Toneel in de Oudheid Tragedie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Een gewone timmerman….
Theater in de Griekse oudheid
Toneel in de Oudheid.
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Door John Gould Euripides Medea.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
We zijn toch allemaal gelijk…
De Slippertjes.
Een jeugdboek op de planken
Derde epeisodion en derde stasimon
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Door Jeroen Desaver, Elke Lemmens & Sarina Wijnen
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Bezoek een sportief evenement:
Hij wacht alleen nog maar
Toneel in de Renaissance
Welke trends komen terug
Het Griekse theater VWO/TTO4 KCV Voorjaar 2011.
De Attische Tragedie Ontstaan en Ontwikkeling van de Griekse tragedie
Vooral de liefde Gemeenteproject Vooral de liefde.
Woord van Leven November 2009.
Een Griekse tragedie geschreven door Euripides
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
Godsdienst 1 1.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Vrouwen Zijn Niet Idioot.
De ontwikkeling van Het Christendom..
IN HET BEGIN WAS HET WOORD
…..overrompeld door verdriet
MAX de gelukkigste hond van de wereld
De Olympische Spelen.
Euripides Medea 1e epeisodion
Aristoteles.
De Attische tragedie & De drie grote tragici
Woord van Leven Augustus 2011.
Wormpje wordt wormpjesmoes
Aristodamos - Dilios project 300: kleine voorbeeldpresentatie (waarin verschil en overeenkomst door elkaar lopen)
De Romeinen en het christendom
KEUKENMEIDENROMAN- KATHRYN STOCKETT Leesclubbijeenkomst 05 juni 2012.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Advent 2014 Logo school.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Griekse mythen en wetenschap
Drama Religieus Wijnroes Bevrijding Tragische strijd Dionysos Bromios
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Rake uitspraken en zeer mooie beelden! Klikken voor vervolg
Herinneringskamp Westerbork
HIJ GAF ZIJN EIGEN ZOON. Tijdens een zondagavond zangdienst in een kerk gaf de dominee het woord aan een oude man, die daar zondag te gast was. De man.
Theorie Podiumkunsten 1
Een Christelijke samenleving
THEATERSHOW VAN VELZEN RUSH OF LIFE. Van Velzen Geboren op 20 maart 1978 in Delft Getrouwd en heeft (bijna) 2 kindjes Singer songwriter van beroep Waarom.
Voorganger: ds. G. Rohaan Organist: Mans Kuipers
Theater.
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
4G De moeite van de rijken … Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen: 'Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen.
Roxy Esther Gerritsen. Esther Gerritsen Roxy Niets is vanzelfsprekend…. Zoeken naar betekenis in de absurditeit van het leven.
Thema voorbereid met jongeren. Licht van de wereld U scheen in mijn duisternis, nu mag ik zien wie u bent. Liefde die maakt dat ik U wil kennen Heer’,
Literaire bouwstenen 3.
Ieue - Jireh Genesis 22: En het gebeurde na deze dingen dat de God (Elohim) Abraham op de proef stelde. Hij zei tegen hem: Abraham! Hij zei: Zie,
Het verhaal van Elektra
Blok I Jezus ontmoeten – toen
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Toneel in de Oudheid Tragedie

Ontstaan en verdere ontwikkeling Griekse tragedie is ontstaan uit een koorlied (dithyrambe) voor Dionysos Tragedie is een combinatie van zang, dans en gesproken woord Eerst slechts 1 acteur (+ koor) Tragedieschrijver Aeschylus => 2 acteurs (+koor) Tragedieschrijver Sophocles => 3 acteurs (Volledige) stukken over van de tragedieschrijvers Aeschylus, Sophocles en Euripides

Componenten van een tragedie ~ Personen ~ 1. Tragediedichter: De tragediedichter deed bijna al het werk zelf: hij schreef het stuk, de muziek, de choreografie en speelde oorspronkelijk ook de hoofdrol (protagonist). Daarnaast was hij de regisseur en studeerde muziek en dans in. 2. Acteur: In het begin een spel van het koor met één acteur (protagonist=hoofdrolspeler) Aeschylus voegde een tweede acteur (deuteragonist/antagonist=tegenspeler) Sophocles een derde acteur (tritagonist=derde speler) Acteurs speelden meerdere rollen, die te herkennen waren aan de verschillende maskers

Componenten van een tragedie ~ Personen ~ Alle rollen werden door mannen gespeeld Acteurs moesten ook kunnen zingen 3. Koor: Koor nam een belangrijke plaats in de tragedie in: in een lied gaf het adviezen en commentaar en leefde mee, terwijl ze erbij dansten Koor telde 50 leden tot in de laatste werken van Aeschylus    Daarna herleid tot 12 koorleden Koor was tijdens het hele stuk op het toneel Het koor stelde gewone mensen voor

Componenten van een tragedie ~ Opbouw van een tragedie ~ Proloog (voorwoord) monoloog of gesprek waarin het thema wordt aangekondigd en in welk moment van het verhaal het publiek valt Parados (opkomst koor) onder begeleiding van zang en dans Epeisodion (bedrijf, “episode”) Stasimon (koorlied) tussen twee epeisodia in: minimaal 3 en maximaal 5! Exodus (uittocht) einde van het stuk, het koor verlaat het toneel Bodeverhaal In veel tragedies: een emotionele monoloog, waarin een bode vertelt wat er elders is gebeurd. Vaak een verschrikkelijke gebeurtenis die of te gruwelijk of onmogelijk is weer te geven Klik hier

Componenten van een tragedie ~ Materiaal ~ 1. Maskers: Stellen de verschillende mannen- en vrouwenrollen voor Benadrukten en overdreven de gevoelens en karakter van personage voor de zichtbaarheid voor het publiek 2. Kostumering: Hoge schoenen om beter gezien te worden Kleurrijke kostuums => verschil jong, oud, rijk arm Overdreven gezichtsuitdruk-king is zo ook voor het publiek zichtbaar Dikke zolen om goed te worden gezien

Componenten van een tragedie ~ Inhoud ~ De tragedieschrijvers wilden 'algemene lessen' aan de toeschouwer geven en putten daarom uit de mythologie en de heldenverhalen. De belangrijkste bronnen waren de Ilias en de Odyssee van Homerus, met name de Trojaanse Oorlog. De toeschouwers kenden deze verhalen, maar de tragedieschrijver er tot op zekere hoogte vrij mee omgaan (grote lijnen en afloop stonden wel vast): karakters van de personages anders neerzetten en andere motieven voor hun handelen aanvoeren. De hoofdpersoon is niet uitzonderlijk goed of slecht, maar die aanzien geniet, die het goed gaat, maar door een vorm van falen (hamartia) in het ongeluk stort. Zo kan de toeschouwer zich met hem identificeren en vormde het toneel een uitlaatklep voor het publiek. De omslag van geluk naar ongeluk peripetie (de ontknoping)

Componenten van een tragedie ~ Inhoud (vervolg)~ Een goede tragedie moest voldoen aan de “drie eenheden”: Eenheid van handeling: de scènes moesten logisch op en uit elkaar volgen Eenheid van tijd: het verhaal ontwikkelt zich bij voorkeur binnen één dag, van zonsopgang tot zonsondergang. Eenheid van plaats: een wisseling van plaats komt nooit voor. Als er elders iets gebeurde, dan werd dat door een bode in een bodeverhaal beschreven. Dramatische ironie: van dramatische ironie is sprake als het publiek meer weet dan een van de personages (bijv. Romeo die denkt dat Julia dood is en daarom zichzelf dood, maar het publiek weet dat ze schijndood is. Het publiek weet dat Oedipus met zijn moeder getrouw is en zijn vader heeft vermoord, maar hij weet dit zelf nog niet).

De drie grote tragedieschrijvers: Aeschylus, Sophocles en Euripides Van duizenden tragedies die geschreven moeten zijn, hebben we er ruim dertig kompleet over. Deze zijn van de drie grote tragedieschrijvers Aeschylus, Sophocles en Euripides. Ze zouden elkaars werk ook kennen. Aeschylus (525-456) de vroegste tragedieschrijver Sophocles (495-406) Euripides (480-406) de jongste tragedieschrijver