structuur: Relationeel: De redactie vertaalt de input vanuit zorgaanbieders naar het VK model. Functionaliteiten: Autorisatie/login beheer Wie publiceert wat? Triggert publicatie naar Online Data push (ACTIEF) naar publicatie omgevingen Webform: Zorgmutatieformulier (ZMF): Creeer en Update informatie Informatie kan tussentijds bewaard blijven Triggert push NIEUW naar Redactie, na <VERZENDEN> Data structuur: ACTIEF: Relationeel (als REDACTIE systeem) NIEUW: Semi-relationeel - De gebruiker wijzigt de info, maar zoekt/selecteert niet uit de database. DISCIPLINE en MEDEWERKER zijn wel relationeel. Functionaliteiten: Search (openbaar/inter-collegiaal) Display (openbaar/inter-collegiaal) Triggert ZMF/ Identificatie Data structuur: NIET Relationeel: Zo plat mogelijk, weinig/geen intelligentie
Zorgmutatie formulier
04/04/2017
Wie voldoet er aan uw zoekcriteria: indeling in Medische, Paramedische, Bovenregionale of Overige pagina’s. 04/04/2017
Naar de pagina van de zorgaanbieder: bereikbaarheid, aandachtsgebieden, verwijsindicatie en registraties. 04/04/2017
Ketenzorgprojecten: deelnemers, protocollen, downloads. 04/04/2017
04/04/2017
Opbouw Sociale Kaart in de regio van Stichting Oogg Informatie verzameling, eerste presentatie op www.zorginzicht.nl en via iPhone en Layar mobiele telefoon apps (openbare informatie) – zie volgende slides Na afronding verzamelproces, presentatie op de nieuwe website van Verwijskompas.nl (nu in ‘verbouwing’) – najaar 2012 (openbare informatie + intercollegiale informatie, incl. ‘intelligent zoeken’) Nieuwe website bevat een visuele kaart inclusief zoeken op tekst. Vormen van gerichte / gestandaardiseerde zoek ‘strings’ zijn mogelijk (doorontwikkeling) – bv jeugd GGZ 04/04/2017
04/04/2017
04/04/2017
04/04/2017
Verwijskompas op de mobiele telefoon - Layar 04/04/2017
Verwijskompas op de mobiele telefoon - iPhone 04/04/2017
Financieel / Continuïteit Opbouw van de Sociale Kaart is gefinancierd door Menzis/Oogg/Verwijskompas Partijen die aansluiten regionaal en landelijk delen mee in kosten voor onderhoud & doorontwikkeling Redactie & presentatie services Zorgverlener bepaalt informatie deling – actieve rol in doorverwijzen Publiek / Private samenwerking vanuit ROS netwerk Verwachte besparing zorgbreed: minimaal 14 miljoen euro per jaar (bij verschillende organisaties) 04/04/2017
Vul het formulier in! Vandaag nog! Zo compleet mogelijk Hoe verder? Vul het formulier in! Vandaag nog! Zo compleet mogelijk Andere praktijken krijgen per mail en post het formulier Eerste inventarisatieronde & publicatie op zorginzicht.nl Daarna tweede inventarisatieronde Eind publicatie Sociale Kaart op Verwijskompas.nl Start doorlopende update & jaarlijkse contactrondes 04/04/2017
Pauze! 04/04/2017
Samenwerking andere organisaties Welke organisaties vragen nu om informatie? Met welke organisaties zou u willen dat Oogg/Verwijskompas gaat samenwerken voor informatie uitwisseling? Met welke organisaties absoluut niet? Hoe staat u tegenover een Raad van Toezicht voor informatie uitwisseling en mandaat? 04/04/2017
Dank voor uw hulp om de Sociale Kaart tot een succes te maken! Vragen? Dank voor uw hulp om de Sociale Kaart tot een succes te maken! 04/04/2017