Begeleiding en professionalisering van startende docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Coachend Leidinggeven
Advertisements

Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Professioneel sturen.
SWPBS Materclass prof. George Sugai 20 september 2013 Kenniscentrum voor Gedrag en SWPBS.
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Ouders en Kinderen Centraal
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Les 2 en 3 M&O.
Valorisatie Programma Rotterdam
KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Begeleiding startende leraren
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
1 KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 3 in OBA.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Een project van de Korengroep
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
De cultuur van MBO College Zuid
Uitgangssituatie, waarop is dit concept advies gebaseerd?
Professional Development Schools - Rijnmond
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
AZC Competenties Leerkrachten nieuwkomers 11 april 2016.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Excellent leiderschap in Haarlem
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
Aanleiding en doelstelling
Het project Begeleiding Startende Leraren
Van startbekwaam naar …..
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Lerarentekort 6 september 2017.
Huidige bijdrage aan organisatiedoelstellingen
Toekomstgericht personeelsbeleid
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
KWALITEITSZORG September 2017
Inspelen op innovaties
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Heb jij ballen voor scrummen?
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Informatiebijeenkomst Wendbaar aan het werk Zuid -Nederland
Transcript van de presentatie:

Begeleiding en professionalisering van startende docenten Werkconferentie Begeleiding en professionalisering van startende docenten Rob Fens Wolfert van Borselen scholengroep Wolfert van Borselen scholengroep

Vraag Bij benadering: Hoeveel leraren heeft u bij benadering op school in dienst? Hoeveel leraren zijn de afgelopen 3 jaar vertrokken met ontslag op eigen verzoek? Bij hoeveel van hen was dat besluit gebaseerd op teleurstelling over het lerarenberoep en/of het salaris en/of de werkdruk?

Programma’s en subsidies Bevoegdheid Inductie   Bevoegdheid Inductie Behoud van bevoegde leraren IT Didaktiek School en omgeving Overig Versterking Samenwerking Lerarenopleidingen en scholen 2013-2016 (OSR project) Begeleiden startende docenten Omgaan met verschillen Opbrengstgericht werken (incl. pesten en ouderbetrokken-heid) Leiden, Delft, Rotterdam en scholen (ICLON) Begeleiding startende leraren Knelpuntenaanpak Rijnmond Versterken VMBO en Pro: van PO naar VO 2e graad Combitraject 1e gr. bevoegdheid en vakmaster: Educatieve minoren behouden Digitale didactiek Knelpuntenaanpak Regiegroep Rotterdam Maatwerk in Opscholing (on- en onder- bevoegd) Lerarenagenda Beter Presteren : extra Inventarisatie 1e graads lero Sectorplan VO VOION ( eerste tijdvak ingetrokken) Loopbaanontwikkeling: scan voor werknemers Meer handen in de school en vacatureruimte voor jonge docenten Ruimte voor de regio: 7 thema’s en 50% cofinanciering

STANDAARDONTWIKKELING EN TYPOLOGIE VAN KENNISWERKERS STER High potential Bijdragen: innovatie en productie TRAINEE Al dan niet getalenteerde probleemmaker Bijdragen: innovatie en het voortdurend stellen van de waarom-vraag PRODUCTIETIJGER Gestabiliseerd Bijdrage: routinematige productie VERTELLER Einde loopbaan als professional Bijdragen: non-core en weet alles van vroeger vrij naar Prof. Dr. Ir. Matthieu Weggeman

Weggeman Leiding geven aan professionals: niet doen!!! …… OF TOCH?

Weggeman Leidinggevenden moeten: Samen met de mensen een collectieve ambitie ontwikkelen (beroep gekozen uit passie, passie kun je ook verliezen) Medewerkers inspireren en betrekken bij strategie Op tijd en eerlijk communiceren; er zijn en luisteren Outputduidelijkheid geven en feedback Assertief optreden naar mensen die niet meer goed zijn in hun vak Functioneren als hitteschild voor de ruis van “boven” Een gezaghebbende maar dienende en bescheiden attitude hebben

Inductie Inductiefase Loopbaanontwikkeling Jaar 1-5 Is dat het dan? 4 fasen van Weggeman Interventiemomenten Heldere visie op leiderschap en organisatieontwikkeling Vertalen naar leraarloopbanen

Leraarloopbanen vrij naar Prof. Dr. Marc Vermeulen Leraren als excellente specialisten in basiskennis Leraren als specialisten in brede opvoedingsvraag-stukken Leraren als docentopleider Leraren als onderzoeker Leraren als coördinatoren in staffuncties Leraren als leidinggevende in lijnfuncties Leraren als (inter-)nationaal expert ……………………… vrij naar Prof. Dr. Marc Vermeulen

Weggeman: triple ladder managementlijn account mgt lijn professionele lijn eindverantwoordelijk directeur directeur stafbureau locatiedirecteur (wetenschappelijk) adviseur stafcoordinator teamleider topspecialist / onderzoeker teamleider projectleider senior medior junior trainee START