Nederlands en vakleer samen in de BPV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktische Opdracht Havo Doel van het PO Het PO dient een verdiepend karakter te hebben. Dit betekent dat in het PO voortgeborduurd wordt.
Advertisements

het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Taalportfolio in Action
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Vormgeving van onderwijs
Stage (th)at Work(s) together
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Informatie- avond groep 6
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beroepspraktijkvorming De procedure
Op naar…
Bijeenkomst niveau 4 Detailhandel
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Opleiding detailhandel 1e verkoper
Mijn opleidingsbeeld.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Ontwikkeltraject doorlopende leerlijn VMBO-MBO2 Udens College & ROC de Leijgraaf presenteren……
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Praktijkopleidersdag
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Praktijk Opleiders Cursus
Ontwikkeling opleiding Projectmanager vastgoedonderhoud
Welkom bij de Stage-informatieavond
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
ZORPLAN MAKEN!!!.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Plantenteelt vakdag R. Soesman.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Welkom bij de Stage-informatieavond
Transcript van de presentatie:

Nederlands en vakleer samen in de BPV

Tot stand komen samenwerking Nederlands en Vakleer 2009- 2010 Keuze om in niveau 3, Eerste Autotechnicus (EAT), Nederlands te integreren in de vakleer Dit curriculum wordt voorbeeld voor uitwerking andere opleidingen Start taalprofiel maken op basis van taaltaken in de werkprocessen van EAT Koppelen taalprofiel aan de vakleermodulen en de beoordeling

Hoe komt een taalprofiel tot stand? In het KD bij de kerntaken en werkprocessen aangeven welke taaltaken daarin staan

Invoegen taaltaken in eindopdrachten De bestaande eindopdrachten gescreend op de toepassing van communicatie/Nederlands De techniek stond in de eindopdrachten voorop en taal was minimaal toegevoegd De eindopdrachten zodanig ingedeeld dat de taaltaken duidelijk in beeld komen Taaltaken vervolgens gekoppeld aan de beoordeling

Hoe geef je een lesprogramma voor taal vorm naast de vakleer, generiek en beroepsgericht? gegevens verzamelen/lezen/analyseren/samenvatten verslag maken = formuleren rapporteren/vast format verslag (beheersing word)/taalverzorging sollicitatiebrief schrijven/taalverzorging instructie geven (technische uitleg geven aan klant, instrueren collega’s/leerlingen) gesprekstechnieken (klantgesprekken, functioneringsgesprekken, klachtengesprekken) adviseren/presenteren

Hoe past een taalprogramma in een BBL rooster? Voorstel uitvoering: periode 1 lesprogramma maken voor onderdeel 1 en 2 (generieke eisen en eisen beroep) periode 2 in de vaklessen begeleiden op de toepassing van de vaardigheden (taaltaken beroep) periode 3 lesprogramma maken voor onderdeel 3 en 4 (generieke eisen en eisen beroep) periode 4 in de vaklessen begeleiden op de toepassing van de vaardigheden (taaltaken beroep)

vervolg periode 5 lesprogramma maken voor onderdeel 5 en 6 (generieke eisen en eisen beroep) periode 6 in de vaklessen begeleiden op de toepassing van de vaardigheden (taaltaken beroep) periode 7 en 8 onderhouden van vaardigheden en eindtoetsing (generieke eisen en eisen beroep)

Uitvoering!? Bovenstaand programma is in ontwikkeling: Hoe werkt het nu in de praktijk? Start september 2010 met 2 nieuwe taaldocenten Wat zijn de plannen voor 2011-2012?