Ik eet het beter ABC, maart 2010
Inhoud Gezondheidsbeleid Albert Heijn Ik eet het beter 2010 Algemeen Groep 8 Groep 7 Groep 6 Gezondheid op lokaal niveau
Albert Heijn Gezondheidsbeleid
MVO beleid Albert Heijn 4 4
Doelstelling AH gezondheid 2010 > AH dringt overgewicht terug bij zijn klanten door het AH klanten makkelijk te maken om gezond te eten & drinken.
Strategieën AH gezondheid 2010 > 1. AH stimuleert zijn klanten meer groente, fruit en brood te eten. 2. Reduceren calorie-inname bij AH klanten door ze te stimuleren om minder en calorie-armer te eten & drinken. 3. AH klanten genieten meer van de alledaagse avondmaaltijd door AH’s hulp gevarieerder met vers te koken. 4. AH stelt overgewicht aan de orde bij schoolgaande kinderen (4-12 jaar) door het aanbieden van informatie over gezonde voeding.
Ik eet het beter 2010
Ik eet het beter Ik eet het beter is een educatief platform van Albert Heijn. Binnen dit platform ontwikkelt Albert Heijn verschillende initiatieven die leerlingen (4-12 jaar) actief aanzetten tot een gezond voedingspatroon. Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.
Uitdagingen Ik eet het beter 2010 Meer deelnemers dan vorig jaar (vnl uit groep 6 en 7) door uitbouwen bestaande activiteiten. Lokale invulling geven aan Ik eet het beter activiteiten: Actievere rol voor supermarktmanagers Winkel activiteiten ontwikkelen vanuit ‘Ik eet het beter’ zoals bv. ‘Gezonde boterhammen versieren op woensdag in XL’ (pilot week 1-12) Eigen medewerkers en klanten beter informeren over Ik eet het beter programma. Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.
Programma scholen Ik eet het beter 2010 Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.
Zelf ervaren dat gezond eten kan ook leuk en lekker zijn! Lesmateriaal: KlasseLunch Toets (DVD & lesboekje & online lesmodules) KlasseLunch ‘als beloning’. - Evt. rondleiding met supermarktmanager Groep 8 - KlasseLunch Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.
Groep 7 - Testlab Door zelf te experimenten, leren over de belangrijkste voedingsstoffen! Lesmateriaal: Boodschappenpakket DVD Lesboekjes Online lesmodules Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.
Groep 6 – Over de tong! Door leuke proefjes zelf ondervinden hoe smaakt werkt! Lesmateriaal: Boodschappenpakket DVD Lesboekjes Online lesmodules Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.
Werkwijze scholen Inschrijving online voor lespakketten. Lesmaterialen worden toegestuurd of online gezet. Scholen halen de bij behorende boodschappenpakketten op bij de filialen. (‘Testlab’ en ‘Over de tong’: 25 maart as en ‘KlasseLunch’ 22 april) Hier laten we ook een stukje zien van het filmpje Smoothies.
Website Nieuw: inschrijvingen live te volgen! Na 8 maart (sluiting inschrijvingen) primaire functie: lesmodules en lerarenhandleidingen.
Stand inschrijvingen (3 maart 2010) Totaal: 235.000 leerlingen, 4200 scholen, 10.000 groepen ingeschreven. Groep 6/7: 110.000 kinderen, 4600 groepen 6/7 Inschrijving gesloten. Groep 8: 125.000 kinderen, 5400 groepen 8 Inschrijving open tot vrijdag a.s.
Gezondheid op lokaal niveau
Gezondheid & lokale betrokkenheid Nieuwe kijk in NL op het gebied van gezondheid: bevorderen van gezond gewicht op lokaal niveau. Albert Heijn wil, naast het terugdringen van overgewicht bij jongeren ook ‘goede buur’ zijn! Kans: samenwerkingen aangaan met lokale overheden om gezamenlijk op lokaal niveau overgewicht bij jongeren terug te dringen.
En we zien dat het werkt in aandachtswijken … Samen met VROM inschrijvingen Ik eet het beter aangejaagd in aandachtswijken. Resultaat : 2009: in aandachtswijken was de inschrijving voor de KlasseLunch 33% lager tov het landelijk gemiddelde 2010: inschrijving in aandachtswijken voor de KlasseLunch wijkt nog maar 4% af van landelijk gemiddelde.
Rol Albert Heijn: lokaal terugdringen van overgewicht bij jongeren Mogelijke samenwerking met landelijke platform (JOGG) Lokale invulling door: In maart en april supermarktmanagers actief betrekken bij Ik eet het beter lesprogramma. (evt. samenwerking met Supershopper van het Voedingscentrum) - Door het jaar heen: andere manieren om voedingspatroon te beïnvloeden door naar specifieke koopgedrag in de wijk te kijken.