Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Hogere denkvaardigheden
‘t Schrijverke Zoetermeer
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Van idee tot digitaal materiaal
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Geletterdheid….. Wat is dat?
Portfolio
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Datum Naam school Naam presentator
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Workshop “Begrijpend kijken”
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Lancering Traject
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Bijeenkomst September 2015
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Toetsen wij met Lef? Voorstellen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Naar een typologie van scholen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013

Twente’s got Talent, werkpakket 1: aansluiting po-vo  Negatief imago ten aanzien van W&T  Weinig leerlingen kiezen voor bètaopleiding  Gebrek aan mensen in techniek  Basis voor positieve houding W&T en de invloed daarvan op het keuzeproces in het VO wordt in het basisonderwijs gelegd  In PO weinig aandacht voor W&T  Uit onderzoek: te laag “gevoel van bekwaamheid” / zelfvertrouwen van leerkrachten  Onvoldoende aansluiting PO-VO

Wat te doen?  Ontwikkelen van modules natuur en/of techniek voor de bovenbouw van het basisonderwijs  Materiaal is  (onder andere) geschikt voor digiborden  digitaal beschikbaar voor andere scholen  De precieze omvang en inhoud wordt per school bepaald, aan de hand van de visie en de behoefte van de school  Geen losse training/excursie/etc, maar aan de slag met je eigen onderwijs op je eigen school in een docentontwerpteam

ICT in het onderwijs  Niets nieuws onder de zon?  Of teveel nieuwe dingen? Trends*: mobiele technologie, cloud computing, sociale media, video, games, augmented reality, …, …  Voor sommigen is het gebruik van een ELO al nieuw genoeg.. (echt waar!), laat staan dat ze nog meer “moeten”..  Want waarom zou je eigenlijk meer moeten?  Simpel antwoord: gewoon daarom, zo zit de wereld in elkaar, iedereen gebruikt technologie, dus dat doen we in het onderwijs ook  Maar moeten we alles doen? *

Keuzes maken  Keuzes maken op basis van de ervaring en expertise van de docent  Daarbij rekening houden met  het vakgebied  de didactiek  de mogelijkheden van technologie die dit kunnen ondersteunen  En de integratie van deze drie! Effectief onderwijs wordt grotendeels bepaald door het hebben en kunnen toepassen van rijke, goed georganiseerde en geïntegreerde kennis op de verschillende gebieden (Koehler & Mishra, 2008)

Het TPACK model  Koehler & Mishra (2006):  de onderwijspraktijk is gebaat bij een zorgvuldige afstemming tussen vakinhoud, vakdidactiek en de mogelijkheden van ICT  Docenten moeten daarom competent zijn op alle drie domeinen en moeten kennis hebben van de context waarin zij lesgeven

Content knowledge Kennis van feiten, concepten, theorieën en procedures Verklarende kaders “regels” voor bewijs- voering Pedagogical knowledge Voorkennis van leerlingen Inzet van bronnen Klassenmanagement Ontwikkeling & implementatie van lessen Evaluatie van leerprestaties Technological Knowledge Vaardigheden om specifieke ict-toepassingen te hanteren In staat zijn om specifieke ict-toepassingen aan te leren en op waarde te schatten Een functioneel begrip van ICT

Pedagogical Content Knowledge: Vakdidactiek, de kennis die de leraar heeft om het vak vorm te geven en aan te passen met het oog op instructie Technological Content Knowledge: Kennis over relatie tussen technologie en vakinhoud en hoe vakinhoud op nieuwe manieren gepresenteerd kan worden Technological Pedagogical Knowledge: Kennis over relatie tussen technologie en didactiek en hoe didactiek kan veranderen ten gevolge van ict

Hoe ontwikkel je TPACK?  PCK (vakdidactiek) ontwikkelen tijdens lerarenopleiding en verder ontwikkelen als praktiserend docent vooral door te doen in de praktijk!  Voor TPACK geldt hetzelfde  Ook hier geldt: geen “knoppencursus”, maar via Learning Technology by Design:  leraren werken gezamenlijk in ontwerpteams  aan een probleem uit de onderwijspraktijk  waarbij ict een oplossing kan bieden

Deze workshop  Verder geen verhalen van ons!  Zelf ervaren hoe het is om te werken in een DOT  Wat we normaal in 8 a 10 bijeenkomsten van 3 uur doen gaan jullie in 1 uur doorlopen aan de hand van ADDIE  Analysis (20 minuten)  Design (20 minuten)  Development (20 minuten)  Implementation (in een volgend traject bij u op school?)  Evaluation (in een volgend traject bij u op school?)  Afronding

ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation  Vormen van de DOT: voorstelrondje  Naam  Rol binnen de school  Jouw gevoel van bekwaamheid rondom  natuur- en techniekonderwijs  ict in het onderwijs  Samen brainstormen: waar willen we het komend jaar op school aan werken: welk onderdeel van natuur- en techniekonderwijs pakken we en met welke ict willen we dat gaan ondersteunen?

ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation  De kern van een curriculum betreft voornamelijk de doelen en inhouden. Veranderingen in de kern veronderstellen meestal ook wijzigingen in veel andere aspecten met betrekking tot het (plannen van) leren, zoals materialen, de rol van de leerkracht etc.  Visualiseren als spinnenweb: op het moment dat er te hard aan één van de draden getrokken wordt, zonder dat de rest meebeweegt, dreigt het geheel te scheuren.

ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation  Een manier om na te denken over je ontwerp is het werken met behulp van ontwerpprincipes. Een ontwerpprincipe heeft de volgende structuur (van den Akker, 1999): “Als je interventie X wilt ontwerpen voor doel/functie Y in context Z, dan wordt aanbevolen om de interventie de karakteristieken A, B en C te geven, vanwege de argumenten P, Q en R.”  In het eerste deel is het middel-doel denken van ontwerpen duidelijk te herkennen, in het tweede gedeelte speelt het onderbouwen van dit denken vanuit theoretische achtergronden een wezenlijke rol. Om het wat eenvoudiger te houden, vereenvoudigen we de formule voor ontwerpprincipes tot "alsdanomdatjes".

ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation  Door de activiteiten tijdens de Analyse en Ontwerp fase hebben we een idee gekregen waar we naar toe willen met het project, welke inhouden daarbij horen en waar we ons in eerste instantie op gaan richten.  Nu gaan we ontwikkelen op basis van bestaande materialen die  Goed zijn  Goed zijn mits ze aangepast worden  Minder goed zijn en misschien weggelaten moeten worden

ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation  Het ontwikkelde materiaal is uitgeprobeerd in de klas

ADDIE: Analysis Design Development Implementation Evaluation  Hoe is de implementatie van het materiaal verlopen? Wat ging goed, wat kon beter? Wat vonden de leerlingen ervan?  Hebben we alle ontwerpcriteria kunnen verwerken in het curriculum, de activiteiten en de lesmaterialen?  Kunnen we dit een volgende keer weer doen op deze manier? Wat moet er aangepast worden? Is het toe te passen in een toekomstig te ontwikkelen les?

Afronding  Ervaring opgedaan met het werken in een DOT  Onze ervaring: het werkt Volgens de leerkrachten:  Leren door doen, past erg goed bij ons  Je leert wat je nodig hebt om het in de praktijk uit te voeren  Ik werd overtuigd door het uitproberen van de ontworpen activiteiten in de klas!  Je krijgt handvatten om andere leerkrachten ook mee te krijgen.

Meer informatie  Meer weten over het werken in DOTs?  Aan de slag met natuur- en techniekonderwijs? Chantal Velthuis UT/Saxion,  Aan de slag met de integratie van ict in het onderwijs? Petra Fisser UT, Meer informatie over TPACK?