Taal en rekenen in het mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
De rekentoets.
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
College voor Examens, Rol van Contactpersonen Implementatie coe in mbo 13 september ‘10 Jan Paul de Vries.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Taal en rekenen in beweging!
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
NU ENGELS.
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Onderwerpen presentatie
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Voorlichting Examinering Cohort 2013 aanvullingen november 2015 Aanpassing cesuur Engels beroeps.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Nederlands, Engels en rekenen mbo - actualiteit Bijeenkomst Instruct Woensdag 10 december Hilversum Alet van Leeuwen.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Transcript van de presentatie:

Taal en rekenen in het mbo Actuele ontwikkelingen Taal en rekenen in het mbo Kenniskring Orde & Veiligheid 14 mei 2009 Akke Vos

Zorgen over kwaliteit Doelen worden niet gehaald Onderwijsvormen sluiten niet of onvoldoende op elkaar aan Eerder verworven kennis, vaardigheden en competenties gaan weer verloren Goede leerlingen en studenten presteren relatief zwak

Actuele ontwikkelingen Taal- en rekenniveaus van leerlingen moeten in alle onderwijssectoren omhoog Referentieniveaus taal en rekenen: voor de gehele breedte van het onderwijs gezamenlijk aanpakken niveauverhoging en – onderhoud doorlopende leerlijnen

‘Commissie Meijerink’

Referentieniveaus Taal en Rekenen

Referentiekader & stelsel

Referentiekader : Raamwerken Niveauvergelijking Raamwerk Nederlands A1 A2 B1 B2 C1 C2 Refer.niv. taal & rekenen 1F 2F 3F 4F Raamwerk rekenen/wisk. X2 Y1 Zie voor taal: www.coordinatiepunt.nl/overzichten.html (taaleisen in dossiers) Zie voor rekenen: www.fi.uu.nl/mbo/kwalificatiedossiers (raamwerkniveaus in dossiers) www.fi.uu.nl/mbo/raamwerkrekenenwiskunde (inhouden achter niveaus) Ook te bereiken via website Steunpunt, onder [Kaders en regels]

Stand van zaken mei 2009 Najaar 2008: Veldraadplegingen PO/VO/MBO Breed draagvlak voor sectoroverstijgende invoering van de referentieniveaus in alle onderwijssectoren : verankering in augustus 2010 Zorgen over haalbaarheid voor zwakkere leerlingen 22 dec 2008: brief staatssecretaris naar mbo-instellingen aanpak tot 2010 aanpak vanaf 2010 Voorjaar 2009: aanpassing/uitwerking referentiekader Augustus 2010: opgenomen in wet- en regelgeving

Ondersteuning Financiële ondersteuning met vanaf 2010 impuls van 50 miljoen p.j. Uitvoeringsplan taal en rekenen (komt mei 2009) Vanaf voorjaar 2009 diagnostische toetsen beschikbaar (toetsing loopt van 13 april tot 18 mei) Vanaf januari 2009 Steunpunt taal en rekenen mbo

Diagnostische toetsen (1) Doel: Ondersteunen scholen bij niveaubepaling en diagnose Landelijk beeld van huidige niveau van deelnemers Drie niveaus: 3F, 2F en een eenvoudiger variant voor leerlingen van wie ingeschat wordt dat ze mogelijk het 2F niveau niet halen. Domeinen: Taal: lezen, luisteren, taalverzorging (spelling en grammatica), elk domein 50 minuten Rekenen: getallen, verhoudingen, meten en meetkunde, verbanden (100 minuten)

Diagnostische toetsen (2) Doelgroepen: bovenbouw VO en heel MBO Opgaven zijn voor beide doelgroepen geschikt Context: algemeen, opleiding, beroep Organisatie: Inschrijving voor afname tot 31 maart (website Steunpunt) Afname 2008-2009 tussen 13 apr en 8 mei 2009-2010 half okt tot apr 2010-2011 sept tot apr Scholen bepalen zelf welke leerlingen deelnemen. Digitale rapportages Deelname voor scholen gratis (gefinancierd door OCW)

Diagnostische toetsen (3) Rapportage Op leerlingniveau: Profielanalyse (voor rekenen en taalverzorging): hoeveel goed en wat was verwachting t.o.v. totale resultaat? Afstand tot een referentieniveau voor alle domeinen Op groepsniveau: Vergelijking met landelijke gemiddelden (anonieme benchmark) Systeemniveau: Scores van leerlingen uit het voorlaatste jaar worden gebruikt voor een nulmeting op systeemniveau

Centraal ontwikkelde examens (ceo) taal & rekenen Voor mbo-4 vanaf 2014 wettelijk verplicht vanaf 2012 doen alle scholen ervaring op met afname Invoering in 4 stappen (zie verder) Uitgangspunten: flexibel in afname-momenten, digitaal ontwikkeling met betrokkenheid mbo-veld geleidelijke opbouw met prototypes, voorbeeldexamens, proefexamens etc. Mbo 1 t/m 3: verkenningscommissie

CEVO / CvE CEVO / CvE COE CEVO nu in voortgezet onderwijs bestuur (vertegenwoordigt onderwijsveld) management (vak)secties (leden uit veld) COE centraal ontwikkelen – decentraal afnemen CEVO nu in voortgezet onderwijs richting aan constructie: opdracht aan Cito obv examenprogramma vaststellen, normeren, evalueren syllabus voor CE-deel (tbv docent en deelnemer)

COE voor niveau 4 Geleidelijk  4 stappen (zie schema) Prototype Voorbeeldexamens, syllabus Pilotexamens Examens (zie schema) Met betrokkenheid veld tussentijdse raadplegingen samen met veld vertegenwoordigers

Prototype Eerst prototype Taal: referentieniveau 3F (Meijerink) lezen zakelijke teksten luisteren (evt. schrijven incl. taalverzorging) Rekenen: referentieniveau 3F voorlopig alle subdomeinen Ontwikkelgroep prototype: leden uit mbo (ervaren docenten) samen met constructiegroep Cito (ook docenten uit mbo) tot juni

Raadpleging Raadpleging Digitale raadpleging over prototype (jun-aug ‘09) NB 18 juni Flitsbijeenkomst Steunpunt (zie site) Daarna (aug. 2009) definitief besluit over: welke domeinen/ onderdelen aard en aantal van de contexten lengte 1 cijfer per taal/rekenen of per deelvaardigheid welke periode voor afname Dan ook start syllabuscommissie (ook uit het veld)

Vorm COE Vorm van het examen Digitaal, flexibel (evt. ook papier) Voorlopig drie perioden van 2 weken per jaar (?) In context: algemeen beroepsgericht + burgerschap (beperkt) specifieke contexten (in clusters ?) Open/gesloten? Lengte?

Niveau 1 t/m 3 ?? Verkenningscommissie: welke onderdelen lenen zich voor coe in welke vorm Conclusies zomer 2009 In ieder geval: vorm van centraal ontwikkelde examens zelfde principe van geleidelijkheid en raadpleging en samenwerking veld als niveau 4

Aanpak op korte termijn (1) Nederlands Kwalificatiedossiers vanaf 2007 brondocument LL&B: generieke eisen Nederlands op basis van CEF-raamwerk (a t/m c niveaus) Raamwerk Nederlands tot (cohort) 2010 goede basis voor referentieniveaus taal (B1→2F, B2→3F) voor niveau 1 t/m 3 tot 2010 streefniveau: leerlingen en instellingen worden nog niet keihard afgerekend. voor niveau 4 tot 2010 geldt als norm: 3 van de 5 taalvaardigheden op voldoende niveau afsluiten

Aanpak op korte termijn (2) Nederlands Haalbaarheid Nederlands bij mbo 1,2, 3 (Nu nog) laag taalniveau bij instroom Uitgangspunt: school en leerling zetten zich in om de vereiste taalniveaus te behalen Leerlingen afrekenen op niet halen? Besluit OCW (brief 22 dec): Inspannen om vereiste taalniveaus te halen Behalen niveaus tot 2010 geen vereiste voor diplomering School/opleiding bepaalt zak-/slaagbeslissing Behaalde niveaus vermelden bij diploma (resultatenoverzicht) Toezicht inspectie in lijn met OCW-beleid

Aanpak op korte termijn (3) Rekenen en mvt Raamwerk rekenen/wiskunde in 2009/2010 niet (voor een jaar) vastgesteld in KD’s en LLB wel gelden ‘normaal’ de eisen aan rekenen en wiskunde die (impliciet) al zijn opgenomen in het kwalificatiedossier raamwerk in dossiers als handreiking voor vormgeving onderwijs MVT voor niveau 1 t/m 3 géén generieke eisen mvt wel eisen vanuit het beroep in kwalificatiedossier mogelijk voor niveau 4 vanaf 2010 Engels op niveau A2/B1 als generieke eis opgenomen in kwalificatiedossiers

Aanpak op korte termijn (4) norm “3 van de 5” Huidige WEB: alle deelkwalificaties voldoende voor behalen diploma Experimenteerregeling cgo: KD: geen deelkwalificaties school verantwoordelijk voor een deugdelijke slaag/zakbeslissing Toezicht inspectie op examinering cgo Is examenregeling toereikend? Beslissing OCW: 3 van de 5 taalvaardigheden op voldoende niveau is acceptabel

Steunpunt taal en rekenen mbo Nu (of later) nog vragen? Meer vragen? Steunpunt taal en rekenen mbo www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl (of via logo op) www.mbo2010.nl Activiteiten Website Helpdesk Flitsbijeenkomsten Netwerken (taal, rekenen) Pilots Overzicht aanbod leermiddelen, ondersteuningsmogelijkheden e.d