Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stefan van Seters Projectmanager NV REWIN
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Businesscase Instrument voor toegevoegde waarde sturing
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Collect – iT Credit Management Software
Zaterdag 5 juli 2014 O3D 2009 Sturen op cijfers door Carla Melchior.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Business concept SMART-consultants
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Visie Mensontwikkeling WSD
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Een blik op de toekomst Niels van Buren Hogeschool Rotterdam 4 februari 2011.
Toepassing van het Auke Hofstra B.V. Production Improvement.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Bureau-informatie Alympus Personeelsadvies B.V.
Accountancy en Advisering
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
1 voor BedrijvenNr. 1 XBRL Elektronische financiële verantwoordingsinformatie bij de Rabobank via XBRL Directoraat Bedrijven Productmanagement Guust Jutte,
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Stand van zaken ontwikkelingen
Prospectieve Risico Inventarisatie
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Strategische samenwerking
© de vries business consultancy, 2008
Deskundigheidsbevordering binnen RADAR
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Bureau-informatie Alympus Personeelsadvies B.V.
MKB-NL 1 april 2009 Benchmarkonderzoek In de wonen- en modebranche.
Bedrijfsvergelijkend onderzoek BNA MKB Nederland, 1 april 2009 Leontien Sauerwein Manager Beleid.
VASt is zeker Kennisbijeenkomst 21 maart 2006 Park Management Coevorden.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
4. Online strategie Internet scorecard
Loyaliteit begint met een warm welkom
MIT 2015 Noord-Nederland Paul Drent – 3 juli 2015.
Evenwicht in sturing.
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Van botte bijl naar duurzaam doorontwikkelen Workshop OR en reorganisatie donderdag 15 oktober 2015 Drs. Nico Siffels ● advies ● training ● management.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
Regiobijeenkomst Zuidweg & Partners Jannie van den Berg.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verrichtingenthesaurus
Gebruikersoverleg Functioneel Beheer FEZ
Reflector Big Five Personality
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009

MKB Adviseurs: wie zijn we? Landelijk werkende adviesorganisatie in het MKB 45 adviseurs, 6 adviesteams, 6 vestigingen Gedegen kennis van ondernemen en van het MKB Gelieerd aan MKB-Nederland Onderdeel van de GIBO Groep

Wat is benchmarking? Strategisch instrument voor een branche-organisatie en de leden Inzicht in financiële en operationele cijfers en kengetallen (sturen op cijfers!) Een diepte-investering, niet voor 1 of 2 jaar Meten, vergelijken en verbeteren Objectieve maatstaf voor toetsing eigen cijfers Kennis en kunde delen, workshops Professionalisering gericht op rendementsverbetering

Welke voordelen biedt benchmarking? Adequate management informatie Periodieke rapportage op maat Gerichte financiële coaching Beperken risico’s voor leden, financier(s) en branche Daadwerkelijk gericht sturen op cijfers om tot (nog) betere prestaties te komen Kwaliteitsimpuls branche / toegevoegde waarde naar leden (en derden!)

Wat zijn mogelijke belemmeringen? Onvoldoende draagvlak onder de leden Leden zijn niet bereid cijfers en kennis te delen Leden zien geen toegevoegde waarde in een benchmark en/of tijd ontbreekt Start c.q. testperiode kost veel energie en verloopt veelal moeizaam, maar... Het resultaat telt

Aanpak en fasering benchmark Informatie- en pilotfase Vaststellen ambities, wensen, mogelijkheden en draagvlak Informeren, testen en evalueren Exploitatiefase Periodieke controle op input, tijdig en correct Periodieke verwerking en productie rapportages Bespreking individuele rapportages en brancherapport met leden en de brancheorganisatie Workshops/themabijeenkomsten met groepen ondernemers Implementeren van verbeterplannen Verrijking benchmark met nieuwe wensen

Praktijkvoorbeeld: GRIP is een web-based concept voor: Benchmarking (van standaard tot maatwerk) Financiële monitoring Bedrijfskundig en financieel verbeterinstrument

Omzet 2008 (x euro)

Kosten 2008 (x euro)

Toegevoegde waarde GRIP Unieke mogelijkheid omzet- en kostencijfers geïntegreerd te analyseren Individuele resultaten naast gemiddelde of ‘best of class’ Input voor verbetering en innovatie Resultaten van alle deelnemers naast elkaar Efficiënte verwerking door geautomatiseerd proces Opgezet/ uitgewerkt door onafhankelijke partij

Benchmarking leidt Voor leden tot: Meer financiële kennis en inzicht Financiële en bedrijfskundige monitoring Managementinformatie, sturen op cijfers Rendementsverbetering Voor de branche-organisatie tot: Meer financiële kennis en inzicht Planvorming/ondersteuning t.b.v. strategie en overleg partners/overheid Grotere betrokkenheid bij de leden Early Warning Systeem

Randvoorwaarden voor succes Draagvlak bij branche-organisatie en actieve betrokkenheid bij deelnemers Tijdig aanleveren van data door branche- organisatie en deelnemers Eenduidige inrichting van rekening schema’s en kengetallen bij deelnemers Vanaf 50 deelnemers

Do’s en don’ts Do’s Zorg voor commitment Benchmark wat belangrijk is Werk met doelstellingen en gestructureerd Zorg dat je de resultaten begrijpt en accepteert Maak van benchmarking een voortdurend proces Zorg voor toetsing aan Mededingingswetgeving Don’ts Een te kleine niet representatieve benchmark Voorkom voortdurend “ja, maar” roepen Te snel conclusies trekken

Inzicht geeft uitzicht!