Begeleiding en professionalisering van startende docenten Werkconferentie Begeleiding en professionalisering van startende docenten Rob Fens Wolfert van Borselen scholengroep Wolfert van Borselen scholengroep
Vraag Bij benadering: Hoeveel leraren heeft u bij benadering op school in dienst? Hoeveel leraren zijn de afgelopen 3 jaar vertrokken met ontslag op eigen verzoek? Bij hoeveel van hen was dat besluit gebaseerd op teleurstelling over het lerarenberoep en/of het salaris en/of de werkdruk?
Programma’s en subsidies Bevoegdheid Inductie Bevoegdheid Inductie Behoud van bevoegde leraren IT Didaktiek School en omgeving Overig Versterking Samenwerking Lerarenopleidingen en scholen 2013-2016 (OSR project) Begeleiden startende docenten Omgaan met verschillen Opbrengstgericht werken (incl. pesten en ouderbetrokken-heid) Leiden, Delft, Rotterdam en scholen (ICLON) Begeleiding startende leraren Knelpuntenaanpak Rijnmond Versterken VMBO en Pro: van PO naar VO 2e graad Combitraject 1e gr. bevoegdheid en vakmaster: Educatieve minoren behouden Digitale didactiek Knelpuntenaanpak Regiegroep Rotterdam Maatwerk in Opscholing (on- en onder- bevoegd) Lerarenagenda Beter Presteren : extra Inventarisatie 1e graads lero Sectorplan VO VOION ( eerste tijdvak ingetrokken) Loopbaanontwikkeling: scan voor werknemers Meer handen in de school en vacatureruimte voor jonge docenten Ruimte voor de regio: 7 thema’s en 50% cofinanciering
STANDAARDONTWIKKELING EN TYPOLOGIE VAN KENNISWERKERS STER High potential Bijdragen: innovatie en productie TRAINEE Al dan niet getalenteerde probleemmaker Bijdragen: innovatie en het voortdurend stellen van de waarom-vraag PRODUCTIETIJGER Gestabiliseerd Bijdrage: routinematige productie VERTELLER Einde loopbaan als professional Bijdragen: non-core en weet alles van vroeger vrij naar Prof. Dr. Ir. Matthieu Weggeman
Weggeman Leiding geven aan professionals: niet doen!!! …… OF TOCH?
Weggeman Leidinggevenden moeten: Samen met de mensen een collectieve ambitie ontwikkelen (beroep gekozen uit passie, passie kun je ook verliezen) Medewerkers inspireren en betrekken bij strategie Op tijd en eerlijk communiceren; er zijn en luisteren Outputduidelijkheid geven en feedback Assertief optreden naar mensen die niet meer goed zijn in hun vak Functioneren als hitteschild voor de ruis van “boven” Een gezaghebbende maar dienende en bescheiden attitude hebben
Inductie Inductiefase Loopbaanontwikkeling Jaar 1-5 Is dat het dan? 4 fasen van Weggeman Interventiemomenten Heldere visie op leiderschap en organisatieontwikkeling Vertalen naar leraarloopbanen
Leraarloopbanen vrij naar Prof. Dr. Marc Vermeulen Leraren als excellente specialisten in basiskennis Leraren als specialisten in brede opvoedingsvraag-stukken Leraren als docentopleider Leraren als onderzoeker Leraren als coördinatoren in staffuncties Leraren als leidinggevende in lijnfuncties Leraren als (inter-)nationaal expert ……………………… vrij naar Prof. Dr. Marc Vermeulen
Weggeman: triple ladder managementlijn account mgt lijn professionele lijn eindverantwoordelijk directeur directeur stafbureau locatiedirecteur (wetenschappelijk) adviseur stafcoordinator teamleider topspecialist / onderzoeker teamleider projectleider senior medior junior trainee START