Inleiding Regionale Stuurgroep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Leren in een Kennissamenleving
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
OUDERINFORMATIEAVOND
Presentatie Procedure naar het VO
Informatieavond groep 7
Presentatie schoolsysteem
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Onderwijs & Arbeidsmarkt Doelstelling Bouwend Nederland wil dat haar leden kunnen beschikken over voldoende, goed gekwalificeerd personeel, zowel op.
Examinering in ontwikkeling
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Inleiding Landelijk platform
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Informatieavond groep 7
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Workshop experimenten in het mbo
Bunnik,
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Informatie voor ouders groep 8 over:
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Competentie gericht onderwijs
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Transcript van de presentatie:

Inleiding Regionale Stuurgroep Aansluitingsvraagstukken VO - HO Saskia Schenning, stafmedewerker

Examinering in ontwikkeling Advies Ontwikkelingen in onderwijs en examens Gevolgen voor voortgezet en hoger onderwijs en de aansluiting daartussen

Activiteiten Onderwijsraad Voortgezet onderwijs, mbo en hoger onderwijs: Advies Examinering in ontwikkeling (2002) Studie Competenties: van complicaties tot compromis (2002) Hoger onderwijs: Advies over examinering (rond mei 2004) Advies over toelating en selectie (rond mei 2004) De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Aanleiding adviezen over examinering Voortdurende belangstelling voor examens Alle onderwijssectoren denken afzonderlijk na over nieuwe examenvormen Examens nemen een steeds belangrijkere plaats in het onderwijs in Bij nieuwe opleidingsvormen horen ook nieuwe examens De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Kernvraag examinering Hoe kan een nieuwe examensystematiek voor het voortgezet onderwijs, mbo en hoger onderwijs ontwikkeld worden, die: enerzijds (beter) aansluit bij de leerloopbaan van de leerling/student; en anderzijds recht doet aan maatschappelijke belangen en eisen van de arbeidsmarkt? Leerloopbaan in plaats van schoolloopbaan: Meer afstemming over onderwijssectoren Meer afstemming binnenschools en buitenschools leren De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Wat betekent dit? Dit betekent volgens de Onderwijsraad: Ontwerpen van een kader voor alle examens  ontkokering en ontwikkeling gemeenschappelijke ‘taal’ Aansluiting bij ontwikkelingen rond competentiegericht opleiden en beoordelen Aansluiting bij ontwikkeling naar levensechtere leeromgevingen Aansluiting bij doorlopend leren (tijd en plaats) Civiel effect van examens centraal Toepassing hoeft niet morgen, vraagt tijd De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Situatie onderwijssectoren Voortgezet onderwijs: Nieuwe onderwijsprogramma’s in vmbo en havo/vwo Vragen ook om nieuwe examenvormen Hoger onderwijs: ‘Worstelt’ met waarde diploma  toelatingstoetsen Invoering bama-structuur Onderwijskundige en maatschappelijke ontwikkelingen De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Ontwikkelpunten havo/vwo Ontwikkeling naar competenties: Leercompetenties en sociale competenties Competentie ‘student’  kan hoger onderwijs aandeel in hebben Per profiel een beperkt aantal vaardigheden/competenties beschrijven Doordenken profielen in relatie tot vervolgopleidingen en maatschappelijk functioneren en bijbehorende competenties/producten/opdrachten  Ontwikkeling naar levensechtere leeromgevingen: Studiehuisvarianten   De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Nieuwe examenvormen bij tweede fase: Assessmentprocedures voor drie soorten competenties als onderdeel van schoolexamens Voorkeur voor integratieve beoordelingen: beoordeling van kennis, vaardigheden, leer- en sociale competenties op basis van één opdracht Versterken sturende werking nieuwe examenvormen: examens teveel bij het oude gebleven De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Ontwikkelpunten hoger onderwijs Ontwikkeling naar competenties Ontwikkeling naar levensechtere leeromgevingen (bijv. duale opleidingen) Nieuwe examenvormen sturende werking   Nodig: Meer transparantie voor externe en interne belanghebbenden Meer kwaliteitsgarantie De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Verdere ontwikkelpunten Beoordeling en onderwijsuitvoering meer van elkaar scheiden Examensystemen die het leren in verschillende omgevingen meer met elkaar verbinden en op een samenhangende manier beoordelen Examens waarbij een grotere rol voor externen is weggelegd Meer integratieve examens naast absolverende examens Meer nadruk op leerwegonafhankelijke examens De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Bij deze koers hoort een methodemix Niet één manier, maar meerdere manieren om kwaliteiten van leerlingen/studenten vast te stellen Geen beste methode; alle examenvormen hebben een zwakke schakel Voorkeur: een mix van instrumenten Meer informatie komt beschikbaar Past beter bij gevarieerde leerervaringen Deze mix wel meer standaardiseren: Bijv. wat is een portfolio nu precies en hoe kan die ingezet worden? De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Ontwikkelpunten aansluiting vo – ho Betere doorstroom door beoordeling competenties in zowel vo als ho Havo/vwo met name retrospectief: wat is geleerd? Hoger onderwijs meer prospectief: wat is het studiesucces? Havo/vwo meer prospectief examineren? Of overlaten aan hoger onderwijs? Toelatingstoetsen alleen functioneel als geen doublures met examens vo De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Wat brengen studenten in? Studie-ervaringen als: Havo/vwo-diploma Extra vakken, bijlessen, herkansingen Vervolgopleidingen Maatschappelijke ervaringen als: Extra activiteiten Werkervaringen Overige inbreng als: Motivatie Identificatie De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Hoe getoetst nu bij instroom? Teveel verschillende methoden Te weinig gestandaardiseerd Voldoende toegevoegde waarde vergeleken met havo/vwo-diploma? Voldoende voorspellend voor studiesucces? De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Examinering in ontwikkeling

Uitdaging voor de komende jaren Nieuwe opleidingsvormen Beoordelen met nieuwe examenvormen Leidend tot nieuwe leerlingen/studenten: Breder geheel van leerervaringen Op meerdere leerplaatsen opgedaan Breder vastgesteld/beoordeeld Met betere doorstroommogelijkheden De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten Er kan geleerd worden van het beroepsonderwijs (vmbo, mbo en hbo) Examinering in ontwikkeling

Vragen? Voor meer informatie of het bestellen van publicaties Kijk op: www.onderwijsraad.nl