“TEKEN EN SCHILDERWEDSTRIJD IN HET KADER VAN DE RECHTEN VAN HET KIND” Jocotenango, Guatemala, October 2012. PROJECTVOORSTEL CANI Asociación Casa del Niño.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
1 Jeugdwerk in de Lichtbron Commissie Jeugd 14 april 2009.
HAVISTEN COMPETENT
Arm en rijk in Nigeria.
Edushock leerfestival
vrije basisschool De Bloesem
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Cuba & Tsjernobyl
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Informatie over opzet onderbouw
Schuldpreventie Martijn Schoeman, preventiemedewerker armoedebeleid
ONTMOETING ZET JE OP WEG OKTOBERCAMPAGNE 2012 ontmoeting  dialoog  solidariteit.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
‘t Schrijverke Zoetermeer
Sri Lanka sponsoring Onno Kruger.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Informatieavond.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Kulturhus De Bijenkorf Borne
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Onderwerpen van deze presentatie
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Open avond Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers.
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Brede school in Berkenbos
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38 Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Cijfers Zorg en Gezondheid
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
QUIZ OORLOG EN VREDE ZUIDACTIE CARAES NGO.
Cordaid Straatkinderen in Kameroen. Vanuit intentieverklaring NUOVO een projectvoorstellen: Trainen en integreren van straatkinderen in de samenleving.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Spreekbeurt Josefien Boonen
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Het werken met portfolio
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Informatieavond onderbouw
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Word kapitein van je project Doe ook mee !
“Geen kinderarbeid, kinderen moeten naar school !” Bolivia
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Staatsinrichting van Nederland
Project Zuid-Afrika dinsdag.
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
Tumbador vzw.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Transcript van de presentatie:

“TEKEN EN SCHILDERWEDSTRIJD IN HET KADER VAN DE RECHTEN VAN HET KIND” Jocotenango, Guatemala, October PROJECTVOORSTEL CANI Asociación Casa del Niño Calle del Tempiscal, final, No. 2 Jocotenango Sacatepequez Guatemala TEL (502) y

Ligging van project Voorwoord Beschijving van het project Beschrijving van de begunstigde bevolking Het bestek Wie es de uitvoerder Inhoud

LIGGING VAN PROJECT 1.Antigua Guatemala, 2.Jocotenango, 3.Pastores, 4.Santo Domingo Xenacoj, 5.Sumpango, 6.Santiago Sacatepéquez, 7.San Bartolomé Milpas Altas, 8.San Lucas Sacatepéquez,. 9. Santa Lucía Milpas Altas, 10. Magdalena Milpas Altas, 11. Santa María de Jesús, 12. Ciudad Vieja, 13. San Miguel Dueñas, 14. Alotenango, 15. San Antonio Aguas Calientes, 16. Santa Catarina Barahona. GUATEMALA

Voorwoord Guatemala is een van de Centraal Amerikaanse land, geteisterd door een 36 jarige durende intern militair conflict, dat zijn basis heeft in de sterk geconcentreerde rijkdom (ongeveer 20% van de families beheerst sinds jaren ongeveer 80% van de productieve landbouwgrond ) Ook al werden in 1996 het Algemeen Vredesakkoord ondertekend door de regering en de guerillastrijders, is er zeer weinig veranderd. De lage taksen en de hoge corruptie liggen mede aan de basis van lage levens kwaliteit, met het gevolg van tientallen onopgeloste problemen zoals weinig industrie, lage lonen, hoog ondervoeding vooral bij kinderen jonger dan 5 jaar, en andere problemen die een dagelijks onderwerp zijn van regering en burgermaatschappij. De regio van Antigua is gekend als een trekpleister van nacionaal en internacionaal toerisme. Ondanks hiervan heerst er armoede in de omliggende landelijke gemeenschappen. Naast de toeristische sector is er werkgelegenheid in de grotere koffieplantages, en in beperkte mate in de lokale kleinschalige industrie, zo bv is Pastores gekend voor het maken van leren laarzen. De officiele scholen hebben te kampen met minder goed voorbereid onderwijzend personeel, slechte schoolkwaliteit, groot aantal, schoolverlaters omwille van kinderarbeid, en weinig interesse voor het respecteren van de RECHTEN VAN HET KIND. Studie ASINDES - Hilair Lambrecht

ALGEMENE DOELSTELLING Bijdragen tot het verwezenlijken van de Rechten van Het Kind in de officiële scholen van de staat Sacatepequez. ALGEMENE DOELSTELLING Bijdragen tot het verwezenlijken van de Rechten van Het Kind in de officiële scholen van de staat Sacatepequez. DOELSTELLING VAN PROJECT Stimuleren van teken- en schilderkunst bij kinderen als expresie van de Rechten van het KIND. DOELSTELLING VAN PROJECT Stimuleren van teken- en schilderkunst bij kinderen als expresie van de Rechten van het KIND. Wat kunnen we doen om deze situatie te veranderen? Verwachtte Resultaten Een betere basiskennis van Rechten en Plichten van de kinderen bij leerlingen van de lagere scholen. Een betere kennis van de Rechten van Het Kind bij onderwijzend personeel en ouders in 6 publieke scholen. De capaciteiten en vaardigheden van kinderen ontwikkeld in de plastische kunsten. Totaal aantal begunstigde kinderen: 3250

Resultaat 1: Een betere kennis van de Rechten van Het Kind bij onderwijzend personeel en ouders in 6 publieke scholen.  Concept: In de publieke lagere scholen worden seminaries en conferenties gegeven over de Rechten en Plichten van het Kind aan het onderwijzend personeel, en de ouders.  Doelstelling: 75 onderwijzers en 1500 ouders krijgen een pedagische instructie over de Rechten en Plichten van het Kind.  Belangrijkste activiteiten:  Promoten van project in 6 publieke lagere scholen zodat er minstens 2 per gemeente aan het project vrijwillig willen meewerken.  Aanschaffen en copieren van didactisch en pedagogisch materiaal.  Organizeren van 3 vormingsseminaries voor onderwijzend personeel  Organizeren van 6 voorlichtingsconferenties voor de ouders

Resultaat 2: Een betere basiskennis van Rechten en Plichten van het kind bij leerlingen van de lagere scholen. Concept: De leerlingen van 6 officiële lagere scholen krijgen basiskennis van hun rechten en plichten in het normale lesrooster. Doelstelling: kinderen krijgen een basiskennis van hun rechten en plichten en kennen tenminste 2 van de 14 Rechten Acties: Onderwijzend personeel geven op pedagogisch verantwoorde manier lessen aan de leerlingen over rechten en plichten van kinderen.

Resultaat 3:Ontwikkelen van Teken- en schilder capaciteiten bij kinderen. Concept: Kinderen worden uitgenodigd om hun rechten en plichten op een plastische wijze uit te beelden. Doel: 3250 kinderen krijgen de kans om hun schilder- en teken talenten uit te oefenen. 180 kinderen krijgen speciale lessen om hun natuurlijke begaafdheid te verbeteren  Acties:  Organizeren van algemene teken- en schilder wedstrijd.  Selecteren van meest begaafde kinderen  Speciale lessen geven aan kinderen  Organizeren van eindwedstrijd en tentoonstelling  Publiceren van bekroonde werken

Lijst van de betrokken scholen No.Naam SchoolGemeente Aantal leerlingen Aantal Onderwijzers 1 Escuela Oficial Urbana Mixta Jornada Matutina Rafael Rosales Jocotenango Sacatepéquez Escuela Oficial Urbana Mixta Doctor Víctor Manuel Asturias Castañeda Jocotenango Sacatepéquez Escuela Oficial Mixta San Lorenzo el Tejar Pastores Sacatepéquez Escuela Oficial Urbana de Varones pastores Sacatepéquez Pastores Sacatepéquez Escuela Oficial Urbana Mixta Mariano Navarrete La Antigua Guatemala Escuela Oficial Urbana de Niñas Castro y Escobar La Antigua Guatemala Total General3,250 86

Bestek: Belangrijkste activiteitenNodige middelenAantal Eenheids- kost in € Totaalkost Lokale bijdragen Aangevraagde bijdragen Promoten van project in scholen 1 persoon 20 man/dag € € Dupliceren van materiaal Rechten van Kind voor onderwijzers folders 100 folders 0.50 € € - € € Vorming van onderwijzers/sters1 specialist10 man/dag € € Monitoring en documentering 1 persoon 5 man/dag € € € € Vorming van kinderen Leerkrachten 172 man/dag € 3, € Dupliceren van materiaal voor ouders en kinderen folders 4500 folders 0.13 € € Didactisch materiaal voor selectieproef papier, potloden, verven 3250 kits 0.50 € 1, € 1, € € Lesgeven in tekenen en schilderen 1 persoon 50 man/dag € 1, € € 1, € Didactisch materiaal voor eindproef papier, potloden, etc180 kits € 3, € € 3, € Werkmateriaal voor eindproef werktafels 15 tafels € - € Organizeren van exposities en bekroning premies, beurzen36 premies € € € € Versnaperingen € € € € Publiceren van kalender1000 kalenders kalenders 5.00 € 5, € SUBTOTAAL 18, € 10, € 7, € Verplaatsings- en administratiekosten 1, € € € ALGEMEEN TOTAAL19, € 11, € 7, €

ANDERE NIET FINANCIËLE BIJDRAGEN OMSCHRIJVINGEENHEIDAANTALEENHEIDSKOST TOTAAL KOST Bureel CANImaanden € € Verplaatsingskostenmaanden € € Klaslokalendagen € € Lokalen voor expositiesdagen € € Tekentafels en schilderezelsaantal € 1, € TOTAAL NIET LOKALE FINANCIELE BIJDRAGEN 3, €

Casa del Niño – Het huis van Het kind- in Antigua bestaat bijna 80 jaar, maar pas in 2001 werd de rechtsfiguur als vzw opgericht. Aanvankelijk was het een asistentiële instelling ten voordele van “arme” kinderen (vnl weeskinderen) met acties op algemeen gezondheidsvlak, maar sinds de herstructuring in 2001 is het verbeteren van het onderwijs en het verdedigen van de rechten van het kind een belangrijke doelstelling. Concrete actieterreinen:  Stimuleren van cultuur en plastiche kunst bij kinderen en jongeren  Bijvorming van onderwijzend personeel op vlak van Rechten van Kind  Stimuleren van sportactiviteiten bij kinderen  Lager onderwijs voor kinderen met speciale moeilijkheden Hoe contakteren: Spaans/engels: Jorge David Mijangos Nederlands: Hilair Lambrecht; WEBSITE: HOE KUNNEN WE HET PROJECT STEUNEN: Bijdragen kunnen gestort worden op rekening DISOP vzw met vermelding Project ASINDES - CANI GUATEMALA. KORTE OMSCHRIJVING VAN CANI: