Entity Relation Model (ER-model).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
automatiseringselektronica
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Les 2 klassediagrammen II
SQL deel 2: datamodel ontwerp
Eerst wat terminologie vooraf….
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
De gemeentelijke overheid p
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Schematechnieken en databases
Normaliseren Inleiding.
Het ER model Een powerpoint presentatie, gemaakt door: F. Triep
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 14: Eerste echte e-commerce applicatie: Implementatie (vervolg)
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
CAB Centraal Adres Beheer. Scope onderwerp Vlaanderen Identificeren van: – Gebouwen/plaatsen – Personen Out of scope – Percelen – Andere entiteiten.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
Entiteit-Relatie Model
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
Van Nul naar Drie Normaliseren.
Normaliseren Datamodellering 2006.
Databases.
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
H6 werken Paragraaf
Overzicht Analyse van informatiebehoeften Gegevensmodellering
Het Potlood.
DATABANKEN HET “ENTITY-RELATIONSHIP” MODEL
OPDRACHTEN VISUELE COMMUNICATIE 2011/2012 Visuele Communicatie college 1.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Opleiding Kunstmatige Intelligentie cursus Databases voor AI
Vrij Technisch Instituut - Hasselt
SQL (structured Query Language) DDL (Data Definition Language) DML (Data Manipulation Language) Ontwerp databaseBevraag database.
Databases I Relationeel Model Martin Caminada / Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam definitieve versie 2002.
Fundament Informatica
Hoofdstuk 3 Databaseontwikkeling 4 Access.  Uitgangspunt is altijd de informatiebehoefte van de klant  Deze wordt vaak bepaald door rapporten, formulieren.
RECHTSSTAAT Scheiding der machten
Overdracht Patiënt (v 1.0)
Experts werkvorm + begrippentest
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Stappenplan Samenvatten
Inhoud en opzet examens VMBO
Les 1: Verkeer.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Databases I Het Entity-Relationship Model
Datamodellering en –verwerking 8C020 college 1ste week
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo. drs. A.A. van Koeveringe Examensecretaris.
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo. drs. A.A. van Koeveringe Examensecretaris.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK 8 CMI Informatica. ANALYSE 3- INFANL01-3 ▸ Vorige les ▸ Herhaling ▸ Normaliseerregels ▸ Omzetten ERD ▸ Group by en SET ▸ Proeftentamen.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Afscheid.
Inschrijven MBO-avond 1 maart MBO-avond op 1 maart 2016 Wat: - voorlichtingen door ROC Nijmegen, Rijn IJssel, de Leijgraaf, Defensie en St Lucas.
De zakelijke (formele) brief
Thema 3 Organen en cellen
EERDER….. Tabellen rij (record, tuple, occurence) kolom (attribuut, veld) tabel (relatie) tabelstructuur : patient(PAT#,PNAAM,LEEFTIJD,GESLACHT,ARTS)
Powerpoint presentatie.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Xperience Liefde en relaties
Dilemma’s.
30 seconds Begrippen tester.
Inschrijven MBO-avond 9 februari 2017
Week 1, les 3.
Kiezen voor keuzedelen
Wie weet hoe onze nieuwe minister president heet?
Informatie-analyse 2: Informatie-analyse met FCO-IM
Tweede normaalvorm DERDE STAP: afsplitsen van labeltypen die afhankelijk zijn van een ander (niet-sleutel) labeltype Onderzoek in iedere strook of alle.
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Transcript van de presentatie:

Entity Relation Model (ER-model)

Jean - Claude van Damme Man Mens Bodybuilder Filmster Jean - Claude OBJECT: ENTITEIT ENTITEIT-TYPE Jean - Claude van Damme Man Mens Bodybuilder Filmster EIGENSCHAP ATTRIBUUT ATTRIBUUTTYPE Jean - Claude Voornaam

ZIT IN KLAS RELATIE: RELATIETYPE: ZIT IN KLAS IS ONDERDEEL VAN KLAS MAAKT DEEL UIT VAN KLAS BEHOORT TOT KLAS ZIT IN KLAS

GRAFISCH: KLAS ZIT IN STUDENT ENTITEITTYPE RELATIETYPE ENTITEITTYPE attribuut attribuut attribuut attribuut attribuut attribuut

IDENTIFICATIE (IDENTIFIER) ZORGT ERVOOR DAT ELKE ENTITEIT (=TUPEL IN EEN DATABASE) UNIEK TE BENOEMEN IS DOOR 1 OF MEER ATTRIBUUTTYPEN (BV EEN STUDENTENNUMMER)

DE TEKSTUELE BESCHRIJVING BESTAAT UIT: Entitytype: student Identifier: studentnummer Description: studentnummer naam adres postcode woonplaats resultaten etc.

} { CARDINALITEIT (=AANTAL) Minimale cardinaliteit Maximale Het aantal keren dat een relatie tussen entiteiten voor mag komen noemen we de cardinaliteit } MOGELIJKHEDEN: 0 1 n (meer dan 1) Minimale cardinaliteit { Maximale cardinaliteit

n EEN - OP - VEEL relatie 1 ZIT IN GROEP STUDENT Ronald Vb5a Leontien Frank Erwin Clarence Vb5a Ha4b Hb43in Hc55in Vb54 Een student zit in 1 groep In een groep mogen meer studenten zitten

n n VEEL - OP - VEEL relatie ZIT IN GROEP STUDENT Ronald Vb5a Leontien Frank Erwin Clarence Vb5a Ha4b Hb43in Hc55in Vb54 Een student mag in meer groepen zitten In een groep mogen meer studenten zitten

EEN - OP - EEN relatie 1 1 STUDENT KRIJGT BEURS Ronald Leontien Frank Erwin Clarence Een student krijgt maar 1 beurs Een beurs wordt maar aan een 1 student gegeven (dus nooit een gedeelde beurs)

Minimale cardinaliteit Is het verplicht (1) of niet (0) dat het entiteittype deelneemt aan de relatie? De minimale cardinaliteit staat altijd voor de maximale cardinaliteit

1,1 1,n ZIT IN KLAS STUDENT Iedere student moet in 1 klas zitten In iedere klas zit minimaal 1 student Formeel: Bij een entiteit van het entiteittype Student hoort minimaal 1 en maximaal 1 relatie van het relatietype zit in. Bij een entiteit van het entiteittype Klas hoort minimaal 1 en maximaal n relaties van het relatietype zit in

TERNAIR RELATIETYPE 1,n 0,n STUDENT KRIJGT VAK 1,1 RESULTAAT

KLAS RESULTAAT STUDENT TERNAIR RELATIETYPE Ternair (na primair en secundair) betekent: 3e hier komt dus een derde entiteittype bij de al bestaande 2.

KLAS RESULTAAT STUDENT TERNAIR RELATIETYPE De identificatie gebeurt soms door een eigen nummer, soms door de identificatie van een of van beide andere entiteittypes over te nemen. Dit worden geen attributen van het derde entiteittype Dit type wordt dan afhankelijk van een of van beide ander entiteittypen

En nu aan de slag © Frank Stalpers