Ik eet het beter ABC, maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

Reclame Reactie Onderzoek advertentie Albert Heijn
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Gezonde voeding.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator.
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Jeugd in beweging Weert 14 oktober 2013 Jeugd in beweging.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Op weg naar een gezamenlijke aanpak
Wijchen Gezond Café (h)eerlijke voeding 15 maart 2014.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
De voedselconsumptiepeilingen: wat eten 50-plussers?
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Pilot-studie KRW conceptuele modellen
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
Tijdelijke subsidieregeling plusvoorzieningen voor overbelaste jongeren.
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
1zorg-route.
Datum Naam school Naam presentator
Vele kinderen zijn te dik. Kinderdag verbijven hebben invloed op wat de kinderen eten. De begeleiders sporen dan ook aan de ouders te stimuleren voor.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Informatiebijeenkomst 3 18 Maart Programma Zaterdag 13 april – uur op Utrecht CS! – Max 15 kilo bagage en 10 kilo handbagage Denk aan afmetingen.
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Gonnie Staaks tel
“De week van de ontdekking”
Het scholenprogramma Jump-In Inspiratieworkshop ABC onderwijsadviseurs 8 september 2014.
Introductie JOGG (Loek Leenen)
De invloed van het kinderdagverblijf op voeding en beweging
Kindertraktaties maken
Een prachtige kans voor uw kinderen
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Informatiebijeenkomst
Welkom op de informatieavond van groep 1d2d!. Opening.
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
26 januari 2015 Gezonde Scholen in Drenthe! Jan Faber.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Yanick, Lygia en Janelle Drinken-eten. Indeling Concept Persona Doelgroep Moodboard Social Media Benchmark Online strategy map Top 10 zoekwoorden Customer.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
“Gezondheidsbeleid in Gorinchem” Arie Strik5 april
Eten ontdekken met al je zintuigen!
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Roma kinderopvang in de Oekraїne. Wereldwijd leven miljoenen mensen in diepe armoede. Dorcas legt zich hier niet bij neer.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Onderzoek Lokale Fondsen Nederland 18 september 2014 Riviervismarkt 4, Den Haag.
Introductieworkshop Rinelle van den Top. Een opwarmer!
voor Rotterdamse kinderen
Zorg voor een goede nachtrust
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Informatie avond “Kids doen mijn eetexperiment”
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Transcript van de presentatie:

Ik eet het beter ABC, maart 2010

Inhoud Gezondheidsbeleid Albert Heijn Ik eet het beter 2010 Algemeen Groep 8 Groep 7 Groep 6 Gezondheid op lokaal niveau

Albert Heijn Gezondheidsbeleid

MVO beleid Albert Heijn 4 4

Doelstelling AH gezondheid 2010 > AH dringt overgewicht terug bij zijn klanten door het AH klanten makkelijk te maken om gezond te eten & drinken.

Strategieën AH gezondheid 2010 > 1. AH stimuleert zijn klanten meer groente, fruit en brood te eten. 2. Reduceren calorie-inname bij AH klanten door ze te stimuleren om minder en calorie-armer te eten & drinken. 3. AH klanten genieten meer van de alledaagse avondmaaltijd door AH’s hulp gevarieerder met vers te koken. 4. AH stelt overgewicht aan de orde bij schoolgaande kinderen (4-12 jaar) door het aanbieden van informatie over gezonde voeding.

Ik eet het beter 2010

Ik eet het beter Ik eet het beter is een educatief platform van Albert Heijn. Binnen dit platform ontwikkelt Albert Heijn verschillende initiatieven die leerlingen (4-12 jaar) actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon. Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.

Uitdagingen Ik eet het beter 2010 Meer deelnemers dan vorig jaar (vnl uit groep 6 en 7) door uitbouwen bestaande activiteiten. Lokale invulling geven aan Ik eet het beter activiteiten: Actievere rol voor supermarktmanagers Winkel activiteiten ontwikkelen vanuit ‘Ik eet het beter’ zoals bv. ‘Gezonde boterhammen versieren op woensdag in XL’ (pilot week 1-12) Eigen medewerkers en klanten beter informeren over Ik eet het beter programma. Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.

Programma scholen Ik eet het beter 2010 Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.

Zelf ervaren dat gezond eten kan ook leuk en lekker zijn! Lesmateriaal: KlasseLunch Toets (DVD & lesboekje & online lesmodules) KlasseLunch ‘als beloning’. - Evt. rondleiding met supermarktmanager Groep 8 - KlasseLunch Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.

Groep 7 - Testlab Door zelf te experimenten, leren over de belangrijkste voedingsstoffen! Lesmateriaal: Boodschappenpakket DVD Lesboekjes Online lesmodules Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.

Groep 6 – Over de tong! Door leuke proefjes zelf ondervinden hoe smaakt werkt! Lesmateriaal: Boodschappenpakket DVD Lesboekjes Online lesmodules Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.

Werkwijze scholen Inschrijving online voor lespakketten. Lesmaterialen worden toegestuurd of online gezet. Scholen halen de bij behorende boodschappenpakketten op bij de filialen. (‘Testlab’ en ‘Over de tong’: 25 maart as en ‘KlasseLunch’ 22 april) Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.

Website Nieuw: inschrijvingen live te volgen! Na 8 maart (sluiting inschrijvingen) primaire functie: lesmodules en lerarenhandleidingen.

Stand inschrijvingen (3 maart 2010) Totaal: 235.000 leerlingen, 4200 scholen, 10.000 groepen ingeschreven. Groep 6/7: 110.000 kinderen, 4600 groepen 6/7 Inschrijving gesloten. Groep 8: 125.000 kinderen, 5400 groepen 8 Inschrijving open tot vrijdag a.s.

Gezondheid op lokaal niveau

Gezondheid & lokale betrokkenheid Nieuwe kijk in NL op het gebied van gezondheid: bevorderen van gezond gewicht op lokaal niveau. Albert Heijn wil, naast het terugdringen van overgewicht bij jongeren ook ‘goede buur’ zijn! Kans: samenwerkingen aangaan met lokale overheden om gezamenlijk op lokaal niveau overgewicht bij jongeren terug te dringen.

En we zien dat het werkt in aandachtswijken … Samen met VROM inschrijvingen Ik eet het beter aangejaagd in aandachtswijken. Resultaat : 2009: in aandachtswijken was de inschrijving voor de KlasseLunch 33% lager tov het landelijk gemiddelde 2010: inschrijving in aandachtswijken voor de KlasseLunch wijkt nog maar 4% af van landelijk gemiddelde.

Rol Albert Heijn: lokaal terugdringen van overgewicht bij jongeren Mogelijke samenwerking met landelijke platform (JOGG) Lokale invulling door: In maart en april supermarktmanagers actief betrekken bij Ik eet het beter lesprogramma. (evt. samenwerking met Supershopper van het Voedingscentrum) - Door het jaar heen: andere manieren om voedingspatroon te beïnvloeden door naar specifieke koopgedrag in de wijk te kijken.