Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Auditen op succes waarderend auditen
Appreciative inquiry:
Door goede gesprekken groeien
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Talenten boven water krijgen
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Presentatie Dag van de Uitvoering “Je moet maar durven!”
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Appreciative Inquiry & Leiderschap
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
De tafel van:.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Tegen de stroom in Investeren in mensen, juist in krappe tijden Werkconferentie Bedrijfsvoering 2 november 2011.
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Ciara ‘The Sand’. Opdracht Observeer het publiek tijdens je bezoek.
Harry Potter Studios.
Een theoretische verkenning
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ontwerpsessie: Game changers ‘Anders denken anders doen’
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Preek Jakobus 2:
Personeelsessie LOKO.
De dag van het solliciteren - introductie
FABELEN Essentie zien Disfunctionele patronen doorbreken
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
MANTELZORGGESPREK.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Reflecteren.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Anders kijken, anders doen
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning

Twee voorbeelden Organisatie die verantwoordelijk is voor het beheren en onderhouden van de infrastructuur ‘Maffiose praktijken’ bij de beheerders van een tunnel Management dat al zeker 15 jaar niet ingrijpt Ziekenhuis Woede, schelden, onvoorspelbaarheid in humeur, testen van nieuwe mensen, is heel gebruikelijk Hoge mate van eenzaamheid, apathie en frustratie bij medewerkers Management worstelt met eigen onmacht

Twee voorbeelden In beide voorbeelden is er sprake van ‘stil conflict’: Er gaat hier ontzettend veel goed Daar hebben we het vooral met elkaar over We willen ons uiteraard nog wel ontwikkelen We vinden elkaar ook erg aardig Want zijn het erg met elkaar eens En hebben absoluut geen conflict

AI bij stil conflict? Stelling 1: De adviseur die in deze twee situaties waarderende interviews gaat doen, moet een verbod krijgen om ooit nog het adviesvak uit te oefenen… Want: hiermee bevestigt de adviseur het disfunctionele patroon van de organisatie

AI bij stil conflict? Stelling 2: Bij stil conflict moet een adviseur conflict en spanning waarderen en het conflict (de variëteit) boven tafel halen

Doel van deze workshop Onderzoeken hoe AI meer kan zijn dan happy, happy, happy… Onderzoeken hoe je disfunctionele patronen, vastgezette definities, conflict en spanning waarderend kunt benaderen en kunt doorbreken… Onderzoeken hoe je conflict en spanning kunt benutten bij verandering door het te creëren…

Een waarderend gesprek Denk terug aan een conflict dat je werkelijk veel heeft opgeleverd. Vertel beeldend hoe dit conflict ontstond en verliep Wat heeft dit conflict je opgeleverd? Wat maakte dat dit conflict zo waardevol was? Welke voorwaarden waren aanwezig? Het is juni 2011 en je kijkt terug naar de conflicten die je in het afgelopen jaar hebt gehad. Hoe heb je ervoor gezorgd dat elk conflict waardevol was? Wat hebben die conflicten je uiteindelijk opgeleverd?

Een waarderend gesprek Waar waren jullie het meteen over eens? Welke vraag zou spanning in jullie gesprek hebben opgeleverd en heb je niet gesteld? Wat zou het je opleveren als je de vraag wel zou stellen? Welk oordeel heb je niet tegen je gesprekspartner uitgesproken? Welke mogelijkheden in het gesprek hebben jullie dus uitgesloten? Ga nog eens op zoek naar variëteit…

Reflectie AI komt oorspronkelijk voort uit sociaal constructionisme Sociaal constructionisme: werkelijkheid wordt geproduceerd in interactie Disfunctionele patronen: vastgezette werkelijkheden Doorbreken disfunctionele patronen: opzoeken van variëteit AI: waarderen van variëteit

Reflectie Opzoeken van variëteit: Conflict/vastzittend patroon sociaal? Dan interveniëren op inhoud Conflict/vastzittend patroon inhoud? Dan interveniëren op sociaal Conflict/vastzittend patroon sociaal en inhoud? Dan buitenom interveniëren

Reflectie Bespreek met elkaar Waar in je werkomgeving geen ruimte meer is voor variëteit en werkelijkheidsdefinities zich hebben vastgezet Hoe je op een waarderende manier variëteit zou kunnen introduceren Hoe je om zou kunnen gaan met de spanning die dat oproept

Tip voor de rest van de dag… Introduceer variëteit waar die ontbreekt!