Participatieve stage 17-21 november 2008 Beginsituatie Kleuteronderwijs Sancta Maria Aantal kleuters: 290 Het aantal kleuters neemt de laatste jaren toe.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Praten met kinderen over de wereld !
Leefgroepen in de kleuterschool
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Kleuterschool De Zevensprong
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Workshop Impulsdag ‘Met het oog op morgen’
vrije basisschool De Bloesem
NOVEMBER/DECEMBER 2013 WelkomNaar school DieuwkeJayden ZoëIfy Ferre Hiep Hiep Hoera Lysandrick 7-11: 1 jaar! Nils 16-11: 3 jaar! Kay 3-12: 3 jaar! Activiteitenagenda.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
3-jarigen in het basisonderwijs
met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Markant Nederlands 2 Thema 1: Woordenbankoefening blz. 50.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
CBE: Centra voor Basiseducatie
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Het Debat Opbouw en inhoud.
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Charles de Leeuw.
1. Drie uitdagingen voor elke basisschool 2. Ontwikkelingsgericht werken met ICT in de kleuterschool: 10 accenten 3. Een kijkwijzer 4. Op het web.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatieavond schooltijden
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Het werken met portfolio
Handelingsgericht samenwerken
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Welkom op onze informatieavond !
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom in het eerste leerjaar!
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Schoolopbouwwerk Menen
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Kansarmoede in de kleuterschool
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
het katholiek basisonderwijs
Info directievergadering
Godsdienst in afstudeerstage
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Transcript van de presentatie:

Participatieve stage november 2008 Beginsituatie Kleuteronderwijs Sancta Maria Aantal kleuters: 290 Het aantal kleuters neemt de laatste jaren toe. Dit noodzaakte ons om een inschrijvingsbeleid in te voeren met een maximumcapaciteit (aantal kleuters per klas) om de veiligheid te waarborgen. Aantal klassen: 13 1 peuterklas (2.5 jarigen) 4 eerste kleuterklassen (3 jarigen) 4 tweede kleuterklassen (4 jarigen) 4 derde kleuterklassen (5 jarigen) Binnen ons kleuteronderwijs werken wij thema’s uit aan de hand van het ‘ontwikkelingsplan van de katholieke kleuterschool’. De thema’s zijn onderwerpen uit de leefwereld van de kinderen. De basisvoorwaarde is de positieve ingesteldheid.

doelgroep 20 % migranten 45% anderstaligen 15 % kansarmen Na de derde kleuterklas stroomt de grootste groep kinderen door naar de lagere school Sancta Maria op dezelfde campus gelegen. 10 % maakt de stap naar het buitengewoon onderwijs of zit de derde kleuterklas over.

huisvesting en organisatie Op de campus Sancta Maria zijn 3 scholen gehuisvest. Kleuterschool Sancta Maria Lagere school Sancta Maria KSO Glorieux met secundair onderwijs. Als naaste buur hebben wij basisschool Glorieux met kleuteronderwijs en lager onderwijs.

scholengemeenschap De kleuterschool Sancta Maria is een katholieke kleuterschool die behoort tot de scholengemeenschap ‘Vrij katholiek basisonderwijs Ronse’ met als schoolbestuur ‘Vrij Katholiek Onderwijs Regio Ronse’. Behoren eveneens tot de scholengemeenschap: Lagere school Sancta Maria, basisschool Glorieux, Sint-Antoniuscollege

werking Naast het lestijdenpakket krijgen wij: 40 lestijden Gelijke OnderwijsKansen 19 lestijden ‘Rand- en taalgrensproject’ 25/36 zorgcoördinator Extra begeleiding van het departement ifv taalvaardigheid. Binnen dit kader werkten wij heel grondig aan prioriteiten zoals: Preventie en remediëring Taalvaardigheid Socio-emotionele ontwikkeling

Een greep uit de initiatieven van de voorbije jaren: Schoolbib: -Structureren ifv uitlenen -Structuren ifv inhoud: op PC volgens thema met zoekfunctie Visie en integratie van een kindvolgsysteem Visie opbouwen: observeren, reflecteren, handelingsgericht werken Orthotheek uitbouwen Binnenklasdifferentiatie Visie en uitwerken van een klasboek Uitwerken van verticale lijnen in de kleuterschool: –voor terugkerende thema’s –voor de verschillende ontwikkelingsdomeinen samenwerking met het buitengewoon onderwijs via een zorgplatform samenwerken met andere autonome kleuterscholen nascholingen rond socio-emotionele ontwikkeling, taalvaardigheid werken aan ouderparticipatie werken aan intercultureel onderwijs uitwerken van ontdekdozen gebaseerd op de bronnenboeken (taal verhaal, taal materiaal en taal centraal van NT2) interactieve boeken uitwerken (boeken voorzien van CD met gesproken verhaal en spelletjes) uitwerken van verteltafels uitwerken van verteltassen uitwerken van zindelijkheidstasjes

periode november: naast de uitwisseling met Nederland zijn er 5 stagiairs aan het werk van de Artevelde Hogeschool. Zij kregen vanuit de hogeschool het thema ‘kledij’ uit te werken. Binnen het bronnenboek zijn er heel wat thema’s die hierbij kunnen uitgewerkt worden.

doelen en ontwikkelingsaspecten Positieve ingesteldheid gemotiveerd zijn interesse hebben Initiatief nemen Betrokken bezig zijn Sociale ontwikkeling tot interactie komen samenwerken Godsdienstige ontwikkeling stilstaan bij levenservaringen

Muzische ontwikkeling muzisch omgaan met lichaamshoudingen en bewegingen Zintuiglijke ontwikkeling actief exploreren met de zintuigen nauwkeurig waarnemen Denkontwikkeling kennis en ervaringen selecteren en onderzoeken Kennis en ervaringen structureren Kennis en ervaringen creatief voorstellen Kennis en ervaringen integreren Inzicht verwerven in natuur en techniek

Taalontwikkeling Ervaringen verwoorden Ervaringen uitwisselen Luisteren en spreken uitwisselen Boodschappen omzetten in pictogrammen Ontwikkeling van de zelfsturing Problemen oplossingsgericht aanpakken reflecteren

bronnenboeken

Gebruik van de ontdekdozen en materiaaldozen binnen het gezamenlijk thema van de school ‘kledij’ 1 e kleuterklassen: open en dicht 2 e kleuterklassen: spiegels sluitingen licht en donker water en stofjes 3 e kleuterklassenmagneten water en stofjes sluitingen

ontdekdozen

Open en dicht

spiegels

sluitingen

Licht en donker

Water en stofjes

schoenenplezier

Toneel: robby de robot

Robby robot

En om af te sluiten………… Kennen jullie dit nog van Robert Long en Margriet Hermans ? Een heel verschil Wij zeggen laarzen, de Belg noemt dat botten. Wij zeggen gekken en zij zeggen zotten. Laarzen, botten, gekken, zotten… Das toch een heel verschil? Holland zegt bijstand en België doppen. Zij zeggen tassen en wij zeggen koppen. Bijstand, doppen, tassen, koppen… Das toch een heel verschil?

En toch! Spreken we al eeuwenlang dezelfde taal. En och! Eigenlijk is het verschil geen hinderpaal. (Precies!) Dus hoor jij liever botten, dan zeg ik wel botten. En ik zeg wel gekken… welnee zeg maar zotten. Het verschil is eigenlijk nihil. ’t Gaat erom dat ik je versta… Als ik je maar versta!

Als dat geen peen is… nee dat is een wortel. En dit is cement… oh, bij ons heet dat mortel. Peen of wortel, cement of mortel… Das toch een heel verschil? Jij noemt iets mooi… terwijl jij dan weer schoon zegt. En jij spreekt van wedde… waar jij dan weer loon zegt. Mooi of schoon, wedde of loon… Das toch een heel verschil?

En toch! Spreken we al eeuwenlang dezelfde taal. En och! Eigenlijk is het verschil alleen fiscaal. Dus hoor jij liever botten, dan zeg ik wel botten. En ik zeg wel gekken… zeg jij nou maar zotten. Het verschil is eigenlijk nihil. ’t Gaat er om dat ik je versta… Als ik je maar versta! Wij zeggen laarzen… en wij zeggen botten. Wij zeggen gekken… en wij zeggen zotten. Laarzen, botten, gekken, zotten… Das toch een heel verschil?

Wij zeggen bijstand… bij ons heet dat doppen. Wij zeggen tassen… en wij zeggen koppen. Bijstand, doppen, tassen, koppen… Das toch een heel verschil? Hoewel! ’t Verschil is al je ’t goed bekijkt maar minimaal. Hoewel? Nou? We wonnen toch wel heel erg vaak bij ‘Tien voor Taal’ Zeg, wil jij een patatje… ik lust wel een frietje. Ik weet wel een frietkot… een snackbar, Margrietje. En ik betaal… das niet normaal! Het gaat erom dat ik je versta… Als ik je maar versta… ALS… ik je maar versta!